tisdag 23 november 2021

Julpyntning pågår!

 Hej Mina Julvänner!

Jag misstänker att jag inte är den enda som har fullt upp just nu med mysiga julsysslor som julpyntning och julbak och adventskalendrar mm. Den här veckan, innan mitt 17:e (!) Adventsfika på söndag, är fullmatad med olika julförberedelser så igår hade jag med mig mobilkameran och dokumenterade hela dagen medan jag julpyntade här hemma. Planen var att jag på kvällen skulle vara klar med det projektet, men jag hade förträngt hur lång tid det tar att julpynta... Följaktligen kom jag bara halvvägs och får nog fortsätta hela veckan med att göra iordning mitt hem för julfirande.

Hursomhelst, här är gårdagen i bilder:

Någon sov gott när jag vaknade.

Vi gick en morgonpromenad till hundgården. Det var -5 grader och frostigt ute och min lilla pälskling
hade på sig sin tröja i isländsk ull som håller honom varm i alla väder.

Jag gjorde i ordning frukost och passade på att beundra mina kära julkaktusar i köksfönstret 
som blommar för fullt just nu.

Började göra i ordning vardagsrumsfönstret. Och JA, orkidéerna trivs bra i det fönstret😁.

Hängde upp min nya virkade röda julgardin i köket. Väldigt nöjd!

Den röda virkade fönsterremsan på plats i vardagsrumsfönstret och alla krukorna har
fått på sig sina juliga överdrag. 

Korgen med hyacinter fick lite extra juldekorationer med konstgjort lingonris.

Jag har äntligen fått klart min nya virkade julduk och jag älskar den!


Så igår fick den ta plats på hyllan i hallen tillsammans med min gamla fina kottegran som nu
börjar få några år på nacken. Få se hur länge den håller innan jag måste ut i skogen och samla mer kottar för gran nr. 2...

På eftermiddagspromenaden började det faktiskt snöa, men det blåste
mycket och jag var trött med ryggvärk efter allt dekorerande så kunde inte njuta
 så mycket av snöflingorna. Men till helgen och nästa vecka ska det komma
mera snö och jag längtar! Nu är vintern verkligen här🙌🙌🙌!

När vi kom hem efter promenaden så satte jag på en julfilm och kopplade av 
i soffan några timmar med en värmedyna mot ryggen och stickning i händerna.

När filmen var slut tog jag fram mina konstgjorda julblommor. Numera är de enda riktiga
julblommorna här hemma hyacinter och kanske någon amaryllis.

Ställde upp julstjärnorna på hyllan...men insåg att jag ville ha en röd julduk först.

Dekorerade min lilla tavellist i hallen med julskylt av syrran och konstgjord
julbukett. Skulle vilja ha några små röda tomtar att ställa upp också, 
men tyvärr har jag dåligt med små röda dekorationstomtar...

Gjorde julfint på älskade Tysons minneshylla. Saknar dig gubben🐾💓...

Sorterade upp julmusiken...fast numera använder jag ofta Spotify.
.
Sent på kvällen blev det hemmagjord risgrynsgröt till middag.

Idag har jag bland annat gjort i ordning hundarnas paketkalender och bakat en saffranskladdkaka som jag ikväll tog med mig till syrran på våran julfilmskväll. Imorgon ska jag tvätta det sista inför Adventsfikat och förhoppningsvis göra klart julpyntandet här hemma, och på torsdag ska jag in till stan med mamma och handla det sista inför söndag. 

Tänk att årets bästa tid är äntligen framför oss!

Julkramar,

Annie

4 kommentarer:

  1. Wow vad fint det blir! Gardinen och duken blev ju superfina på plats!

    SvaraRadera
  2. Åh vilken mysig dag med underbara foton<3 tänk att du har haft adventsfika i så många år. Vi började 1997 men har sedan haft paus i många år eftersom det varit så mycket med barnens aktiviteter men nu försöker jag att få till det igen :)
    Gardinen är jättefin, minns ju att du ville ha en ny redan förra året <3

    SvaraRadera
  3. Åh vad fint det blev med gardinen, och så tjusig duken är. Du har det så julmysigt.

    SvaraRadera
  4. Blev det något adventsfika i helgen? <3

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!