onsdag 16 oktober 2019

JULLISTAN OM VÅRA ÄLSKADE JULBLOGGAR

Hej Mina Julvänner!

Jag vet inte hur det är med er, men själv har jag länge varit nyfiken på alla era fina julbloggar och hur ni tänker runt dem. Varifrån kommer bloggnamnen? Hur valde ni utseendet på bloggen? Varför började ni julblogga? Vilka juliga saker tycker ni om att julblogga om? Ja, det är lite vad jag har varit nyfiken på … länge!!! 
Så jag tänkte att jag helt enkelt plitar ihop en 'liten' jullista med frågor om våra älskade julbloggar och sedan hoppas jag att så många av er som möjligt kopierar den och svarar på frågorna …så att jag får min nyfikenhet stillad liksom😉.

Nu kör vi tycker jag🙌!

❆ ❆ ❆

JULLISTAN OM VÅRA ÄLSKADE JULBLOGGAR

1. Varför började du julblogga?

Jag mådde väldigt dåligt på grund av depression och ångest mm under ett antal år, och jag tänkte extra mycket på julen då eftersom den normalt sett får mig att må lite bättre. Sedan - jag kommer inte ihåg exakt hur - upptäckte jag att det fanns julbloggar och jag började läsa dem någon höst. Ganska så snabbt kände jag att jag ville ju också svara på jullistor och dela med mig av mitt julfirande och vara del av julbloggsgemenskapen, så hösten därpå, 2014, tog jag steget att starta min egen julblogg😀. Något jag aldrig har ångrat❤.

2. Vad heter din julblogg och varför gav du den det namnet?

Jag började skriva på min vardagsblogg våren 2014 och den kallar jag för VÅRAN LILLA VRÅ.  När jag sedan bestämde mig för att även börja julblogga samma höst så ville jag julbloggen skulle vara en julig förlängning/version av vardagsbloggen. Därför blev det Våran Lilla JULvrå!

3. Hur tänker du runt utseendet på din julblogg?


Jag har valt att ha bilder in min header som är äkta JUL för mig; gammaldags tomtar i snöiga landskap och så även ett par bilder från mina favoritjulfilmer Polarexpressen och White Christmas. Som bakgrund på bloggen har jag just nu en virkad julfilt eftersom jag handarbetar mycket.

4. Var brukar du sitta/ligga/stå och julblogga?

Jag brukar sitta i min soffan i vardagsrummet med datorn i knäet och hundarna omkring mig. Och under julen står julgranen bredvid soffan och sprider sitt mysiga sken och ljuvliga doft.

Min älskade soffhörna i julskrud

5. Vad får dig att känna för/vilja skriva ett julbloggsinlägg?

Har jag jullängtan så blir jag alltid sugen på att julblogga. Sedan tycker jag att det är kul att dokumentera mitt julpyssel och mina juliga handarbeten och när jag julstökar i köket. Och händer det något extra julmysigt så är det så fint att få dela det med likasinnade julvänner som verkligen förstår min förtjusning. Det är ju så underbart att trots att alla vi julbloggare säkerligen är väldigt olika så förenas vi alltid i våran kärlek till julen och allt runtomkring årets bästa högtid.

6. Har du ett speciellt tema/fokus/tanke med din julblogg?

Eftersom jag alltid har en ansträngd ekonomi som sjukskriven så är jag inte så intresserad av den kommersiella aspekten av julen. Och jag är ganska kass på att ta vackra julbilder😉.
Jag ser istället min julblogg som min juldagbok där jag skriver om det juliga som händer i mitt liv. Och eftersom jag gillar att pyssla hemma med handarbete och bakning mm så blir det mycket sådant. Jag är själv en sådan människa som gillar att läsa mycket, så då har det blivit naturligt för mig att ha en julblogg som är mer textbaserad än bildbaserad.
Jag har aldrig varit ute efter många läsare utan jag skriver för mig själv först och främst. Det ska inte vara någon press utan enbart något positivt för mig. Om andra sedan tycker om min julblogg så är det en jätte-jättefin bonus. Och nu är jag JÄTTETACKSAM för alla fina julvänner jag har fått via julbloggen😘❤!

