lördag 1 september 2018

När man behöver lite extra jul...

Hej Mina Julvänner!

Den senaste veckan har jag känt mig lite nere. Min älskade gamla pälskling mådde inte så bra vilket var en stor oro, och själv hade jag PMS som bara blir värre för varje år...😔. 
Och det enda jag kunde tänka på (förutom oron) var julen och jag hade ett sådant sug efter att titta på julfilmer. Nog för att jag kan vara tidig med min jullängtan, men slutet av augusti kändes VÄLDIGT tidigt...! Den enda som jag kan prata seriöst med om min inneboende julgalning (förutom er då❤) är min syster så jag nämnde mitt sug efter julfilmer till henne eftersom jag behövde ventilera lite (som man ju gör då och då😉). Då föreslog hon att det kanske var så att jag längtade efter/behövde KÄNSLAN som jag får när jag tittar på julfilmer och fokuserar på julen. Ja men så var det ju! Jag började ju till exempel att julblogga hösten 2014, under en period i mitt liv när jag mådde riktigt dåligt och behövde få fokusera på något som fick mig att må bra, dvs JULEN, så det är inte något nytt 'beteende' för mig. 

När jag väl förstod varför jag hade en sådan jullängtan, så kändes det mycket bättre. Och då kändes det också ok att släppa min inre julgalning fri, eftersom jag ju självklart gör allt för att må bra😊. 

Så jag tittade på några av mina älskade gamla amerikanska julfilmer, som Meet me in St Louis med Judy Garland, och en av mina absoluta favoritjulfilmer It's a Wonderful Life!


Det kändes så underbart att få vara tillbaka i Bedford Falls och träffa underbara George Bailey igen som får lära sig vad som VERKLIGEN är viktigt i livet.


Har ni inte sett den underbara filmen kan jag VARMT rekommendera den❤. Den brukar även visas på tv runt julen.

Jag var också sugen på lite julsmaker så jag bestämde mig för att baka pepparkaksmuffins efter ett recept i Allers Julmagasin 2015.

Pepparkaksmuffins (17st stora muffins)

Halvtina 3 1/2 dl frysta lingon. Sätt ugnen på 175 grader. Vispa 4 1/2 dl socker och 3 ägg pösigt. Tillsätt 8 1/2 dl vetemjöl, 2 tsk bakpulver, 2 1/2 msk pepparkakskryddor, 4 1/2 dl matolja och 1 dl vatten och vispa på medelhastighet i ca 6 minuter. Vänd ner lingonen.
Klicka eller spritsa i smet ända upp till kanten på formarna. Grädda mitt i ugnen i ca 30 minuter. Kolla med en sticka att de är torra innan du tar ut dem.

Vill du ha frosting på dem så rör du ihop 1dl florsocker med 1-2 tsk pressad citron. Ringla över muffinsen när de har svalnat och toppa med lite frysa lingon.


Jag gillar fluffiga och saftiga amerikanska muffins och den typen av smet är gjord på olja så därför valde jag detta recept. Och lingonen blev verkligen pricket över i:et i dessa muffins.

Även om jag inte kan juldekorera än på några månader, så ville jag ha lite murrig höstkänsla inne så jag virkade en höstduk i restgarner till mitt vardagsrumsbord.


Jag har använt mig av DET HÄR underbara mönstret (med några justeringar för att passa mitt bord).


Den blev precis så fin som jag tänkte mig så nu är jag nöjd och kan vänta i några månader till på att juldekorera😉.

Jag har också tittat på en gammal amerikansk julkomedi som heter Christmas in Connecticut.


De är verkligen mästare på att bygga upp supermysig julmiljöer i amerikanska julfilmer. Man vill liksom bara hoppa in i rutan och vara där. Men bara att titta på filmerna är balsam för själen för mig. Och så får man höra mysig gammal julmusik på köpet. Inte konstigt egentligen att jag kan få ett sådant otroligt sug efter att se de här filmerna medan jag (och hundarna) myser under en filt och virkar på något trevligt litet projekt.

