fredag 17 december 2021

Granen står så grön och gran i Våran Lilla Julvrå

 Hej Mina Julvänner!

Jag börjar äntligen må lite bättre och känna mig mindre stressad. Den senaste tiden har jag lyckats beta av en del saker som verkligen hängde över mig och som jag visste skulle vara tidskrävande, och nu känner jag mig mycket lugnare. Dessutom har jag kommit en bit på vägen med matiga julförberedelser, såsom att göra julköttbullarna och baka pepparkakor, och jag har dessutom börjat handla en del mat till julfirandet med pappa den 27/12. Igår kokade jag chokladkola och ikväll har jag tänkt göra lite mera julgodis. Julgodis är annars något jag inte brukar hinna göra förrän i sista minuten, trots att jag tycker det är riktigt roligt att göra julgodis.

Så summan av kardemumman är att jag börjar få tillbaka lite julkänsla och kan återigen njuta lite av den här tiden på året. Och en annan bidragande faktor till julkänslorna är ju förstås att den väldoftande granen äntligen är på plats här hemma. I år köpte jag den lite senare eftersom jag visste att vi skulle fira jul med pappa EFTER jul och jag vill gärna att granen fortfarande skulle vara fin då. Så istället för att dekorera granen till Nobel, så var jag och systerdottern iväg och köpte granen på Nobeldagen. Och två dagar senare så kom min systerson över och hjälpte mig att ta upp granen från källaren. 


Planen var att dekorera den på Luciadagen, men då var jag fortfarande riktigt stressad och hade inte tid så granen fick stå grön och odekorerad och enbart dofta ljuvligt i ytterligare några dagar. Det gav mig dessutom tid att fundera på hur jag ville dekorera den i år...? De senaste åren har det blivit mycket rött i julgranen, men i år kände jag för något annat. I en inredningsaffär såg jag nyligen en jättefin gran som var dekorerad i rött och vitt vilket jag gillade. Men eftersom jag har väldigt dåligt med vita julgransdekorationer var det inte ett alternativ. Sedan såg jag en gran dekorerad med gröna kulor vilket jag också blev förtjust i...så när jag i veckan hittade en kartong med blandade julkulor inkl. gröna kulor till extrapris på IKEA slog jag till.

I onsdags tog jag fram alla dekorationer och satte igång. Först var det ljusslingan. Jag kör alltid ljusslingor med julgranssljus i julgranen.


Och man måste ju alltid kolla att ljusen i granen ser bra ut från alla håll, och då framför allt i soffan där jag spenderar så mycket tid.


Jag skulle VERKLIGEN behöva en ny stjärna till julgranen, så det står på nästa års inköpslista. Den här gamla glitterstjärnan sjunger verkligen på sista versen.


Så i år har jag använt massor av guldkulor och sedan spridit ut lite röda och gröna kulor som kontrast.


Och så mina fina renar i vitt...


...och guld.


De röda kulorna är sådana som min syrran har dekorerat med hundarnas namn... 


...och lite annat.

Förstår inte alls vad detta syftar på...😁.

Självklart måste man ha en tomte eller två i granen.


Jag brukar ALLTID ha tjockt silverglitter i min gran precis som i granen från förra året...

Förra årets gran med röda kulor och tjockt silverglitter.

...men i år kände jag att det verkligen inte passade. Och trots att det var lite läskigt att frångå mina julgranstraditioner så är jag helnöjd med hur granen blev😍!


Lite annorlunda stil för att vara mig, men det känns passande med tanke på att det här året allmänt sett har varit så tufft och jag har känt att jag har velat ha lite förändringar på årets juldekorationer.


Nej, nu tror jag att jag ska gå ut i köket och koka lite knäck och kanske något annat gott😋. Och i morgon är det dags för årets julklappsspel hos mamma🙌. Håll tummarna för att jag får med mig många fina julklappar hem😁🎁🎁🎁!

Julkramar💝🎄🎅,

Annie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!