måndag 7 september 2020

Da'n före dopparedagen 2019

Hej mina Julvänner!

Först måste jag bara tacka för alla fina kommentarer jag fick när jag lade upp säsongens första inlägg💝💝💝. Det gör mig alldeles varm och fluffig inombords att ni är så många som uppskattar denna lilla julhörna💝. TACK!

Nu sitter jag här i soffan igen med datorn i knäet, och det luktar så gott här hemma eftersom jag precis har gjort en ny sats av min hemmagjorda kanelgranola. Dessutom har jag satt på årets första julmusik (inte mina riktiga julfavoriter dock) av Harry Connick Jr och Elvis Presley för att få lite julfeeling. Jag har nämligen tänkt dela med mig av bilder från vårat julfirande förra året. Varje jul tänker jag (förstås) att jag ska skriva ett långt inlägg om dagen före julaftonen och själva julaftonen mm innan jag lägger ner julbloggssäsongen, men ofta tar energin slut efter julfirandet och så blir inte inläggen skrivna förrän vid den här tiden på året nästa säsong... Fast även om jag kanske inte kommer ihåg precis alla underbara juldetaljer 9 månader senare, så är det samtidigt ganska mysigt att inleda bloggsäsongen med dessa typ av inlägg tycker jag. Det blir liksom en stämningsfull påminnelse om varför vi julbloggar och varför vi älskar julen och vad vi ser fram emot varje höst🎄🤶🎄! 

Så nu kör vi en repris av min jul 2019 tycker jag!

Som ett antal andra dagar i december så började den 23:e december med att jag öppnade min paketkalender. Förra året gjorde jag, syrran och mamma en gemensam paketkalender vilket innebar att under december månad öppnade jag 4 paket från syrran och 4 paket från mamma. Da'n före doppareda'n var det ett paket från syrran och jag skrattade högt när jag såg vad det var för något😂.


Förra hösten dekorerade hon mängder av julkulor som hon sålde och gav bort, och nu var det dags för mig att få min egen kula. Och självklart stod det Slightly crazy dog lady på den!


Så fin!
Sedan blev det några timmars sista julstök i köket då jag gjorde klart det sista julgodiset och lade på frosting på morotskakan som vi brukar ha till julfikat senare under dagen. Och som vanligt blev det en GIGANTISK disk att ta hand om😒. Runt julen saknar jag verkligen en diskmaskin...


På eftermiddagen blev jag, hundarna, morotskakan, julgodiset och alla mina julklappar som vanligt upphämtad i bil av svågern och så åkte vi hem till syrran dit mamma också hade kommit. Syrran och min systerdotter Linnea hade gjort julfint och gjort i ordning godis/fruktbuffén, även om vi sparade en del julgodis till själva julaftonen.


Syrrans fina julgran klädd efter alla konstens regler spred julstämning i deras vardagsrum. 


Efter att vi hade ätit mat tillsammans (inte julmat) så var det återigen dags att titta på Polarexpressen. Året innan tittade vi på den nya filmen Christmas Cronicles den 23:e, men nu ville alla - tack och lov - se Polarexpressen igen. Det är den perfekta julfilmen att titta på dagen innan julaftonen enligt mig.


Vi hade dukat fram julfikat också. Som vanligt hade jag bakat Leila Lindholms morotskaka och biskvier. Man kan skymta morotskakan på kanten av bordet nedan...(glömde ta bild på själva fikat...)


När Polarexpressen var slut så delade vi upp oss. Mamma åkte hem, medan svågern åkte över till min äldsta systerson Pontus som precis hade flyttat hemifrån. Pontus jobbade nämligen kvällen den 23:e så hans föräldrar ville överraska honom genom att lämna några paket under hans lilla julgran.


Så gulligt!
Jag och syrran blev kvar framför deras tv och tittade på min andra måste-julfilm den 23:e december, White Christmas med Bing Crosby.


Jag började titta på den här gamla amerikanska julfilmsklassikern med Bing Crosby varje jul när jag bodde i England, och nu är den en stor del av mitt julfirande varje år. 


Den har några magiska julscener, bland annat när Bing Crosby sjunger White Christmas i början på filmen...


...och i det supermysiga slutet av filmen! Helt magiskt!

Medan jag njöt av julfilmsmys på högsta nivå så njöt hundarna av att ligga och sova i soffan i juleljusens sken.


Sedan gick jag och hundarna hemåt till Våran lilla julvrå i julenatten.
 
Det sista jag gjorde innan jag gick och lade mig full av julstämning var att slå in hundarnas julklappstuggis. Sedan lade jag dem under julgranen tillsammans med julklappar jag fått av mina fina vänner och lämnade mammas gamla handsydda tomte att vakta julgranen och alla julklappar.


Våran mysiga julafton 2019 blir ett ännu längre inlägg så den dagen berättar jag om nästa gång. Förbered er på julmys, julmat och snö!

Julkram!

Annie🎄🤶🎄

4 kommentarer:

  1. Å vad härligt att minnas hur mysigt vi hade det! Jag börjar definitivt längta till julen!/ Carina

    SvaraRadera
  2. Åh vilka mysiga, härliga bilder! <3 Jag tänker precis som du, jag har alltid för avsikt att lägga upp alla julbilder under julhelgerna, men det finns aldrig tid eller ork till det, utan istället kommer jag med dem när bloggsäsongen börjar på hösten. Jag håller också med om att det faktiskt är ett väldigt mysigt sätt börja julbloggandet varje år eftersom man direkt hamnar i julstämning. Så trevligt och underbart ni verkar ha haft det. Ser fram emot fortsättningen.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!