söndag 22 september 2019

Årets första jullista!

Hej Mina Julvänner!

Det är dags för mig att svara på årets första jullista! Den här kommer från Marre som har den mysiga julbloggen JULSTÄMNING HOS OSS.


Har du någon jul-sak som ligger dig varmt om hjärtat?

Oj, det finns ett antal julsaker som jag njuter av att ta fram varje jul. Framför allt sådant som påminner om barndomen, som t ex jultomten som min mamma har sytt som alltid ska vakta granen.


Eller den röda träljusstaken som pappa har gjort, eller träskålen som var fylld av julgodis varje jul när jag var barn. 
Nu på senare år så är jag väldigt förtjust i kottegranen som jag har gjort och som lyser upp min hall varje december.


Vad är det bästa med julen?

Stämningen och myset och tiden med familjen...och kanske lite trevliga julklappar...och att se vad mina nära och kära tycker om julklapparna de får av mig.


Vad måste finnas på julbordet?

Mina julköttbullar, brysselkål, lax.




När börjar du köpa julklappar?

Jag gör ju en del julklappar själv och det brukar jag hålla på med andra halvan av året. Annars är det väl under nov-första delen av december som jag införskaffar julklappar. Vill inte hålla på med det i sista minuten...!


När börjar du planera inför julen?

Det är väldigt olika, men augusti-september-oktober skulle jag säga. I början på november brukar det bli skrivna listor av olika slag.


Vad dricker du helst fram till och på julen?

Färskpressad citrusjuice eller Loka/Ramlösa


Var firar du jul helst, hemma eller borta?

Jag vill inte åka bort över julen utan vill vara hemma och julmysa. Jag brukar vara hemma med hundarna på julaftonsmorgonen, och sedan sammanstrålar familjen hos syrran mitt på julaftonen. 

Brukar du ha doftljus eller vanliga ljus?

Jag ÄLSKAR doftljus och speciellt alla juldofter, så det är ett måste hemma hos mig.

Har du något tips för att få hemmet att dofta jul?

Mycket hyacinter, färsk rödgran, julbaka och städa med Maison Belle's produkter såsom Christmas Clean! Och juliga doftljus så klart!


Delar ni ut julklappar innan Kalle Anka eller efter?

Vi delar ut julklappar två gånger efter Kalle. Först mellan oss 'gamla' vuxna och den yngre generationen. Sedan lite senare en andra omgång mellan enbart oss vuxna. Vi har ADHD i familjen och alla ungdomar orkar inte sitta så länge och dela ut julklappar, och eftersom vi har mycket julklappar så delar vi upp det istället.

Ena rundan med julklappar🎁🎁🎁



Brukar ni ha julrim på julklapparna eller inte?

Normalt sett inte, men ibland om jag får någon inspiration så kan jag lägga till ett rim på någon enstaka speciell julklapp. 


När börjar du julpynta?

Jag kan börja smygpynta i oktober, och i november kör jag igång för fullt. Det mesta ska vara klart till Adventsfikat den 1:a advent.


När börjar du pynta granen?

Jag vill ha en färsk julgran på plats till Nobel då jag brukar pynta den. Sedan är det bara att hålla tummarna att den klarar sig till nyåret😊.



Vill du ha snö på julen eller spelar det ingen roll?

Jag vill definitivt ha snö...eller i alla fall vit frost. Det är svårt att få riktig julstämning inombords när det är grått, blött och regnigt ute...


Låter du prydnader stå framme när du tar fram julsakerna eller plockar du undan dem och gör plats för tomtarna m.m.?
Jag brukar inreda efter säsongerna så jag tar bort och plockar fram saker och byter ut textilier och pynt flera gånger under året. Och jag gör det definitivt vid julen!


Det är alltid trevligt att fylla i de här listorna och samtidigt tänka på allt som är mysigt med julen, eller hur😊❤?

Julkramar,

Annie🎄🤶🎄

2 kommentarer:

  1. Vad kul att läsa alla dina svar på Jullistan :)
    Håller med om att man tar med sig mycket ifrån julen när man var liten. För det blir ju en tradition, jag måste alltid ha en tomte under granen, ett godis bord med frukt, godis och nötter och lite annat som jag tycker hör julen till. kram <3

    SvaraRadera
  2. Så roligt att läsa dina svar. Får också se till att fylla i den här listan inom kort. Vilken underbar tomte som din mamma har sytt! Så mysigt och ovärderligt med sådana egengjorda saker som är så helt unika och så fulla med minnen! Härligt stämningsfulla bilder, det känns som om man riktigt är där hos er! Tusen tack för dina fina, värmande ord om min blogg på Marres blogg! <3

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!