lördag 7 november 2020

Jag kunde inte hålla mig längre...🙈!

Hej Mina Julvänner!

Ingen av er blir väl särskilt förvånad om jag berättar att jag i veckan bara var TVUNGEN att ta fram lite mer röda textilier i vardagsrummet😂😉. Jag ville göra något som piggar upp mig och får mig att må bättre, och eftersom snön lyser med sin frånvaro 😫 så fick det bli lite julig upp-piffning av vardagsrummet istället. Nu behöver ni inte oroa er att jag har blivit HELT julgalen, för jag kommer att byta ut filtar/dukar/och kuddar vid månadskiftet och steppa upp julkänslan och tomtenärvaron ännu ett snäpp, men just nu är jag nöjd med vardagsrummet och tycker jag har uppnått en lagom julig känsla som jag kan klara mig på i några veckor om jag måste😉😀.

Så jag tog fram en stor, vinröd julduk som jag virkade för några år sedan och lade den på mitt lilla vardagsrumsbord.


Och jag bytte ut min lilla grythunds virkade soff-filt i sommarfärger (ja, han har en egen virkad filt😂🙈😅) mot en filt som min mamma har virkat för länge sedan och som går i röda toner. 


Jag har ett antal billiga röda örngott från IKEA liggande sedan tidigare som jag satte på soffkuddarna, och självklart är älskade Tyson alltid med på ett hörn.


Jag tog fram ett par rödmönstrade filtar till soffan som jag köpte ett år när jag var på desperat jakt efter billiga röda fleecefiltar. Dock var jag inte helt nöjd med dem eftersom det var för mycket mönster på dem så numera har jag andra mörkröda filtar som jag tar fram i december. Men de här duger just nu.
Själva soffan sjunger på den allra sista versen och ska förhoppningsvis bytas ut innan jul (ska få min systersons soffa om allt blir som vi tänkt oss). 


Hursomhelst, vi blev alla nöjda med uppdateringarna, speciellt efter jag hade tänt värmeljusen på min ljusbricka...


Så just nu känner jag att jag för tillfället har stillat mina värsta julgalningstendenser när det gäller inredningen, och av hundarna att döma så är de också nöjda😍😂.

Förutom att ha fixat i vardagsrummet så har jag mest handarbetat och tittat på julfilmer den här veckan. Jag tror aldrig jag har sett så mycket julfilmer som i år, men så har det ju inte varit en höst när man har velat lämna det trygga hemmet heller. Och med min nya, modernare tv (som jag fick köpa när den gamla lade av förra året) kan jag titta på Hallmarks julfilmer från Youtube på tvn, och så har jag Netflix också. Och det är ju så trevligt att sitta och sticka och titta på julfilm samtidigt; så avkopplande.

Jag fick en jättefin kommentar från en läsare som ville se mera av mina handarbeten, så jag får väl göra något inlägg om det inom en snar framtid💝. Idag blev jag klar med ett par stickade vantar som min syrra har beställt till ett julklappsspel.

Vanten Granskott designad av Maja Karlsson.

Det kommer också dyka upp lite handstickade vantar här framöver när det är dags för Våran Lilla Julvrås jullotteri!

Slutligen blev jag väldigt glad när jag sprang på dessa julnötter på affären i veckan! 


Allmänt sett har jag inte råd att äta så mycket nötter som jag skulle vilja, men dessa julnötter var jag ju bara tvungen att testa. När jag genom åren har haft möjlighet att besöka den underbara julmarknaden i Gamla Stan i Stockholm, så brukar jag alltid köpa brända mandlar😋. Doften och smaken av en påse med ljumma knapriga mandlar är ju alldeles underbar! De här var helt ok för att komma från affären. Det stora minuset var priset, så det är kanske tur att det är en 'Limited Edition'...

Hoppas ni alla har en mysig helg med många små jultecken🎄🤶🎁. Själv ska jag nog titta på en julfilm ikväll och sticka lite mer 😊.

Julkramar💝!

Annie

5 kommentarer:

  1. Så julfint och mysigt du har fixat <3
    Här har vi tittat på julfilm ikväll :)

    SvaraRadera
  2. Vilken fin duk du har virkat vilket jobb <3
    Att byta dukar och filtar gör mycket för att få lite julstämning :)
    Ska se om man kan hitta någon mysig julfilm imorgon efter jag för första gången ska försöka mig på att baka lussekatter till sambon. Tror att min bror nog vill ha lite också så hoppas jag hittar ett recept på goda lussebullar :) Ha en fin helg kram <3

    SvaraRadera
  3. Åh vad vacker virkad duk, jag älskar virkade dukar, har ett gäng som jag ärvt av min mormor och min farmor.

    Och vantarna, så vackra, och ojoj vad jag ser fram emot din tävling.

    Åh visst är det fint med mormors rutor. Jag tvingade min mamma virka ett par (läs 3 par ) inneskor med mormors rutor på.
    Jag började med ett par sen när de var klara kom jag på att jag ville ha ännu en färgkombination och förra julen kom jag på att jag borde ju äga ett par i juliga färger så nu sitter jag här med tre olika.

    Visst är det mysigt att kunna ta fram lite juliga toner så här lite i förväg.
    Jag har själv tagit fram mina juliga filtar.

    Jag är väldigt förtjust i hallmarks julfilmer.
    De har senare åren varit en del av jultraditionen för mej.


    SvaraRadera
  4. Vad härligt du har gjort det hemma hos dig! Riktigt mysigt!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!