söndag 15 september 2019

Att fly in i julen... och baka lite nyttigare saffranskaka

Hej mina julvänner!

Hur har ni det så här drygt 100 dagar innan julafton?

Här i våran lilla julvrå fortsätter tyvärr årets prövningar😔. Ni som har följt mig i ett antal år kanske känner till att jag är långtidssjukskriven för depression och ångest mm, och nu är jag tvungen att byta läkare vilket är väldigt stressande och oroande när man har en lååång, komlicerad sjukdomshistoria. Dessutom gick en av mina tänder sönder igår vilket framkallar enormt mycket stress hos mig. Tidigare vid sådana här tillfällen när jag mådde riktigt dåligt var min älskade Tyson som en terapihund för mig, vilket gör det ännu jobbigare nu när jag måste 'klara mig själv', utan hans trygga närvaro som lugnade ner mig💔.

Så just nu känner jag behov av - som jag så ofta har gjort under de senaste åren när jag har mått dåligt - att fly in i julens underbara värld och försöka glömma min egen oro och ångest för en kort sekund då och då.
Varje morgon sätter jag på lite lugn julmusik, och jag har tittat på flera julfilmer. Jag tycker också om att titta på den första säsongen av Leilas Jul (som jag turligt nog har på DVD).


Det är väldigt rogivande att titta på hennes julstök i den fina julmiljön, och att hon dessutom bakar en massa goda saker som t ex hennes underbara saffransskorpor (det blir flera sådana satser bakade här hemma varje jul) gör inte direkt serien sämre.


Med åren har jag tänkt mer på de sjukdomar som finns i våran familj, och vad jag själv kan göra för att hålla mig så frisk som möjligt - förutom de hälsoproblem jag redan har. Det här året har jag läst på en hel del och känner att jag vill göra en del ändringar i min diet. Äta mera fisk och nötter, och ännu mer frukt och grönsaker t.ex, men även byta ut det mer onyttiga fettet (margarin/smör) mot mer nyttigt fett (olja).
Det här försöker jag tänka på när jag bakar nuförtiden och när jag var sugen på att baka en saffranskaka häromdagen så försökte jag hitta ett recept med olja istället för margarin vilket inte var det lättaste. Dessutom ville jag blanda i rivna morötter för att få med extra fibrer i kakan. Till slut gav jag upp och bestämde mig för att pröva att göra om ett RECEPT som jag hittade så att det blev lite nyttigare.


Jag blev riktigt nöjd med mitt experimenterande, så här kommer receptet för er som vill känna er lite nyttigare när ni julfikar😊💛.

SAFFRANSKAKA MED MORÖTTER OCH APELSIN

Sätt ugnen på 175 grader. Finriv 250 gram morötter. Vispa 3 ägg och 2 1/2 dl socker vitt och pösigt. Stöt 1 paket saffran (0,5 gram) i en mortel med 1 tsk socker (jag stöter alltid saffran men du kan förstås hälla i saffran i smeten utan att göra det), och häll ner det i äggsmeten tillsammans med finrivet skal av 1 apelsin.
Tillsätt 3 dl vetemjöl  blandat med 2 tsk bakpulver.  Blanda ihop lite försiktigt innan du slutligen tillsätter de rivna morötterna och 1 dl matolja. Rör ihop allt så att smeten är slät, morötterna ordentligt fördelade och det inte finns kvar några mjöl-klumpar.
Häll smeten i en smord och bröad form (ca 1,5 liter) och grädda i ca 40 minuter. Testa med en sticka i kakan; den ska inte bli kladdig. Ta ut och låt stå en stund i formen innan du stjälper upp den och låter den svalna helt.

I orginalreceptet finns det också en enkel topping, men det ville inte jag ha. Men självfallet kan man dekorera med valfri frosting etc.


Nu när det börjar bli mera höst ute och mörkare på kvällen så blir jag så klart sugen på att höstfixa lite här hemma (till och med jag tycker det är lite väl tidigt för julpyntandet 😁).
Så det blev en höstduk på vardagsrumsbordet...


...och ljusslingor i fönstret. Det är så himla mysigt med ljusslingor och det dröjer nog inte länge förrän jag sätter upp ännu fler här hemma.


Jag har också grävt fram ett riktigt juligt doftljus som doftar ljuvligt!


Så jag ska omge mig med underbart doftande ljus, rofylld julmusik, mysiga julfilmer, fina ljusslingor och mina hundar de närmaste veckorna och försöka hålla ångesten på en hanterbar nivå.

Hoppas ni mår bra och att livet är snällt mot er❤.

Julkramar,

Annie🎄🤶🎄

3 kommentarer:

  1. Hoppas att du känner dig bättre snart <3 Jobbigt när ångest och depression knackar på dörren, vet hur det är. Tur man har hund som alltid finns där :) <3

    SvaraRadera
  2. Fortsätt göra sådant som får dig att må bra och ta hand om dig <3

    SvaraRadera
  3. Så jobbigt för dig att byta läkare och att du samtidigt inte kan få stöd hos Tyson. :( Tur att julbubblan finns att försvinna in i en stund när det blir för jobbigt. Tänker på dig! <3

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!