torsdag 2 december 2021

Det lååånga inlägget om Adventsfikat 2021

 Hej Mina Julvänner!

Här blev det visst väldigt tyst alldeles för länge... Anledningen till det är att det inte fanns tid till att blogga dagarna före Adventsfikat, och direkt efteråt blev jag lite krasslig och det är först nu som jag har börjat känna mig mer normal och pigg igen.

Så här kommer äntligen en redovisning av min senaste vecka, inklusive mitt 17:e  Adventsfika i söndags. Under hela förra veckan julpyntade jag till och från, och bland annat satte jag upp den här julkransen som min syrra har gjort på min ytterdörr.


På fredagen gjorde jag struvor. Numera har jag fått in tekniken ganska väl och det blev två burkar med fina struvor. Det är väldigt tillfredställande att få till vackra struvor måste jag säga😁.


Under förra veckan började också mina hyacinter att slå ut och sprida sin ljuvliga väldoft. Jag köper nästan alltid blå hyacinter eftersom jag vill ha så mycket doft som möjligt!


På lördagen tog jag mig faktiskt tid att gå på en liten julmarknad.


Det var den lokala hembygdsgården som bjöd på marknadsstånd och underhållning och jag mötte upp med syrran, svågern och två av mina syskonbarn för att insupa lite julstämning.


Det finns inte så många julmarknader där jag bor så det var många år sedan jag var på julmarknad. Vi kikade runt en liten stund och syrran och svågern fyndade lite korv och tunnbröd och jag fyndade garner till framtida virkprojekt.


Väl hemma igen så fortsatte jag förberedelserna inför Adventsfikat dagen efter. 


Jag klädde den lilla julgranen i sovrummet...


....och njöt av den fina julbelysningen.
Jag köpte en billig Rusta-ljusstake på rea förra julen som jag i år dekorerade med ett fint julhjärta.


Så var det då Första Advent och dagen för Adventsfikat. Ute var det minusgrader och riktigt frostigt. 


Inomhus var det juldekorerat och redo för besökare. 
I år har jag hängt min älskade julbonad (som mamma har broderat för länge sedan) i hallen för att kunna njuta lite extra av den varje gång jag kommer hem.


 Över bonaden har jag hängt en passande julskylt🐾🎅.


I vardagsrummet var soffan dekorerad med julkuddar.


Vardagsrumsbordet med glittrig julduk och min gästbok.


Tysons minneshylla i julskrud.


Och titta här! Nya julgardiner från Rusta i vardagsrumsfönstret! Jag fick nämligen dem i tidig julklapp av en god vän, och min mamma hjälpte mig att sy om dem så att de skulle passa bättre i mitt fönster. 


Såå himla nöjd!!!


Mitt lilla köksfönster i julskrud.


Mera juldekorationer i sovrummet. Och årets julmysterium.


Jag har haft den här fina julkyrkan jättelänge...men i år hittade jag helt plötsligt TVÅ likadana julkyrkor bland mina jullådor i källaren??? Jag har inget som helst minne av hur det gick till...men det är ju fint att ha två kyrkor att dekorera med...


Mina fyrbenta tomtenissar hade sina fina julkragar på sig.



Jag dukade upp godsaker i vardagsrummet...



...och i köket...




Svågern och systersonen var nöjda med att ha soffan för sig själva.


Min fina systerdotter Linnea passande klädd för juliga festligheter.


Svågern och min pälskling i förtroligt samtal.


Min virkade ljusboll.


Jag var ju bara tvungen att låta min lilla sötnos pröva Linneas juliga diadem.


Går det att vara så mycket sötare än så här???


Sedan glömde jag helt bort att ta kort, men tack och lov så var min syrra flitig med kameran (och Snapchat😉) och tog bilder på mamma och sig själv....


...och pappa och hans fru Monika...


...och mig och min pälskling nr 1...


...och min pälskling nr. 2...


Efter att familjen hade åkt hem kom min vän på besök och vi satt och drack glögg och pratade i några timmar.
Sedan var hundarna och jag redo för sängen efter en lång och trevlig juldag med nära och kära.


Dagen efter var jag mindre road av det som väntade i köket...😬.


Och med tanke på att jag inte har mått så bra i veckan måste jag erkänna att det fortfarande är ganska rörigt i köket....😞
Ja, det var årets Adventsfika och jag är väldigt tacksam att pappa och hans fru återigen kunde vara med. Vi hade också möjlighet att planera lite inför lilla julafton med pappa och Monika den 27/12 som vi ska fira hemma hos mig.

Hoppas ni hade en fin adventshelg🕯💓.

Julkramar,

Annie

3 kommentarer:

  1. Så mysigt att se ditt vackert pyntade hem, så mycket jul. Härligt att du håller i din mångåriga tradition med adventsfikat, vilken härlig start på den här ljuvliga tiden. Hoppas att du känner dig piggare <3

    SvaraRadera
  2. Åh, ditt adventsfika är ett av mina favoritinlägg i julbloggssvärlden <3 så mysigt <3 hoppas att du fortsätter att krya på dig <3

    SvaraRadera
  3. Gud så mysigt ni verkar ha haft det på adventsfikat! Allt ser så himmelskt gott ut, och så mycket julstämning med allt fint julpynt. Älskar dörrkransen och julpyntet i sovrummet. Så mysigt! <3 Vilka gulliga julkyrkor också!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!