tisdag 5 september 2017

Jag bjuder på tillbakablick på förra julen!

Hej mina julvänner!

Så är det då den tiden på året igen när man börjar märka att det blir mörkt tidigare på kvällen, och att man kanske behöver mössa på sig på kvällspromenaden med hundarna, och att det faktiskt skulle vara mysigt och behövligt med ett tänt ljus eller två i vardagsrummet och att julbloggarna börjar vakna till liv... 

Själv undrade jag länge om jag verkligen skulle julblogga i år...? Förra julen blev nämligen riktigt jobbig för mig; jag kände mig jagad av försäkringskassan och kände sjukt mycket ångest och oro inombords. Jag orkade inte julblogga under julen - vilket kändes hemskt och gav mig dåligt samvete - och jag mådde allmänt dåligt och hade svårt att njuta under julen. 

Tack och lov har det i år ordnat sig med försäkringskassan och nu mår jag mycket, mycket bättre. Dock har jag inte alls haft någon jullängtan (speciellt eftersom allt blev så jobbigt runt förra julen och jag mest ville glömma bort det) under våren och sommaren utan var för en gångs skull fullkomligt nöjd med att leva i nuet. Jag började till och med ifrågasätta om jag verkligen skulle komma att få någon julkänsla och jullängtan framåt hösten...??? Det var verkligen en underlig känsla; jag har ju känt mig som värsta julfreak så långt tillbaka som jag kan minnas. Men så har också julen varit något att fästa blicken mot när allt annat i livet har känts jobbigt, och jobbigt har det varit i många år.

Men...jag hade inte behövt 'oroa' mig 😉. Nu när det börjar bli lite murrigare ute och inne och temperaturen börjar sjunka så har tankarna börjat gå lite grann åt julen till. Jag har tagit fram och bläddrat lite i jultidningar från förra året, och jag har lagt upp några bilder på mitt Instagramkonto. Och  även om jag börjar något senare i år än tidigare, så känner jag ändå att jag nog vill julblogga i år också😊😊. Det skulle ju vara väldigt tomt om jag inte kunde dela hösten och julen med alla er underbara julälskare💖

Eftersom jag slutade att blogga innan förra årets julfirande, så tänkte jag att det skulle passa bra att visa er - och påminna mig själv - om de fina stunderna från mitt julfirande 2016:

Mitt vardagsrum är dekorerat inför lilla julaftonen med pappa och hans fru.
Julgästboken är framme, pappas skål med nötter och den obligatoriska
fruktkorgen.

De varma rätterna på mitt julbord, bland annat revbensspjäll,
köttbullar och potatisgratäng. Min mamma bidrar alltid med janssons frestelse
och värmlandskorv.

Fiskavdelningen med bland annat allas favorit laxpatén.
Dessutom gör jag alltid inlagd strömming som mamma älskar.

Veckan innan jul fick vi sedan lite snö som vi njöt av, men tyvärr smälte den bort 
lagom till julaftonen. Det var nollgradigt på julen så vi hade lite frost, men 
annars var vädret inte mycket att hurra för tyvärr.

Dagen före julaftonen samlades vi som vanligt hos syrran på eftermiddagen.
Hon hade julpyntat jättefint och det var verkligen riktigt julmysigt!

Gottebordet stod redo med den stora julfruktkorgen som mamma alltid bidrar med, och lite
smakprover på julgodiset.

Som är tradition hos oss dagen före julaftonen så tittade vi först på Polarexpressen
och sedan tittade vi på min personliga julfilmsfavorit White Christmas med
Bing Crosby! Ingen jul utan den filmen!

På julaftonsmorgonen hade jag och hundarna en egen julklappsutdelning här
hemma. De blir helt galna och sliter i julpapper och springer runt med alla sina paket och 
tuggben och det är kaos och helt underbart💗! Här väntar min yngsta på att få kasta 
sig över högen med väldoftande paket!

Själv hade jag också några paket att öppna, bland annat fick jag den här LJUVLIGA virkade 
julstrumpan av Ammie som har den mysiga julbloggen Ammies Julblogg. Jag blev
helt kär när jag såg min fina nya julstrumpa som i år ska hängas fram redan vid 1:a Advent
så jag får njuta av den riktigt länge.

Här är vi och granen och tomten redo för lite julklappsöppning
på julaftonskvällen.

På juldagen slappade jag och mina älsklingar hemma i soffan och tittade på
Karl-Bertils Julafton mm.

