måndag 11 november 2019

Julprep 3 veckor innan Adventsfikat

Hej Mina Julvänner!

Hur har ni det så här i mitten på november? Själv konstaterar jag med skräckblandad förtjusning att det är bara 3 veckor kvar till Adventsfikat! Det börjar dock kännas verkligt, speciellt med tanke på att den snö som kom i fredags fortfarande är kvar på marken, och eftersom det snöade hela lördagen så är det gudomligt vackert utomhus och jag njuter för fullt när hundarna och jag går på promenader.


Och självklart har de fått ha på sig sina fina handstickade tröjor när det har varit minusgrader.


Det har kommit drygt en decimeter snö, och faktum är att det snöar nu när jag skriver detta inlägg❄🌨. Tyvärr ska vädret slå om redan till imorgon så jag misstänker att det blir en slaskig vecka...😟. Men jag har verkligen tagit vara på de här snöiga dagarna  och tankat mycket positiv energi och julstämning som förhoppningsvis räcker till snön återvänder nästa gång.

Men nu är ni väl väldigt nyfikna på hur det går här hemma med julförberedelserna, eller hur?!
Då kan jag berätta att när jag såg att det skulle bli snö till helgen så bestämde jag mig för att ta itu med balkongbelysningen. Jag har de senaste åren blivit lite less på mina konstgjorda granslingor som börjar gå sönder och som allmänt sett ser lite tråkiga ut. Dock har jag verkligen inte haft ekonomin för att köpa nytt just nu så jag fick återigen plocka fram mina gamla välanvända granslingor.


Som vanligt höll mina pälsklingar koll att jag inte hade glömt något i kassarna😊. För att göra NÅGOT annorlunda med dekorationen i år så bestämde jag mig för att ösa på med extra många röda julgranskulor.


Det blev faktiskt riktigt fint och piggade upp de trötta granslingorna ganska bra.


Och nu när vi dessutom har fått snö som pricken över i:et så är jag riktigt nöjd med årets julig balkongbelysning. Det finns inget bättre än ett fint lager vit, fluffig snö som julig accessoar😍.


I sovrummet har jag tagit fram de julfärgade sängkläderna och min virkade julfilt. Det uppskattades av hela familjen kan jag säga😉. Eftersom jag bor så litet så är allting väl undanstuvat och det är ganska knöligt att ta fram juliga sängkläder och jultextilier så det är skönt att få det gjort nu när jag har tid.


I hallen har jag äntligen ställt fram min fina kottegran som jag gjorde för ett antal år sedan.


Den står tänd i hallen och lyser så mysigt dygnet runt. Jag älskar verkligen den här lilla granen! Närmare Adventsfikat ska jag ta fram en större röd duk, men det här duger mer än väl för tillfället😍.

I köket har jag tagit fram julröda krukor till mina Novemberkaktusar, och jag blev jätteglad att se lite blomknoppar på gång...


De trivs verkligen i mitt köksfönster och blommar snällt nästan varje jul.

Jag passade också på att röja under diskbänken vilket tog en stund...


Väldigt skönt att få det gjort dock. Dessutom tog jag fram min juliga lampskärm som jag har dekorerat med decoupage-teknik.


Jag har alltid en röd julstjärna hängande i köksfönstret, men min gamla stjärna är såå himla tråkig och jag drömmer om att köpa en fin julröd adventsstjärna i sammet som jag sett i vissa affärer (typ Clas Ohlsson). Tror dock inte att jag har råd med en sådan så vi får se om jag hittar en billigare variant... Annars får jag väl återigen sätta upp den jag har. Julgardinerna är inte heller på plats än så det fixar jag den här veckan.

Några saker som däremot redan är på plats är min fina LED-jultavla från Rusta och julbonaden som min mamma har broderat. Det var några år sedan jag köpte den här tavlan och jag är lika glad varje jul när den fortfarande lyser.


 Och julbonaden som mamma har sytt är väldigt speciell (läs mer om den HÄR) och det är lika mysigt varje jul att hänga upp den.


Jag har några julbroderier till att ta fram men de får vänta några veckor. 
Däremot tog jag fram en ganska julig löpare till vardagsrumsbordet och tog fram min fina jullykta som jag har haft i många år.


 Så mysigt att ha den tänd på vardagsrumsbordet varje kväll.

 Nu ska jag koka lite tomtegröt - har inte ätit det på hela helgen och börjar få abstinensbesvär😉😋 - och sedan ska jag koppla av med lite juligt handarbete. Jag har nämligen lite spännande planer som involverar mitt handarbete😁😉.

Julkram,

Annie🎄🤶🎄

4 kommentarer:

  1. Vilken vacker vinterbild och vad fint du har gjort med girlangen på balkongen :)
    Fin kottegran du har gjort förstår att den lyser vackert i hallen, jag älskar när man tar till vara på naturen <3
    Dina Novemberkaktusar var väldigt fina med, jag fick en av min far som han haft innan han flyttade till korttidsboende. Kan inte så mycket om just Novemberkaktus men jag hoppas att den kommer bli lika fin som dessa är :) Så kul och mysigt att läsa dina inlägg man får väldigt mycket julstämning <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag kan rapportera att det jag lärt mig av novemberkaktusar är att de kan gott och väl torka ut emellan varven (så länge de INTE har knoppar!). Om/när knopparna kommer måste man vara noga med att den inte torkar ut. Dessutom ska man helst inte flytta på en novemberkaktus som har fått knoppar; då kan de ramla av. Hoppas din pappas kaktus kommer att trivas hemma hos dig, och att din pappa har det bra. Sååå jobbigt när de blir äldre och sjuka...<3

      Radera
  2. Så mysigt det ser ut och så vackert det blev på balkongen med snön :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det var verkligen underbart; hela världen blir underbarare med snö!!!

      Radera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!