onsdag 25 november 2020

Det obligatoriska julkaoset innan Adventfikat (i miniformat à la 2020)

Hej Mina Julvänner!

Jag har varit sugen på att julblogga de senaste dagarna, men det har varit så mycket att pyssla med hela tiden och jag har tänkt att jag inte orkar skriva ett 'ordentligt' och välskrivet inlägg. Men nu försöker jag ändå skriva ihop ett inlägg under kvällen genom att ta små pauser i julstöket och vila benen en stund då och då med datorn i knäet. Och så visar jag bilderna som jag tagit de senaste dagarna och berättar lite om dem, som jag brukar. Det kan bli lite rörigt, men hellre ett lite rörigt julinlägg än inget julinlägg alls tänker jag....😉😊.

Så, i somras funderade jag på om jag överhuvudtaget skulle ha ett adventsfika i år eftersom bland annat mina släktingar i Stockholm inte kan komma pga Corona. Men det blev ett ramaskri från min syster (så gulligt💓) som menade på att det inte blir en riktig jul om vi skippar Adventsfikat! Jag har ju ändå haft det i 15 år och i vår familj har det blivit startskottet på julen. Så nu blir det ett väldigt litet Adventsfika med bara mamma och syrrans familj; 7 personer sammanlagt, och två hundar så klart🐾🐾! Därför har jag dragit ner på bakandet och bakar bara de absoluta favoritkakorna mm, och man får ha med egen dricka om man vill dricka något annat än glögg. Och så tänkte jag försöka organisera ett litet julmusiksquiz som vi kan roa oss med en stund.

I måndags satte jag igång med det riktiga julbaket, och först på listan stod lussebullar. Det var första omgången lussebullar för mig i år, och jag tror aldrig jag har varit så sen med att baka lussebullar förut. Grejen är att jag har lagt om min kost och försöker äta ännu mera hälsosamt, och där ingår inte världens godaste lussekatter med extra mycket margarin och socker. Och jag går upp i vikt bara jag tittar på en sådan lussekatt😂. Så summan av kardemumman blev att jag kombinerade ett viktväktarrecept med vårat familjerecept (en process jag berättar mer om HÄR på min vardagsblogg) och det blev riktigt bra!

Det luktar så gott av saffranet...


Underbart julig gul deg med massor av russin och mindre mättat fett🙌😊

Jag tycker inte lussebullar kommer till sin rätt precis efter gräddning, så jag hade svårt att avgöra i måndags kväll om lussebullarna blev lika bra som vanligt. Men när jag igår tog fram en bulle från frysen och tinade...oohh så gott det var!


Det känns bra att ha kunnat ändra lite i lussebullsreceptet och göra dem liite mindre ohälsosamma utan att ha behövt försaka smaken och saftigheten på orginalet. Syrrans familj har redan beställt lite lussebullar - jag brukar baka till dem också - så jag får nog baka flera nästa vecka redan.

Det går inte att ha någon form av julfirande i våran familj utan rischoklad, så det har jag gjort en sats av.


Jag har också bakat nötkakor som är en av mammas favoritkakor, bland annat för att de är både gluten- och laktosfria.


Jag har fortsatt att julpynta här hemma, även om jag tycker att det går i snigelfart. På ytterdörren har jag satt upp den superfina julkransen som min syster har gjort; älskar den!


Och i vardagsrumsfönstret har jag lagt fram den röda fönsterlöparen som jag virkade häromåret.


Eftersom jag inte har haft råd att köpa nya julgardiner till vardagsrumsfönstret så har jag velat mellan två olika panelgardiner som jag har sedan tidigare och som jag egentligen har ledsnat på. Igår frågade jag till och med mina följare på Instagram vad de tyckte; beige gardin med röda tomtar, eller röd gardin med tomtar. Det blev en storseger för den gamla röda panelgardinen så den får hänga med ytterligare en jul (om jag inte skulle råka springa på någon snygg julgardin på rea dagarna innan jul)...



Om man nu måste ha ett sophus utanför fönstret så är det extra trevligt om det är dekorerat med ljusslingor runt julen! Man glömmer nästan bort att det är ett sophus😁.

Så idag har jag tvättat i tvättstugan, och tömt klädkammaren för att kunna få ut en trasig hylla som svågern skulle stänga på soptippen. Så jag fick ägna flera timmar åt att sortera prylar i klädkammaren och slänga ut gammalt skrot. Just nu har jag dessutom mensvärk eftersom jag har fått mens två gånger på en månad - tack underbara klimakteriet😫- och magen är uppsvälld som en ballong. Jag är halvvägs igenom pyntningen här hemma och det står en massa kassar och lådor överallt och julklappar ska slås in och imorgon ska jag dammsuga, torka golv och göra biskvier mm. Så, som vanligt fullt upp dagarna innan Adventsfikat! Fördelen är ju att det blir mindre att göra i december istället eftersom jag klarar av större delen av julpyntandet innan Advent.

När matte tar bort och tvättar alla sköna liggplatser frå man skapa sig en egen med hjälp av smutstvätten i tvättpåsen😉😍

Det är bara att hoppas att jag sover bra i natt och vaknar utvilad och full av energi imorgon för ännu en lång dag!
Tänk att det bara är en månad kvar till julaftonen och några dagar till första advent...😊🎄🎅! 

Ta hand om er💝.

Annie

1 kommentar:

  1. Håller med om att lussebullar inte är sina bästa jag strax efter gräddning! Jag bakade i fredags och tyckte att de inte smakade nånting alls efter gräddning, var faktiskt rätt besviken. Men sen tog jag upp en ur frysen ett par dagar senare, och mmmm! Så gott. :) Ha det fint!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!