Jag har knappt tittat på de här bilderna sedan i julas, men nu är det faktiskt härligt att minnas de fina stunderna från förra julen och förhoppningsvis se fram emot flera fina stunder den här julen🎅🎄🎅❤

Julhälsningar,

Annie

19 kommentarer:

  1. Så härligt att du känner lite julpepp igen! Läser alltid din julblogg och blir glad av den 😃😃😃. Längtar själv till julen nu. Vill också att allt ska vara enl. traditionen men övar på att ta det som det kommer och njuta dag för dag ❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för dina fina ord som värmde jättemycket!!! Det känns underbart att lilla jag kan bidra till att göra din dag lite bättre <3

      Radera
  2. Hoppas denna jul kan bli bättre! Så mysiga bilder, nu längtar jag ännu mer efter julen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack fina du! Jo, jag fick också lite jullängtan när jag gick igenom bilderna:)

      Radera
  3. Såg ju ändå riktigt mysigt ut förra julen även om det kändes jobbigt! Jag har själv haft lite svårt att längta till julen i år eftersom vi inte riktigt haft någon sommar här men nu börjar det komma så smått. Jag tycker vi julbloggare hjälper varandra komma in i julstämningen så blir det nog bra precis som alla andra år. Ser fram emot att följa dig och hundarna i år igen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har sååå rätt! Man får verkligen hjälp med julstämningen från andra julbloggare, vilket också är en av anledningarna till att det skulle vara riktigt tomt utan julbloggen...!

      Radera
  4. Vad glad jag blir över att se ditt inlägg och jättemysiga foton bjuder du på! Jag skulle sakna din julblogg jättemycket!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ÅHHH...<3 <3 <3! Jag skulle sakna din julblogg också! Jättemycket! Det är ju min favoritjulblogg! Kraaaam!

      Radera
  5. Härligt att du är tillbaka och vilka mysiga bilder från din jul. Fortsätt njuta av nuet, det kan man göra trots att man ser fram emot julen :). Ser fram emot en trevlig julbloggshöst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, visst skulle det vara tomt utan julbloggandet...så jag ser också fram emot en trevlig julbloggshöst och hoppas att jag har tid och ork att julblogga så mycket som jag vill:))

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  6. Hoppas du får en fin jul och tiden fram till jul. Ser fram emot att följa dig även denna jul i bloggen!
    Själv har jag dåligt med inspiration, det är så mycket på jobbet nu att jag inte orkar tänka framåt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår dig! Kanske får du lite hjälp med julstämningen genom att läsa lite trevliga julbloggar under hösten, haha!
      Kram<3

      Radera
  7. Här kommer några länktips till butiker jag brukar handla i, Py hobby har bra priser även på t.ex spets.

    https://www.pyhobby.se/sv/articles/2.323.13362/maja-design-maja-design-vintage-frost-basic-christmas-diecuts

    https://kristinasscrapbooking.se/jul/jul-papper/monstrade-julpapper/papper-maja-design-vintage-frost-basics-christmas-diecuts/

    https://kristinasscrapbooking.se/jul/jul-papper/paper-pads-julmotiv/paper-pad-48-ark-maja-design-6×6-vintage-frost-basics/

    https://kristinasscrapbooking.se/papper-monstrade/topper-sheets/

    SvaraRadera
  8. Ser väldigt mysigt ut, jag har insett att jag knappt ens har några bilder ifrån förra julen. Får ta igen det detta året. Så roligt att du gillade julstrumpan. Ser fram emot att följa din jul :D
    Massor av kramar
    Ammie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja nu är jag faktiskt glad att jag tog lite bilder trots att jag inte mådde så bra. Dock brukar jag ta mycket fler bilder men jag får ta igen det den här julen! Det är faktiskt mysigt att ha dem som minne:)

      Radera
  9. Annars finns de kanske där din syster handlar, ganska många svenska butiker säljer Maja Design

    SvaraRadera
  10. Åh så mysigt ni verkar ha haft det förra julen! Det är något visst med att knäcka nötter på julen ändå, så jag verkar vara i sällskap med din pappa där, haha! Köttbullar, prinskorv och Jansson är obligatoriska hos oss. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, när jag tänker på julen så är en av bilderna pappa som sitter och knäcker sina nötter:) Därför är det jätteviktigt för mig att kunna bjuda honom på det nöjet när vi firar jul tillsammans hos mig!

      Radera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!