7. Tänker du på din julblogg under HELA året?

Mellan februari - juni brukar jag inte tänka på julen/julbloggen överhuvudtaget. Men från augusti när det börjar bli lite kyligare ute och mörkare på kvällarna så brukar jag bli sugen på att julblogga. Fast jag vet inte aldrig riktigt vad jag ska skriva om vid den tiden på året, haha😉.

8. Vad tycker du är det mest positiva respektive negativa med att julblogga?

Det mest positiva är likasinnade vänner som jag har fått via julbloggen, och att jag har någonstans att dela min jullängtan och kärlek till julen med människor som förstår vad jag 'pratar' om. OCH att jag - tack vare alla andra julbloggare- alltid har koll på alla nya julprodukter😉.
Det negativa är att jag aldrig riktigt hinner julblogga så mycket som jag skulle vilja. Jag önskar ofta att dygnen i november-december skulle vara mycket lite längre så att jag hinner med ALLT - inklusive julbloggande - som jag vill göra runt julen. Men i år när jag har dragit ner på vissa aspekter av julfirandet så hoppas jag att jag ska tid att julblogga PRECIS så mycket som jag vill!

9. Om du skulle ha kunnat intervjua vem som helst (levande/historisk/känd/okänd) för ett julbloggsinlägg, vem skulle det vara och varför? Tomten räknas INTE😂!

Den 23:e december vill jag alltid se filmen White Christmas
med Bing Crosby. Här är vi hos syrran.

Jag skulle verkligen ha velat träffa Bing Crosby och få veta vad julen betydde för honom. Han är en stor del av mitt julfirande, eftersom jag ÄLSKAR hans underbara röst som är perfekt för julsånger. För att inte tala om att hans julfilmer White Christmas och Holiday Inn som är några av mina absoluta favoritjulfilmer. Jag kan ju inte låta bli att bli nyfiken på någon som var och fortfarande är sååå mycket förknippad med julen både i Europa och USA.

10. Finns det någon annan julbloggare vars julfirande du skulle vilja ta del av?

Jag måste erkänna att jag väldigt gärna skulle ta del av julstämningen hemma hos Anna som har julbloggen JUL, STRÅLANDE JUL . Varje år visar hon helt magiska och underbart stämningsfulla julbilder från deras julfirande i föräldrahemmet som verkligen tilltalar julälskaren i mig! Ljuva juliga julmiljöer med massor av tända ljus, Fyrklöverns vackra julporslin och grangirlanger mm. Jag kan liksom inte föreställa mig en mysigare bakgrund till julfirandet😍🎄.

Dessutom skulle jag gärna fira jul hemma hos Marie som har den underbara julbloggen MARIES STRÅLANDE JUL . Marie skriver så otroligt stämningsfullt och innerligt om julen och hennes kärlek till julen lyser igenom i varje inlägg, och jag kan bara föreställa mig den underbara julstämning som hon sprider i sitt hem runt julen för nära och kära. Den skulle jag inte ha något emot att ta del av😉❤.

❆ ❆ ❆

Så... nu mina julvänner hoppas, hoppas, hoppas jag att ni också blir sugna att svara på dessa frågor om era underbara julbloggar! Skulle så vara fallet får ni väldigt gärna lämna en kommentar också så att jag inte riskerar att missa era svar❤🎄🤶.

Julkram,

Annie❤💚❤

7 kommentarer:

  1. Kul idé! Jag har nu svarat på dina frågor.
    God jul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma! Jättekul att du svarade på frågorna...och att jag har hittat ännu en mysig julblogg att följa:=D

      Radera
  2. Jag har svarat! :) Älskar listor!

    SvaraRadera
  3. Härlig lista och roligt att läsa dina svar :) Svar på den kommer att dyka upp på bloggen inom kort.

    SvaraRadera
  4. Åh vilken trevlig lista du knåpat ihop, och så roligt att läsa igenom dina svar. Känner igen mig i så mycket. Tusen, tusen tack för den oerhört fina kommentaren om min blogg, mina foton och mitt julfirande. Det värmer så gott. <3 Jag har äntligen svarat på din lista på bloggen nu! :D

    SvaraRadera
  5. Nu har jag också svarat! :) Så roligt att läsa allas inlägg. https://www.julhoslinda.com/blogg/bloggen-har-flyttat-jullista-om-julbloggande

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!