torsdag 17 oktober 2024

Årets jultema: ANPASSAT JULFIRANDE

 


Den här 11- månaders fyrbenta, drygt 35 kg stora och långbenta individen gör sitt allra bästa för att köra slut på sin matte varje dag vill jag lova. Det FINNS tecken på att det kan bli en vettig hundkompis av honom, men det känns just nu som om det ligger långt fram i tiden. Han har haft en av sina värre perioder den senaste tiden och jag är konstant trött i både kroppen, knoppen och själen och söker hela tiden efter små saker som ska få mig att må bättre. Därför känns det just nu som tortyr att behöva vänta med julpyntet som alltid får mig att må bättre. Men inte ens jag - som alltid är så tidig - är villig att plocka fram det tunga julartilleriet i mitten på oktober🙈🤷‍♀️. Dock börjar det ju bli väldigt mörkt på kvällarna så jag sade till min mamma att jag funderade på att sätta upp en liten julstjärna i fönstret, trots att jag nog skulle vara den första i hela Sverige som gjorde det🙈. Men då berättade min mamma tacksamt nog att hon faktiskt hade en granne som hade satt upp en stor adventsstjärna i sitt fönster🤗⭐️.


Då kändes det genast mycket lättare att sätta upp min lilla julstjärna i fönstret i vardagsrummet, haha😁❣️ Och mysfaktorn steg flera procent🤩. Och när det blir november kommer jag inte vänta längre; då åker julgardinerna också upp!

Men jag har faktiskt börjat ta fram lite röda dukar och lite annat juligt som jag har ställt på några ställen. Dels för att jag är så sugen på att börja julpynta ordentligt, men dels också för att jag inser att jag (och även resten av familjen) kommer att behöva anpassa vissa saker under årets julsäsong på grund av en viss ny fyrbent familjemedlem🙄😬. Baloo är väldigt nyfiken och undersökande och når bra till de flesta ställena här hemma och varit duktig på att sno saker som inte är hans...Så jag kan lätt se hur juldukar kan dras av bord och bli till leksaker och julpynt provsmakas på och bli söndertuggade. 
Så som med allt annat det här året så får vi ÖVA på att ha julpynt framme.


På den lilla hyllan i hallen med hundsaker har jag därför lagt fram en liten röd virkad löpare och min stadiga ljuslykta med en ljusslinga i. Och på min andra lilla hylla i hallen har jag lagt en stor julduk som hänger över kanten tillsammans med ett batteridriven ljus.


I sovrummet har jag ju alltid en liten konstgjord julgran på byrån, men jag är lite orolig över julgranarna i år. Kommer han att låta dem vara? Så jag bestämde mig för att ta fram en liten övningsjulgran...vilket blev min älskade gamla kottegran som brukar stå i hallen men som sjunger på sista versen tyvärr. Nästa år hoppas jag kunna göra en ny kottegran, men i år får den fallfärdiga kottegranen bli övningspynt åt Baloo i några månader. 


Min byrå är ganska låg så Baloo kan lätt nå allt på byrån men än så länge har det gått bra🤞.


Och det är ju inte helt fel att gå och lägga sig när den här kottegranen  sprider julstämning vid sängens fotände.

Vi har också börjat julträna med Baloo hemma hos syrran där vi kommer att vistas ganska mycket under december månad. Det finns risk för att det kommer bli lätt kaotiskt med honom under julen. Ju flera vi är desto mer uppspelt blir han och då börjar han nafsa och hoppa upp på en, så i år får vi återigen fira jul tillsammans med kompostgaller (vilket faktiskt har hänt tidigare också; se HÄR) så att vi kan begränsa kaoset. Och med tanke på hur våra träningstillfällen har gått hittills...kan det bli ett intressant julfirande i år😬🙈. Vi kan behöva tillföra skyddsoveraller, öronskydd och flertalet maratonpromenader😵‍💫🤯😫...

Varma Julhälsningar,

Annie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!