tisdag 7 december 2021

Konstiga tankar och ett jobbigt beslut...

 Hej Mina Julvänner💝! 

Hur har ni det? Önskar ni som jag att man kunde stoppa tiden, och som i mitt fall, allra helst gå tillbaka några veckor så att man kunde få in ännu lite mera tid innan jul..?

Själv har jag känt mig både stressad och slutkörd den senaste tiden, och inte hjälpte det att jag blev förkyld mitt i alla julförberedelser. Även om kroppen mår bättre nu så är jag inte där jag vill vara mentalt sett, och allting - även bra julsaker - har känts jobbigt. När jag till och med tänker tanken OM jag verkligen ska ha en julgran i år för att det känns så jobbigt (krångligt och dyrt och platskrävande i min lilla julvrå), då vet jag att jag INTE mår bra...😱. Jag har med åren lärt mig att när de jobbiga tankarna kommer och jag känner och tänker saker som jag normalt aldrig gör, så är det ett varningstecken som jag måste lyssna på.

Därför har jag de senaste dagarna försökt fundera ut hur jag kan dra ner på stressen i år och ta bort det som jag kanske inte BEHÖVER göra innan jul så att jag får mer tid och ork för det jag verkligen VILL hinna göra de närmaste veckorna. 
Följaktligen har jag bestämt mig- efter mycket om och men - för att inte ha något jullotteri i år. Jag älskar att gratis dela med mig av mina handarbeten men just nu finns varken orken, resurserna eller ekonomin till det. Det känns verkligen jättetråkigt för jag älskar mina jultraditioner och att få leka jultomte, men just nu måste jag prioritera mitt mående. Och är det så att ni ändå är intresserad av några av mina handarbeten så går det alltid att beställa på @varanlillatomteverkstad efter jul när jag förhoppningsvis har mer tid och ork. 

Men en julgran kommer det i alla fall bli här hemma, trots mina deprimerande tankar. Det går ju inte att fira jul utan en gran😳! Dock kommer jag sätta upp den lite senare än normalt eftersom vi ska fira jul med pappa EFTER jul och jag vill gärna att granen är fräsch då med. Förhoppningsvis ska jag och min  systerdotter åka och köpa en julgran på Blomsterlandet de närmaste dagarna och då kanske jag kan få upp den på Luciadagen. Det skulle ju kunna bli mysigt.

Annars har vi just nu riktigt kallt (-16 grader) och någon decimeter snö, men det ska bli varmare den kommande veckan så vi får väl se om vi får behålla den snö vi har fått.. Imorgon har jag bokat tvättstugan, och på torsdag är det pepparkaksbak med syrrans familj vilket jag verkligen ser fram emot. Vi har flera spännande pepparkaksprojekt planerade så det ska bli riktigt kul. Och förhoppningsvis blir det också lite rolig avkoppling som kan fylla på mina sinande julstämnings- och energikonton. 

Förra årets pepparkakshusvagn.

Julkramar,

Annie

6 kommentarer:

  1. Å men tänk inte på oss, tänk lite på dig själv nu i jul. Hoppas att julgranen och pepparkakorna hjälper till med julglädje :)
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Klokt beslut <3
    Minns när jag själv valde bort julkortsswappen, det kändes tråkigt eftersom jag haft den i många år men den tog mycket arbete och energi. Energi som jag behövde till annat <3 Var sak har sin tid. Kanske känner du för lotteriet nästa år, kanske inte. Det kan bara du avgöra och du ska prioritera det som DU mår bra av <3 kram

    SvaraRadera
  3. Helt rätt prioriterat, ta bort sådant som inte är nödvändigt och gör bara de sakerna som ger energi. Det är viktigt att ta hand om sig själv. Hoppas att du snart mår iaf lite bättre men försök tänka på dig själv så mycket det går. Det kommer en jul nästa år också.

    SvaraRadera
  4. Håller med övriga här, självklart ska du prioritera dej själv. Julen ska ju vara mysig och trevlig, inte en massa stress. //Anna

    SvaraRadera
  5. Du ska inte behöva känna dig otillräcklig för att det inte blir något jullotteri om det inte finns tid, ork eller pengar till det. Du måste ju få prioritera så att det blir bäst för dig själv. Bättre som du säger att kunna fokusera på det du allra helst vill göra. Ta hand om dig! <3

    SvaraRadera
  6. Åh vännen. Förstår dig helt och fullt. Förstår att det känns tråkigt med jullotteriet men du måste prioritera dig, och vovsingarna förstås! Blir lika lycklig varje gång jag ser dina filmer på instastories när ni är ute i snön! :) Gullisar!
    Fokusera på det som är viktigt. Dig och din familj.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!