torsdag 24 september 2020

En julig återblick

Hej Mina Julvänner!

Nu har den kommit..! Vad jag har saknat dig, JULMYSKÄNSLAN💓🎄🤶.

Jag har insett nu vad stoppklossen var, så att säga... I augusti fick min minsta och äldsta hund opereras efter att en tand hade gått sönder, och nu i september har min andra hund varit hängig och haft ont vilket slutade i ytterligare veterinärbesök mm i början på veckan. Men nu, äntligen, verkar båda två må bättre och för första gången på länge kändes det som om jag kunde ANDAS igen🙏💝. 
Och julkänslan/julglädjen började vakna till liv inombords på en gång när oron minskade. Så nu har jag börjat lyssna på stämningsfull julmusik dagligen och tycker det är sååå mysigt! Och jag bläddrar för fullt i jultidningar för att få lite julklappsidéer mm, för ekonomin är totalt söndertrasad efter tre veterinärbesök på två månader...😬😫😱. Och jag känner mig riktigt inspirerad att julblogga igen, så egentligen känns det som om min julbloggsäsong börjar på riktigt först NU😁🙌!

Så, inspirerad av LINDA tänkte jag idag göra en liten julig återblick på saker jag bloggade om i september 2014, mitt första år som julbloggare. Jag mådde VÄLDIGT dåligt den perioden i mitt liv och att fokusera på min kärlek till julen gav mig något att 'fly' till, så när jag hittade julbloggar på nätet blev jag jätteglad och följde dem slaviskt. Men som så ofta är fallet blev jag också själv sugen på att börja julblogga och få vara en RIKTIG del av den här mysiga julvärlden. Så i augusti 2014 gjorde jag slag i saken och startade Våran Lilla Julvrå som fick det namnet eftersom min vardagsblogg hette VÅRAN LILLA VRÅ. Jag var SUPER-peppad på att julblogga och skrev minst ett inlägg om dagen, och det är också den julbloggssäsong då jag har skrivit KLART flest inlägg😂. 

Så den FÖRSTA SEPTEMBER började jag brodera på min fyrkantiga tomte-julduk...


...och funderade på hur lång tid det skulle ta att brodera klart den? Ja, 6 år senare så har jag inte ens gjort klart en fjärdedel av duken så det kommer nog ta några år...😂

Den andra september åt jag säsongens första julgröt, och eftersom jag alltid kokar min egen gröt så delade jag med mig av mitt eget FAVORITRECEPT .

Den sjätte september visade jag min billiga VARDAGSRUMSKLOCKA från IKEA som jag hade juldekorerat med decopage-teknik...


...och den 13 september visade jag bilder på det underbart juliga och vackra LAPPTÄCKE som min superkreativa syrra sydde till mig.


Vilket jobb!!!
Jag njuter fortfarande varje jul av att ta fram och använda denna vackra skapelse😍!

Flera gånger under månaden åkte jag och syrran och besökte en av våra lokala favoritaffärer, Owes, som numera tyvärr har lagt ner sin verksamhet. Varje höst byggde de upp helt fantastiska julmiljöer med hjälp av sina varor. 


Det var verkligen en njutning för alla sinnen att gå runt där och titta på allt det vackra😍. Och det allra bästa var att priserna var så pass låga att man alltid hade råd med någon fin liten grej😁. Det var verkligen tråkigt när vi fick höra att de skulle stänga...


En liten rolig detalj från dessa tider var att syrran hade en bra telefon med kamera medan jag hade en sämre mobilkamera, så jag sprang runt och tjatade på henne vid varje besök att hon skulle ta en massa kort åt mig som hon sedan fick föra över till mig😂. Stackarn! Numera är hon nog tacksam att jag har en Iphone med en skaplig kamera och kan fota på egen hand😉. 

För att mina eventuella läsare skulle lära känna mig lite bättre så berättade jag en hel del om min 'jul-bakgrund'. Bland annat delade jag med mig av MINA JULMINNEN FRÅN FÖRR, tex när jag och pappa besökte Gamla Stans Julmarknad i Stockholm (när jag var barn bodde vi i Stockholm):

Ett av mina allra käraste julminnen är när jag och min pappa åkte till Gamla Stans Julmarknad i Stockholm. Jag var nog inte så jättegammal då, men jag kommer ihåg vad mysigt det var att gå runt med pappa bland de rödvita stånden och provsmaka olika saker och julhandla lite. Dessutom så snöade det stora, långsamt dalande snöflingor när vi var där så allt var helt julperfekt. I mitt minne är den dagen kantad i en alldeles underbar julröd gammaldags ram.! "

Det är nog ett av mina favoritinlägg som jag har skrivit här på julbloggen för det innehåller så mycket av bakgrunden till min livslånga kärleksaffär med Julen.

Dessutom berättade jag om BAKGRUNDEN till mitt Adventsfika varje år och varför det är så viktigt för mig. 


Här är ett kort från Adventsfikat 2014 med min systerson, min mormor och min svågers mamma...och en massa godsaker! 

Hoppas ni tyckte det var trevligt med ett litet besök i min julbloggs begynnelse. Själv tyckte jag det var väldigt mysigt att läsa lite gamla inlägg igen och minnas tillbaka, så det kanske blir flera återblickar framöver😊.

Julkram💝,

Annie


5 kommentarer:

  1. Jag har följt din blogg i tre år och hamnade här pga jag googlade nåt i stil med decoupage jul och fick fram just klockan, sen fastnade jag här pga dina handarbeten och framförallt den julkänsla din blogg ger, och tack vare din blogg hittade jag andra julbloggar jag följer.
    Och jodå jag inspirerades av din klocka att jag pysslade ihop en själv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla Anna för dina fina ord <3! Det var nog en av de finaste kommentarer jag har fått någon gång här på bloggen! Jag blir alldeles varm i hjärtat av att jag kunde inspirera dig till lite pyssel och att jag ger dig lite julkänsla <3!
      KRAM!

      Radera
  2. Vilket härligt inlägg! Och vilket vackert lapptäcke!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Visst är täcket fint; hon är så duktig syrran min <3. Och snäll som gör ett så fint täcke till mig:D

      Radera
  3. Härligt att du återfått julkänslan Annie, att det äntligen lossnat! Så kul att läsa och titta tillbaka på din återblick. Vilka tidsdokument vi skapar genom våra bloggar egentligen.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!