Och idag kunde jag inte hålla mig längre...jag var bara tvungen att baka något med saffran! Tack och lov att jag har några påsar saffran liggande sedan förra julen. Det är ju alldeles för tidigt för lussebullar, så det fick bli saffransmuffins med apelsin istället. Saffran och apelsin är ju så gott tillsammans, och efter att ha bläddrat i alla mina sparade julpärmar mm så hittade jag ett lämpligt recept.


Åh jösses vilken väldoft som spred sig här hemma när de stod i ugnen!!! Det var nästan så att jag började dregla😀. Alldeles ljuvligt!!!


Och inte smakade de så dumt heller!

Annars så mår min fyrbenta pensionär bättre nu och min PMS har nästan försvunnit, och det känns som om jullängtan har minskat till en mer 'normal' nivå... Kanske har det hjälpt att jag har frossat lite extra i julen under en period?
Oron är ju att jag skulle tröttna på julen innan den ens är här...😳...men har det inte hänt än på över 40 år så borde det väl inte hända i år heller...trots julfilmspremiär i augusti...eller??
Jag har ju snarare haft problem med att jag inte kan 'släppa' julen när den är över, så då kanske det är bra att börja jula till det lite extra tidigt på hösten istället😁.

Julhälsningar,

Annie

10 kommentarer:

  1. Jag förstår dig! Efter 2 år av tråkighet på tråkighet inom familjen blev min häst dödsjuk och jag var minuter från att förlora henne. Månaderna som följde, efter ett liiiiitet sammanbrott, tittade jag julfilmer, läste julbloggar och lyssnade på julmusik varje dag för det var det enda som fick mig lugn. Det spelade ingen roll att det för mig var juni-dec. Utan jul hade jag nog inte överlevt den sommaren. Kram Caroline

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vad jag känner igen mig i det du beskriver, och det är skönt att veta att jag inte är ensam om att ibland vilja 'fly' verkligheten genom att insupa julens magi! Jag är glad att julen kunde hjälpa dig igenom en jobbig period i livet; vet precis hur det känns <3. Hoppas du mår bättre nu och får en mysig höst med din häst <3!

      Radera
  2. Åh, både pepparkaksmuffins och saffransmuffins, vad jag blir sugen!!
    Önskar att jag bodde närmare dig ;)
    Vad skönt att tankarna på julen får dig att må bättre, självklart ska du titta på julfilmer <3 undrar om det tankarna på julen får en att förknippa känslorna med barndomens bekymmerslösa tillvaro. Jag mår som du vet också bra av att ha julen runt mig när jag känner för det och har man inte tröttnat på julen hittills så är nog risken liten att man gör det nu för att man lyssnar på julmusik eller tittar på julfilm

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja tänk vad kul vi kunde ha haft om vi kunde ha setts under höstmånaderna! Det ligger definitivt något i det du säger om barndomens jular...mina föräldrar gjorde alltid julen till en magiskt underbar tid så den känslan finns definitivt inbakad i min nutida kärlek till julen. Det är liksom bara mys, kärlek och fina traditioner när jag tänker på julen<3!

      Radera
  3. Jag känner igen mig! Jag började julblogga 2011 när jag flyttade till en ny stad och började plugga. Kände mig ensam och sökte tröst i julen. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och lov att vi har julen som kan få oss att må bättre!

      Radera
  4. Jag förstår PRECIS den känslan som man får av att se på julfilmer. Det blir som ett varmt, mysigt, ombonat lyckorus som välkomnar en. Meet Me in St Louis är underbar! Gud så gott dina bakverk ser ut. Hjälp vad sugen man blev!!

    Tack så hemskt mycket för din så fina kommentar! <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du har sett Meet Me in St Louis! De flesta brukar inte känna till den. Jag kan ofta bli sugen på att titta på den och tralla med i musiken <3

      Radera
  5. Så härligt att du börjat med lite juligt redan nu, själv har jag haft fullt upp med att hålla kvar sommarkänslan lite till :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sommarkänslan försvann här så fort som värmen försvann. Nu är det den ruggiga hösten som gäller med blöta hundar och smutsiga golv...

      Radera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!