torsdag 13 december 2018

Nobelfirande och årets julgran dekorerad!

Hej Mina Julvänner!

Hur har ni det med julmyset runt om i vårat fina land? 
Här springer de underbara decemberdagarna iväg med en ryslig fart och jag är väldigt tacksam att jag började förbereda så mycket inför julen tidigare i höst. Nu i december är det ju så himla mycket andra juliga underbara saker man vill klämma in varje dag fram till själva julaftonen, så det är skönt att ha så mycket som möjligt redan avklarat. Hade dagarna i december haft flera timmar så hade jag skrivit detta inlägg i måndags eller igår, men jag har inte hunnit förrän nu. Men här kommer i alla fall bilder från i måndags när jag firade Nobel och klädde julgranen😁.

På morgonen hade vi fått ett tunt lager snö så det var jättemysigt 
att gå en morgonpromenad med knarr under skorna. Min fina
Tyson njöt av det vita pudret.

Det är så härligt när den gråa naturen får ett tunt lager snö.

Naturens bomull.
Tyvärr så började det regna under dagen så på kvällen var vädret
grått och blött och trist igen...

Jag fick hjälp av min systerson att ta upp julgranen i söndags.
Tack och lov började den dricka vatten på en gång och faktum är att 
jag inte tror jag har haft en gran tidigare som dricker så mycket vatten... 

Så här ser min julgransfot ut, och jag gillar den verkligen eftersom den har lite vintagekänsla.
Dessutom är den väldigt tung och julgranen står stadigt i den. Nackdelarna är dels att den 
har ett ganska smalt hål för stammen så jag måste alltid titta efter en gran med 
SMAL stam. Det lärde jag mig det året som min svåger fick stå här hemma och såga
svettas i en evighet för att få stammen tillräckligt smal för julgransfoten.
En annan nackdel är även att den inte har så stort utrymme för vatten så jag måste vattna
julgranen flera gånger varje dag. Och eftersom en julgran inte får torka ut så känns det 
som om jag sköter om den lika mycket som hundarna just nu😉.

När man sitter och tittar på Nobelmiddagen så är det ju trevligt med lite god mat.
I år hade jag unnat mig lite mozzarella och tomat...

...och laxsnittar med tunnbröd, lax och mjukost. Jag hade ju det till Adventsfikat 
och det var så gott så jag ville äta det igen! Speciellt när jag fick tag på lax till halva priset😊!

Så var det också dags att börja klä granen vilket jag alltid gör 
under Nobelmiddagen. Först blev det julgransljusen. Jag har två slingor
för det är för lite med bara 16 ljus tycker jag. 
Jag drömmer ljuva drömmar om julgransljus utan sladdar men än så länge
har jag inte haft råd med dem...
 Ni som har sådana, hur tycker ni att de fungerar?

Jag har länge haft en billig julgransstjärna i glitter till granen men den börjar se riktigt 
sorgsen ut så i år tänkte jag att jag skulle använda en julstjärna i papper som syrran har gjort.
Den ser ganska fin ut i toppen på julgranen.

Jag tog en paus från julgransdekorerandet och skålade med kungen!

I år var jag sugen på en julgran i rött så jag hängde upp mina röda kulor.

Sedan bestämde jag mig för att kombinera det röda med guldkulor 
och det började se riktigt fint ut😍!

Och hela granen med dekorationer och tända ljus...!
Och ljuvlig doft!
Så underbart julmysigt! Nu är det jul på riktigt!

Oberoende på vilket färgtema jag väljer för granen så har jag några speciella juldekorationer som jag
alltid hänger i julgranen. Den här tomten tex...

...och den här guldfärgade renen.

Ännu en fin tomte...

...och ännu en ren. De senaste åren har jag blivit mer och mer förtjust i renar till jul
så jag är glad att jag har några fina renar att hänga i julgranen.

Än så länge är jag supernöjd med årets gran. Jag köpte den som vanligt på Blomsterlandet. Förr om åren brukade jag köpa den billigaste varianten av rödgran, men förra året råkade jag välja en lite dyrare variant av rödgran (det är alltid supermörkt där de har granförsäljningen och svårt att se skillnad på granarna) och eftersom jag i slutändan var väldigt nöjd med den förra året så blev det en sådan i år också. Dock hade de gått ner i pris så jag betalade 179 kr för min rödgran.
Den är supertät och fin men även ganska smal så att det inte blir för trångt här hemma och grenarna är ganska starka så jag kan hänga upp mycket dekorationer. Den dricker massor av vatten så jag har stort hopp om att den ska klara sig till julfirandet med pappa och över nyår.

Jag har ALLTID haft silverglitter i min gran men i år kände jag helt plötsligt att granen var så julfin ändå och att det kanske bara skulle bli plottrigt med glitter... Så jag beslutade mig för att skippa glittret, och hittills är jag någorlunda nöjd med det beslutet...även om det känns väldigt ovant. Jag är ju annars inte så mycket för förändringar under julen (eller alla andra tider på året😉) men ibland måste man ju testa.
Hur gör ni? En julgran med eller utan glittter???

Varma Julhälsningar,

Annie

1 kommentar:

  1. Härligt att mysa med hundarna :)! Verkade som om du hade en riktigt mysig kväll också! Tycker julgranen blev jätte vacker! :)

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!