fredag 13 november 2020

Höstens maniska vantverkstad

Hej Mina Julvänner!

Det viktigaste först; en väderrapport! Vi har fortfarande plusgrader och idag har vi även regn så ingen höjdare direkt. Men när jag kollade på väderappen idag så såg jag detta:


Jaaa, snööö! Sällan har två små snöflingor gjort mig så uppspelt😂! Fast jag ser ju att det kommer att vara mestadels plusgrader nästa helg också så det är ju ingen snö som ligger kvar...men det finns i alla fall hopp om att se lite riktig snö och kanske få gå en hundpromenad i snöfall igen. Och bara den tanken och den förhoppningen gör något med min snötörstande själ❆⛄❆!

En annan sak den här veckan som fick min inre julgalning att börja dansa av julglädje var synen av detta bröd på butikshyllan:


Mitt absoluta vörtsbrödsfavorit!!! Det är enda gången på året som jag är villig att betala nästan 30 kr för en limpa bröd😋. Jag har ju prövat olika vörtbrödsrecept genom åren men inget bröd har smakat så gott som denna Julefröjdsvört, så nu har jag i princip bestämt mig för att hålla mig till detta köpta vörtbröd och lägga tid och energi på att bara julbaka andra saker i stället, som lussebullar till exempel. 

❄❄❄

Jag har haft ett lite problem de sista veckorna...! Trots att jag har massor av julförberedelser som jag borde ta itu med - såsom att sätta upp ännu en ljusslinga på balkongen, slå in hundarnas paketkalender, slå in andra julklappar, baka lite till adventsfikat, göra julkort mm mm - så har jag bara varit sugen på att sitta i soffan och sticka. Mestadels har jag stickat vantar i olika modeller och färger.

Min kaosartade handarbetshög med diverse påbörjade och avslutade stickprojekt🙈.

Den här tiden på året har de flesta handarbetsprojekten här hemma en julig twist, och så även vantstickningen. Vitt och rött i olika toner är favoritkombinationen som till exempel dessa vantar.

Design: Vanten Sara av Anna Bauer.

Här är en annan rödvit ullvante som var väldigt trevlig att sticka.

Brillbee-vanten designad av Maja Karlsson.

Här har jag stickat en vante i vinrött med små vita granar...

Design: Vanten Granskott av Maja Karlsson.

...och det är ett av mina favoritmönster på vantar så det blev även en grå vante med vintriga granskott.


Sedan blev jag sugen på att testa ett annorlunda retromönster på röda vantar som jag också blev nöjd med.

Mönster från boken Sticka Retro av Eva Trotzig.

Men jag har också stickat vantar i andra färger som till exempel grönt, och denna underbara julvante och dess maka ska få flytta hela vägen till USA.

Mönster: Julvanten 2018 från Järbo Garn och Maja Karlsson

Här har jag stickat en grön vante som heter Valentine Mittens med matchande hjärtan i melerat ullgarn.

 Mönstret finns HÄR.

Nu måste jag dock försöka hejda min galna vantproduktion för jag har LIIITE annat som också behöver göras innan jul... Även om jag personligen inte alls skulle ha något emot det så tror jag att min familj och vänner vill ha liite mer variation på sina julklappar än bara stickade vantar🙈😉🎁🎅!

Och så måste jag bestämma mig för vilka av dessa vantar som snart ska få vara med i årets version av Våran Lilla Julvrås Jullotteri... för visst behöver vi väl ett mysigt jullotteri i dessa ovissa och oroliga virus-tider?!

Julkramar💝,

Annie

8 kommentarer:

  1. Vilka fina vantar!!
    /Eva JB

    SvaraRadera
  2. Så vackra vantar.
    Gillar alla väldigt mycket, men favoriten är den första.
    Även den gröna varianten av samma design som jag ser sticka upp bland garnet.
    Jag gillar att vantarna är lätt spetsiga uppe där fingrarna ska vara.
    Gillar starkt att formen liksom följer handens utseende.

    SvaraRadera
  3. Wow, så många fina vantar <3 du är så godhjärtad som vill lotta ut ett par i bloggen <3
    Åh, jag har inte varit i butik på hela veckan men längtar också efter första vörtbrödsmackan :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju så roligt att få leka tomte här på bloggen...och ännu mer detta år när vi alla behöver lite extra glädje <3.

      Radera
  4. Vilka underbara vantar! Jag måste fråga, du som handarbetar så mycket. Jag älskar det, men jag kan inte sticka eller virka särskilt länge innan jag får väldiga problem med nacken. Så har det varit ända sedan tonåren, och det är särskilt hemskt just när det kommer till stickning - kan knappt hålla i ett par stickor utan att få spänningshuvudvärk numera. :) Har du inga sådana problem? Finns det nån hemlig stickgympa som alla invigda använder sig av för att slippa spänna sig? ;) Kanske är min kropp som är felprogrammerad i och för sig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Usch vad jobbigt det låter! Nej, tack och lov har jag inte några sådana besvär. Känner inte heller till en magisk gympa :D Däremot kan jag ibland få problem med ryggen eftersom jag har världens värsta handarbetsställning ibland - som en krokig banan typ. Jag försöker göra lite ryggövningar för att motverka det; man vill ju liksom sitta - eller halvligga - bekvämt när man handarbetar:D.
      Vilken tur att du i alla fall kan sitta och sy! Jag skulle bli galen om jag inte kunde handarbeta...

      Radera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!