torsdag 13 december 2018

Lucia och pepparkakspyssel

Hej Mina Julvänner!

Hoppas ni har haft en fin Lucia🕯.

Själv började jag min dag med att gå upp tidigt för att göra en saffransdeg. Sedan gick jag ut med hundarna och trevligt nog har vi fått någon minusgrad igen och ett tunt, tunt lager med snö på marken vilket gör hundpromenaderna mycket trevligare den här tiden på året🐕.

När vi kom hem satte jag mig och tittade på Luciamorgon på tv och åt några pepparkakor med mjölk till frukost. Jag tyckte inte att årets Luciamorgon var speciellt bra tyvärr. Det var för många luciasånger som jag inte har hört förut och för lite klassiska julsånger. Jag förstår att de ansvariga kanske tänker att man ska förnya Lucia på tv, men samtidigt så är det nog många av oss som tittar som bara vill ha det traditionella Luciafirandet/sånger eftersom det är det enda Luciatåg man får ta del av. Sedan var det i alla fall dags att baka ut alla lussebullar och jäsa dem en stund innan jag kunde grädda dem. Jag bakade också lite chokladkladdmuffins eftersom vi skulle ha luciafika senare hos syrran och alla gillar inte saffran i syrrans familj.

Igår bakade jag pepparkakor efter mammas gamla recept...


...och förutom att jag bakade pepparkakor till mig själv och till att ge bort i julklapp så gräddade jag också bland annat några stora hjärtan som vi kunde dekorera hos syrran.


Det doftade såå gott här hemma när jag gräddade pepparkakorna och jag fick verkliga flashbacks till barndomen när mamma bakade dessa pepparkakor som alltid tog slut med en ryslig fart. Undrar hur många omgångar pepparkakor hon gräddade varje år under min uppväxt...?

Nåväl, tillbaka till nutiden...
När syrran slutade jobba hämtade hon upp mig och hundarna och luciafikat. Efter lite mat hemma hos syrran var det så dags för lite pepparkakspyssel. Syrran satte som vanligt snabbt ihop de färdigbakade pepparkakshus-delarna och jag gjorde kristyr och sedan var dekorerandet igång.


Alla hundarna var väldigt nyfikna och intresserade...


...vilket resulterade i ett pepparkaks-och kristyrporträtt av Shiba, deras vita schäfer.


Den som var allra mest intresserad av vårat pepparkakspyssel bland hundarna var min lilla chihuahua/beagle/tax-blandning, och han ville helst sitta i mitt knä för att kunna övervaka vad vi höll på med.



Självklart blev han avbildad på en pepparkaka...


Nu när jag sitter här och skriver så kom jag på att jag inte tog något färdigt kort på pepparkakshuset som fick dekoreras av de två yngre deltagarna, men det blev i alla fall en bild på ena sidan av huset när den nästan var klar...


När alla pepparkakorna var dekorerade och lagda på torkning så gjorde vi i ordning lussefika…


..och slog oss ner i soffan för att titta på den alldeles underbara och mysiga tecknade filmen Fred Flintas Jul.


En riktigt trevlig luciadag blev det i år också och väldigt mysigt att som vanligt kunna dela den med syrran och mina syskonbarn.

Varma Julhälsningar,

Annie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!