söndag 12 december 2021

Årets stora pepparkaksbak

Hej Mina Julvänner💝!

Tack för era fina kommentarer på mitt förra inlägg; de är verkligen uppskattade och värmde mitt hjärta. Jag har fortfarande inte riktigt fått ordning på den där balansen i år mellan det jag VILL göra innan jul och det jag MÅSTE göra innan jul och det jag BORDE göra innan jul, så måendet och känslorna är väldigt upp och ner från dag till dag. Och inte hjälper det att tiden går så fasligt fort nu; hur sjutton kan det redan vara Lucia imorgon?! 

Hursomhelst, i torsdags var det dags för året stora pepparkaksbak med syrran. Det har blivit en återkommande tradition som har utvecklats ganska mycket under åren. Till en början hade vi en sats färdigt pepparkakshus som syrran satte ihop och som syskonbarnen fick dekorera, och kanske några stora pepparkakshjärtan och figurer som jag hade bakat tidigare som också fick lite dekorationer. Själv brukade jag vara den som gjorde i ordning kristyren och hejade på; jag är inte så duktig på själva dekorerandet (håller mycket hellre på med garner😉😁). 
Men sedan började barnen bli så stora att de började tjafsa om vem som skulle dekorera vad på husen, och jag och syrran började bli sugna på att göra något eget pepparkakspyssel vilket ledde till att vi för några år sedan gjorde pepparkakskransar. Och förra året gjorde syrran och svågern en husvagn medan min systerdotter dekorerade ett eget pippi-hus.

I år var vi fyra stycken som deltog i pepparkakspysslandet. Svågern skulle ha varit med men var tyvärr tvungen att jobba extra, så det blev mina syskonbarn Linnea (som nästan alltid är med) och min systerson Simon (som ibland är med) och jag och syrran förstås. 


De numera fullvuxna 'ungarna' hade köpt varsitt pepparkakshus och både jag och syrran hade stora planer för vårat eget pepparkaksskapande.


Och så var ju förstås mina två fyrbenta pälsklingar med.


Syrran hade laddat upp med mycket dekorationsmaterial och vi hade köpt flera färdiga pepparkaksdegar.


Medan syrran klurade på hennes pepparkaksskapelse så fick jag göra kristyr och ansvara för gräddningen av pepparkaksfigurer mm. 


Ganska snabbt blev pepparkakshusen klara.



Syrrans och mina skapelser tog lite längre tid.

Syrrans WIP. Kan ni gissa vad det ska bli?!

Min pälskling tröttnade på att sitta på golvet.


Sakta men säkert började jag också få ihop lite pepparkaksdelar.


Syrran jobbade vidare på hennes skapelse medan ungarna fick en lektion från mig om hur man bakar ut pepparkakor på bakplåtspapper så att man slipper flytta figurerna innan gräddningen.


Till och början var det väldigt intressanta och väldoftande saker som hände på köksbordet, men till slut orkade hundarna inte hålla koll längre...


...och passade på att ligga i soffan när det för en gångs skull fanns gott om plats😁.


Syrran hjälpte mig med lite konstruktionsarbete. Hon hanterar en limpistol MYCKET bättre än vad jag gör! 


Lite härligt pepparkakspysselkaos😍😀.


Efter mycket kristyrspritsning började min pepparkaksskapelse se riktigt fin ut! Det såg faktiskt ut som en pepparkakslykta! Som inspiration använde jag DETTA BLOGGINLÄGG av Helena Lyth.


Syrran jobbade vidare på sitt projekt som började med en glass-strut🍦.


Jag gjorde även en mindre pepparkakslykta till syrran. 


Dock lade hon till sin egen kreativa touch på kristyrdekorationen och när jag jämförde båda ljuslyktorna så insåg jag att jag också ville ha lite extra kristyrpiff...


Sagt och gjort; med lite assistans från min kreativa syster så fick även min egen lykta lite extra snötappar...!


Och syrrans projekt då...? Jo det blev en superfin motorcykel i pepparkaksskrud som i efterhand också fick godkänt av min motorcykelgalna svåger.


Visst blev den cool??!! 

Och efter 6 timmars pepparkakspysslande var det dags att röja upp...


...och ställa pepparkaksskapelserna på torkning.


Dagen efter fick jag hem min fina pepparkakslykta och jag är så nöjd! Dock är det lite julpysselkaos här hemma just nu så har jag inte kunnat ta en fin bild på den när den är tänd. Men det kommer!

Det är verkligen en mysig jultradition att pepparkakspyssla med syrran, och det är så kul att 'ungarna' fortfarande vill vara med💝. Förhoppningsvis kan svågern hänga på nästa år och jag ser redan fram emot att se vad syrran och han vill bygga då😁!  

Hoppas ni mår bra och har en fin 3:e Advent🕯🕯🕯!

Annie

3 kommentarer:

  1. Wow! Så imponerad! Lyktorna är superfina och husen likaså. Motorcykeln: Cool! Hade inte klarat något av det där :)

    SvaraRadera
  2. Jättefina skapelser ni har gjort <3 <3 så vacker kristyr på lyktorna!

    SvaraRadera
  3. Vilken mysig tradition med pepparkakspyssel och vilka fina skapelser :)

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!