lördag 1 december 2018

Kvällen före Adventsfikat

Hej Mina Julvänner!

Det känns helt sjukt att ikväll är kvällen före Adventsfikat! När man har gått och väntat så länge och sett fram emot det så känns det ju alltid lite overkligt att nu är det faktiskt dags! Och nu drar julmånaden och allt julmys igång!

De sista dagarna har vara ganska hektiska. Det känns som om jag fick betala för att jag har ägnat lite för mycket tid åt virkning och vintersporter istället för Adventsfika-förberedelser😊. Men efter ett väldigt uppskattat besök med några timmars hjälp av syrran, samt hårdkörning för egen del under dagen så kan jag faktiskt sitta ner några timmar nu och vila benen och julblogga om de sista förberedelserna. Jag har fortfarande ett badrum att städa och lite filtar mm att lägga ut, samt saker att förbereda - som fruktsallad - i morgon, men det känns väldigt överkomligt och inte särskilt stressande.

Så nu är glöggen sjuden och korven ligger i marinad och köttbullarna är stekta och det höga kakfatet ihopskruvat och julvaxduken på plats på matbordet och klädkammaren fullproppad med diverse saker som behövde 'försvinna' under morgondagen. 
Här kommer lite bilder från de senaste dagarna:

Min stora virkade julfilt (som jag virkade förra året) är på plats på sängen och vi 
är alla nöjda med den.

En IRL-bild på hur det har sett ut i mitt lilla kök ett antal gånger den senaste
tiden...Ibland känns det som om jag inte gör något annat i nov/dec än att diska...

Fördelen med att bo i en gammal lägenhet med ett äldre kök är att man får 
chansen att använda fina spislock.

Nu är även kakeldekoren på plats i köket; älskar kakel😀!

Jag har tagit fram julstrumpor och mina julgranskransar som fortfarande luktar 
julgran.

Igår kväll/natt (slutade efter midnatt...) stod jag och gräddade struvor.
Som vanligt var det svårt att få ordning på gräddningen i början och de gick sönder
mm...

...men efter ett tag fick jag ordning på det och det blev nog de bästa struvor jag har 
gjort hittills!

I morse var det dags att börja med hundarnas paketkalender och alla tre visste på
en gång vad det var frågan om...

Ge mig den!

Medan de andra två SLET upp sina paket så var Tyson som vanligt mer metodisk
och noggrann och drog ut på det hela😊😍!

Sedan var det dags för mina två egna paket från syrrans och mammas 
paketkalender!

Som vanligt ville min paketgalning VÄLDIGT GÄRNA hjälpa till att öppna paketet.
Han kan liksom inte få nog av paket😁!

Min kära syster hade gjort den här OTROLIGT FINA dekorationen till min
ytterdörr!!! Numera har vi ståldörrar vilket innebär att det är svårare att hänga saker
på dörren men med syrrans hjälp var det inga problem alls!

Idag har jag gjort kladdiga chokladmuffins och cocktailköttbullar och glutenfria
chokladbollar.

Förutom att hjälpa mig att städa idag så hjälpte syrran mig även att 
göra iordning adventsgåvorna. I år var gåvorna så pass skrymmande att
det var svårt att förvara dem i en skål så då kom syrran på att man skulle
kunna hänga upp dem.

Det blev superhäftigt! Som en jättemysig stor juldekoration i hallen!
Jag kommer fortfarande att ha lite julklappar i en skål på vardagsrumsbordet 
för de yngre besökarna.

Imorgon är det Adventsfika!

Hoppas att ni alla får en underbar Första Advent!!!

Annie

2 kommentarer:

  1. Lycka till med adventsfikat, hoppas att du har en fantastisk dag <3
    Visst känns det overkligt att det är advent nu!
    Din lägenhet är så mysigt pyntad.

    SvaraRadera
  2. Sötis hund som vill öppna paket! :) Hoppas du blev nöjd med din dag!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!