måndag 10 september 2018

Det blir mer och mer Juligt i mitt liv...

Hej Mina Julvänner!

Just nu är jag så himla sugen på att julblogga, fast jag egentligen inte har något specifikt att julblogga om, haha😊. Kan ni också få sådana känslor ibland?

Den senaste veckan har jag haft så fullt upp och emellanåt har jag känt mig riktigt, riktigt trött och då har det faktiskt blivit små juliga inslag i mitt liv för att pigga upp mig själv. En dag hade jag tvättstugan och hade dessutom bestämt mig för att städa min lilla julvrå, men jag var helt slut redan innan dagen började så till slut var jag 'tvungen' - som man ju är 😀 - att sätta på min spellista TIDIG JUL på Spotify och lyssna på den medan jag städade. På den listan har jag lagt in julmusik av Elvis och av Harry Connick Jr, en jazz-sångare som jag normalt sett inte lyssnar på men vars julmusik jag spelade mycket när jag bodde i England.  Nu har jag lyssnat ganska mycket på den här listan och på musik från vissa julfilmer så nu är det fritt fram för julmusik här hemma. Jag brukar dock spara min absoluta favoritjulmusik tills oktober då jag börjar med julbaket inför Adventsfikat.

Jag virkade klart ännu en 
DUK i höstfärger till mitt vardagsrum...



..men jag har lite dåligt med matchande ljuslyktor i höstfärger så jag bestämde mig för att virka ett matchande överdrag till en glasburk som jag sedan kunde ha ett värmeljus i, eller en ljusslinga.

Inspiration från http://fondrari.blogspot.com/2013/11/crochet-jar-cover-pattern.html

Jag blev riktigt nöjd med den måste jag säga. Ett enkelt och billigt sätt att göra en personlig ljuslykta.

Nu i helgen var jag hundvakt åt syrrans hundar så jag hade fem hundar här hemma.


Det blev ganska slitigt, speciellt när en av hundarna blev magsjuk, så jag blev jättesugen på att titta på julfilmer för att varva ner. När min 16-åriga systerdotter Linnea dessutom kom för att sova över - hon saknade hundarna - så blev det några trevliga julfilmer på Netflix. Och fika med saffransmuffins eftersom Linnea är lika förtjust i saffran som hennes moster💛😋!
 Det verkar som om Linnea också håller på att bli en julälskare vilket gör mig jätteglad! Hon har en julpärm som syrran har gjort till henne där hon kan skriva ner juliga saker, och hon håller redan på att planera julklappar för fullt. Och hon gillar att titta på julfilmer med moster❤. När syskonbarnen var mindre så var de ju här hos mig och julpysslade vilket var jättemysigt, och trots att de nu kanske är för stora för just det så är det underbart att se att jag (och kanske deras mamma😉) har lyckats ge åtminstone Linnea en förkärlek till julen. Det värmer verkligen en julgalnings hjärta❤🎅❤.

Min julklappsproduktion fortsätter här hemma och jag börjar faktiskt kunna beta av en del på listan. Dessutom håller jag på och gå igenom recept och jultidningar inför Adventsfikat. Jag har ju mina standardbakverk som jag alltid bjuder på och som alla förväntar sig (saffransskorpor och biskvier tex) men sedan får jag se vad jag känner för att baka och vad jag har råd med.

Nej, nu ska jag sluta svamla och gå ut i köket och koka säsongens första julgröt till middag😋. Jag blev så himla sugen på det nu på eftermiddagen då det blev mörkt och regnigt ute och det är riktig höst i luften (även om det fortfarande är lite för varmt för min smak...😉).

Julhälsningar,

Annie

2 kommentarer:

  1. Jag vet precis den känslan av att vilja julblogga men inte riktigt vet vad man ska blogga om! Händer mig allt för ofta, haha! Vad fina dina virkade ting blir, så duktig och pysslig du är verkligen!

    Och ja... måste erkänna att min julspellista på Spotify redan har haft premiär. Flera gånger. Hopplös som man är, haha!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla du! Jag är glad att jag delar lägenhet med hundar som tack och lov inte bryr sig om jag spelar julmusik och har julfilmsmaraton i september:)

      Radera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!