onsdag 26 september 2018

ALLT OM JULEN 1993

Hej Mina Julvänner!

Jag älskar jultidningar! Och jag tror att många av er också gör det, eller hur😊?! Varje höst börjar jag med att först gå igenom förra årets 'nya' jultidningar för att se vilka tidningar jag vill spara för framtiden och vilka tidningar som bara har något enstaka recept eller pysssel etc som jag vill ha kvar. Är det bara någon enstaka intressant sak river jag ur det och slänger resten av tidningen. Annars hamnar jultidningen i mina tidningsfack tillsammans med alla andra jultidningar jag har sparat genom åren. Jag har väl kanske ett 50-tal sparade jultidningar och en hel tjock bunt utrivna sparade julsidor (som jag verkligen behöver sätta mig och gå igenom!). Sedan har jag även två julreceptpärmar med massor av juliga utklipp.

Så när jag har gått igenom förra årets jultidningar så går jag alltid sakta men säkert igenom ALLA gamla jultidningar för att se om det är något särskilt som lockar just i år. Det är lustigt hur de gamla jultidningarna känns som kära gamla vänner, och hur mycket jag kan längta efter att få läsa om dem varje höst❤. De allra flesta tidningarna är från 2005 (då jag flyttade hem från England) och framåt men jag har en kvar från 1993!!! Tjugofem år sedan! Några av er julälskare kanske inte ens var födda då, eller så var ni som mig i början av vuxenlivet. Så jag tänkte att det kanske skulle vara kul att tillsammans med er bläddra lite i Allt om Julen från 1993 och se hur julen skulle vara för 25 år sedan enligt dåvarande jultidningar.

Så här julgrön och fin var utsidan av jultidningen Allt om Julen 1993

En klassisk julgran på 90-talet; svenska flaggor, rödvita smällkarameller,
pepparkakor och två stora svenska flaggor högst upp (plus ännu en smällkaramell!).
Härlig nostalgi!

Tidningen börjar med det stora julbordet "med populära och traditionella
rätter från hela Norden". Ni kanske vill pröva att göra en inbakad julskinka i år???

Eller varför inte laga den "vinspetsade kycklingleverpastejen", eller
viltpastejen med "ett innehåll med späcksvept viltfilé och prickar av svartrot och 
pistagenötter"? För övrigt kan jag rapportera att till detta julbord är den rökta viltkorven 
"lättjefullt färdigköpt"! Älskar det uttrycket😊! Det visar väl att för 25 år sedan
skulle det mesta på julbordet fortfarande helst vara hemmagjort.

Tidningen bjuder även på recept till lite vegetariska julrätter vilket jag tycker är häftigt; det vegetariska var väl inte så jättestort då som det är i dag. Det finns recept på...

Kompott med Majrovor och Katrinplommon i Rödvin,
Gratäng med Selleri, Äpple och Katrinplommon,
Auberginetårta med Tomatkompott,
Rödbetspaj med Laxrom,
Spenat- och Ostfylld Kål med Marinerade Rödbetor.
Är det något som lockar till ert julbord får ni väl hojta till😁!

En hel artikel är tillägnad våra älskade svenska röda juläpplen. Artikelförfattaren Elisabeth Hemmingsson beskriver så underbart om våran svenska tradition med röda juläpplen:

"Från min barndom minns jag all den omsorg och möda som lades ner på juläpplena. Strax efter skörden placerades de allra finaste exemplaren i den svala mörka matkällaren. Ett och ett väl inslagna i silkespapper. Dagen före julaftonen togs de fram. Vecklades försiktigt ur sitt pappershölje och polerades noga med små mjuka dukar. De staplades i en fin pyramid och ställdes mitt på julbordet."

Jag har för mig att min mamma också förvarade fina äpplen i källaren på det 
sättet.

Och mitt i tidningen dyker ett välbekant ansikte upp, om än 25
år yngre😊. För er som följer Hela Sverige Bakar så är ju 
Birgitta Rasmusson riktigt välbekant! Men 1995 arbetade hon 
som chef för ICA provkök och var med på ICAs reklam
för matoljor.

