söndag 9 december 2018

Gran, nyttigt julgodis och perfekta struvor!

Hej Mina Julvänner!

Nu doftar det alldeles underbart i Våran Lilla Julvrå eftersom granen är på plats tack vare min systerson som kom hit och hjälpte mig att ta upp den från källaren och fixa till stammen och få den på plats i vardagsrummet. Så otroligt mysigt!


Som vanligt har jag inte tagit bort nätet än eftersom jag inte vet om den kommer att dricka ordentligt. Nu håller jag tummarna så hårt jag kan att den börjar dricka; annars måste jag be om mera hjälp av systersonen imorgon och snitta om stammen. 

🎄🎄🎄🎄🎄

Jag blev så himla nöjd med allt som jag bakade till Adventsfikat i år och jag lärde mig en del också.
Visste ni till exempel om att man kan frysa chokladbollar???


Det hade jag faktiskt inte någon koll på, men det är verkligen något jag kommer att utnyttja framöver! Det är ju så billigt och lätt att göra chokladbollar och kan man dessutom göra dem i god tid och frysa in...ja men då är det ju den perfekta godsaken att bjuda på runt jul eftersom de är billiga att göra och de flesta (utom jag) gillar chokladbollar. Och så ser de ju så vintrigt snöiga ut också!

Och i år fick jag verkligen till struvorna bra! 
Sedan jag började göra struvor för ett par tre tre år sedan så har jag kämpat med struvorna för att de inte ska gå sönder och att få dem att stanna kvar på struvjärnet när de gräddas mm mm.
Jag har kollat på olika recept för att se om de har några bra tips eller tillvägagångssätt för att det ska bli perfekta krispiga HELA struvor, men jag har hittills inte fått till dem som jag skulle vilja.


Men i år kom jag äntligen på hur jag skulle göra och det blev mängder av ljuvligt perfekta stuvor. Många recept säger att man ska värma järnet i oljan INNAN man doppar den i smeten, men för mig fungerade det bäst att doppa järnet i smeten DIREKT efter jag hade tagit bort den gräddade struvan från järnet. Då blir tillvägagångssättet alltså som följer: Värm stuvjärnet i olja - doppa järn i smeten - ta upp och låt smeten stelna på järnet i någon sekund - doppa järn med smet i oljan och grädda tills brun - ta upp järn och ta bort den gräddade struvan - doppa järnet DIREKT i struvsmeten för att påbörja nästa struva och fortsätt så om och om igen! Så tillfredställande att äntligen få till perfekta struvor!

Jag har under åren blivit mer sugen på nyttiga godsaker och lite mer matiga snacks till Adventsfikat, och i år ville jag testa att göra någon typ av nyttiga fruktbollar. Jag såg ett spännande recept i tidningen Lantlivs Inred-för-jul bilaga, men det var några dyra ingredienser som jag helst inte ville använda. Sedan såg jag också ett RECEPT på dadelbollar på internet som jag också gillade så jag bestämde mig för att göra en variant som kombinerade båda recepten och det blev faktiskt riktigt bra! Till och med så bra att mamma sedan beställde en ny sats dadelbollar av mig.

Eftersom jag gjorde en egen variant på fruktbollar och fick pröva mig fram en del så har jag inte ett exakt recept på mina Dadelbollar med kokos och apelsin, men vill ni testa så gjorde jag ungefär så här:

Jag använde två paket av den billigaste typen av dadlar som kommer i denna typ av förpackning.


För att kompensera att dadlarna är lite små och hårda (och allmänt tråkiga) så lade jag dem i en skål och hällde över kokande vatten och lät dem stå och dra åt sig vätska i 4-5 timmar. (Det ligger 200 gram dadlar i varje förpackning så det går förstås att köpa finare dadlar och istället skippa blötläggningen).
Sedan tog jag bort de dadlar som eventuellt fortfarande var hårda och tog ut kärnorna ur resten. Mixa de urkärnade dadlarna i en mixer tillsammans med det yttersta rivna skalet av två apelsiner och lite färskpressad apelsin tills det blir en smet av dem. Tillsätt en påse (200g) finriven kokos, 1 tsk vaniljsocker och ett kryddmått salt och mixa tills det blir en kletig smet som går att forma till bollar. Eventuellt behövs det mera färskpressad apelsinjuice. Smaka och se om du vill ha i mer dadlar, kokos eller apelsinskal/juice för att få den balans på smakerna som du gillar.
När du är nöjd med smetens konsistens och smak så formar du små bollar som rullas i kokos.


De förvaras i kylen men kan också frysas.
Jag har även spanat in ett recept på Aprikosbollar med lemon curd från  UNDERBARA CLARA som låter väldigt gott så det kanske jag också testar till årets juliga gottebord.
Om ni inte läser bloggen UNDERBARA CLARA så kan jag verkligen rekommendera den, speciellt den här tiden på året. Hon har massor av supermysiga juliga inlägg från hennes gammaldags julfirande i Umeå!

Slutligen vill jag bara visa hur fint det såg ut i syrrans fönster när jag var där idag.


Jag har virkat både fönsterlöparen och det juliga grytunderlägget och det blev så fint tillsammans med den otroligt söta huslyktan (jag har en likadan).

Varma Julhälsningar,

Annie

1 kommentar:

  1. Du är så duktig, struvor skulle jag aldrig ge mig på. Hoppas granen mår bra!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!