onsdag 19 december 2018

Den bästa tiden på året är nu!


Hej Mina Julvänner!

Jisses vad tiden fram till julaftonen går fort nu! Jag försöker finna en balans mellan julfilmer och pyssel och att stå i köket och julstöka men det är inte lätt. Det är så mycket jag vill göra innan den 23:e och julaftonen, men tyvärr går klockan inte långsammare för att jag vill hinna med mera...
Dock tar jag mig tid för ett powernap varje eftermiddag och det hjälper väldigt mycket! Med åren och med mer kroppskännedom så har jag lärt mig att känna igen tecknen på när jag blir för trött och stressad och tappar glädjen, och då går jag och lägger mig i soffan och sover en kort stund och sedan mår jag mycket bättre igen. Dessutom mår kroppen fysiskt bättre och jag har knappt haft någon värk i benen överhuvudtaget trots många timmar i köket.

Så hur ligger jag till då? Ja, här kommer en uppdatering på vad jag har pysslat med sedan helgen...

I början på veckan fick jag äntligen iväg de sista julkorten.

Jag har frusit in smarrig hallonparfait till efterrätten på lilla julaftonen med pappa
 - som i år blir EFTER julaftonen.

Jag älskar att se min juldekorerade lilla julvrå från utsidan. Det ser
ut som ett ställe där jag vill bo😊!

Jag hade en gammal rund sockerkaksform som jag var på väg att slänga men så kom
jag på att de kan vara fina att plantera i. Så när min lokala Willys sålde hyacinter för
5kr st köpte jag några och satte i formen. Sedan hade jag lite konstgjort lingonris
och kottar som jag dekorerade med...

...och jag måste säga att jag är mycket nöjd med min julgrupp.

Och nu när de blommar så är jag ännu mer nöjd med min väldoftande julgrupp.

De senaste dagarna har vi fått mera snö och det är så underbart! Enligt alla väderrapporter verkar det som om vi kommer att få en vit jul igen och det är verkligen på tiden. Eftersom alla hundarna och speciellt Tyson älskar snö så känns det väldigt fint att hans sista jul blir en vit jul❤.
Självklart har vi varit utomhus för att njuta av snön och av det magiskt vackra winter wonderland❄❄❄ .



På vissa ställen känns det som om man är i mitten av C.S. Lewis vackra land Narnia😍!



Fun in the Snow!

Jag älskar att se hur andra människor juldekorerar så när jag hälsade på hos
min väns 90-åriga mamma så kollade jag in hennes söta lilla (äkta) julgran...

...och hennes juldekorerade köksfönster!

De senaste dagarna har jag försökt att göra i ordning julgodiset. Ofta står jag 
och kokar knäck kvällen innan den 23:e och sitter och slår in kolor sent på kvällen
så jag tänkte att det kunde vara skönt att slippa det i år😉.
Så nu är knäcken klar...

...och en sats med marängfudge (som är ett måste för min egen del).

Jag bestämde mig för att testa att göra CITRONFUDGE men den blev lite för mjuk,
så i slutändan rullade jag bollar av den och doppade i vit choklad.

Chokladkolan är kokad och inslagen i papper...

...och i år var jag sugen på att testa ett recept på SAFFRANSKOLA MED KOKOS
och jag kan rapportera att den smakar riktigt gott. Man måste ju provsmaka, eller hur?!
Så nu kanske det verkar som om jag har gjort allt som jag vill och som behövs innan jul men så är inte fallet. Jag har ett par shoppingrundor kvar; de manliga medlemmarna i familjen är till exempel inte så sugna på handarbetade julklappar tyvärr och jag har en del mat kvar att handla. Jag ska ugnsbaka och griljera skinkan, göra laxmousse och baka morotskaka och lite annat till våra julfika-tillfällen. Jag har lite julklappar att göra färdigt och slå in och ett par julgodisvarianter kvar att göra.
Sedan ska jag förstås titta på lite fler julfilmer och vara ute i snön med hundarna och bara NJUTA i största allmänhet av att detta är den bästa tiden på året!

Stor Julkram,

Annie

4 kommentarer:

  1. Åh vad härligt allt ser ut! Godiset, mums! Snön är ju så underbar, hoppas den stannar över julafton. När Moa vaknade i morse sa hon: mamma det är magiskt med jul! Då har jag lyckats känner jag, skapat magi åt henne.

    SvaraRadera
  2. Åh vilka härligt underbara bilder. Så mycket julfint och julgott. Så duktig du är med alla julgodsaker du lyckas få till, imponerande verkligen! Guud så gott med knäck, det är verkligen min önskan att vi lyckas få till det i år. Så underbart med snö också! Nu håller vi tummarna att den ligger kvar.

    SvaraRadera
  3. Vilka härliga bilder, riktig julstämning. Nu är det bara att njuta av den här fantastiska tiden. Vill även passa på att önska dig en riktigt God Jul!

    SvaraRadera
  4. Marängfudge låter gott, synd att jag har bestämt att jag är klar med julgodiset nu!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!