Borås Wäfveri AB visar hur fina julfönster man kan få med hjälp av 
deras jultyger. Kanske lite inspiration för er som fortfarande funderar 
hur era julfönster ska se ut i år???

Julpyssel på 90-talet! Jag kommer ihåg att vi pysslade mycket när jag var liten; hur 
var det i er familj? Men jag måste bara stöna högt när jag ser den där spetskragen...
jag minns dem och är glad att glömma bort dem! Tack och lov inte ett mode som har 
kommit tillbaka (än)....😉

Och så våra kära svenska smällkarameller...!!! Jag måste erkänna att jag fortfarande tycker 
de är jätteroliga att göra; det är något särskilt med stunden när man får skaka loss det
veckade silkespappret och se hur fint det blir😍. Men min julsmak har tyvärr
gått vidare och jag har liksom ingen plats för dem när jag juldekorerar här hemma. 
Hade jag bott större skulle jag nog kunna ha en speciell julgran med bara smällkarameller...
vilken nostalgi!!!

Den här fina julklappsäcken påminner mig om alla fina juldekorationer
som min mamma sydde när jag var liten. Det var mycket tygapplikationer som 
kombinerades på alla möjliga fina och juliga sätt. När jag nu tänker på 
det blir jag alldeles varm i hjärtat och känner mig väldigt tacksam
att jag fick fira så fina jular som barn.

Reklamen är så mysig i den här tidningen! Aldrig har väl en enkel annons för 
Kungsörnens mjöl känts så tilltalande😊. 
"Snön ligger vit på taket
Alla hälps åt med julebaket"
Åhhh😍❤!

Och Leksandsbröd har året till ära kommit med "smaknyheten som går hem, framför
allt hos alla med ungdomlig smak"😊! Men har du inte en 'ungdomlig smak' så finns det tack och lov
"en ny favorit för älskaren av det grova traditionella knäckebrödet"! 

Den här bilden älskar jag! Nog för att jag tycker att ICA:s nutida reklam
är ganska trevlig (för att vara reklam), men den här bilden får mig att tänka
på min barndom och fina julstunder med min pappa❤. 

Slutligen...vet jag inte riktigt vad jag ska säga om denna reklambild😂😳…
"Hela julens glädjespridare." 
Hmm...
Är den inte ganska risqué för att vara 1993?
Men snygg kropp i alla fall. Fast om jag tänker Interfloras Blommogramlinje när jag
ser bilden vet jag inte... 

Hoppas ni tyckte det var trevligt att bläddra i denna gamla jultidning tillsammans med mig i väntan på årets jultidningar😊! Jag såg förresten att Lantliv kommer med ett julnummer runt den 23:e oktober; härligt att datumen för utgivningen av julnumrena närmar sig😀.

Vilken är den äldsta jultidningen ni har?

Varma Julhälsningar,

Annie

10 kommentarer:

  1. Jättekul att få se! Min äldsta jultidning ör nog från 2006 då jag började intressera mig extra för julen ��

    SvaraRadera
  2. Åh Kungsörnen reklamen, UNDERBAR! Blombudet... Jösses! Så kul att få följa med i nostalgin och jag håller med: spetskragarna kan gärna stanna i det förflutna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är reklamen mysig?! Älskar att titta i gamla jultidningar och julböcker och få minnas en massa fina saker från barndomen mm.

      Radera
  3. åh vad nostalgiskt :) Tänk om man kunde backa 20-30 år i tiden och kliva in i ett julhem.. skulle så gärna velat se hur tex min gammelmormor firade jul i detta huset för länge, länge sen..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med; älskar att se hur man firade jul 'förr i tiden'. Vilket är anledningen till att jag älskar att läsa äldre julböcker/jultidningar.

      Radera
  4. Blommogrambilden är ju helt underbar *fniss*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur?! Så himla malplacerad på något sätt...hm...

      Radera
  5. OJ vilket härligt fynd! Så mycket nostalgi och igenkänning! <3 Granen var ju bara så fin och sådär härligt svenskt 1900-tal, precis som min barndoms julgranar. Tusen tack för att du delade med dig av denna skatt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du gillade inlägget! Man får verkligen många flashbacks till de egna barndomsjularna när man bläddrar i gamla jultidningar!

      Radera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!