torsdag 11 oktober 2018

Köket börjar få lite julskrud!❤🤶❤!!

Hej Mina Julvänner!

Idag har jag fortsatt att göra i ordning i köket inför julen!
Jag börjar nästan alltid med att juldekorera i köket eftersom jag spenderar så mycket tid där under hösten med julbak och julmat. Då är det mysigt att redan ha julstämning i köket som ger mig lite extra energi och julglädje när jag står där och jobbar/pysslar/bakar/lagar mat timma efter timma...
Mitt kök är mer en kokvrå än ett kök så det är inte stort och det är riktigt trångt att få plats med alla skålar och plåtar när jag sätter igång med julbakningen och julmaten. Därför brukar jag alltid gå igenom köket den här tiden på året för att röja bort sådant som inte används mm. Sedan passar jag förstås på att städa igenom alla ytor mm så att det ska vara helt redo för det stora julbaket under november månad innan Adventsfikat.

Så idag städade jag ur utrymmen i köket och gjorde i ordning i köksfönstret. Jag tvättade mitt lilla fönster och lade min fina julröda virkade fönsterlöpare på fönsterkarmen. Sedan bytte jag ut sommarkrukorna mot julröda ytterkrukor till mina fyra julkaktusar som älskar att stå i det där fönstret.


Julkaktusarna brukar dessutom blomma så underbart vackert varje jul så jag håller tummarna att så blir fallet i år också!

Sedan bytte jag ut fönsterlampans skärm till en mer julig variant. I december har jag en ännu mer julig lampskärm som jag tar fram men den här passar perfekt just nu.


Lampskärmen har jag dekorerat själv med decoupage-teknik. Förra veckan bytte jag ut brickbandet mot en röd variant och jag har virkat juliga överdrag till grytunderläggen som används flitigt under julmånaderna.


Nu börjar det bli riktigt (jul)mysigt i köket och jag är verkligen redo att köra igång med all bakning mm.


Och om ni undrar så kan jag berätta att det kommer att bli en röd julgardin i november. Men den har en massa tomtar på sig så det känns lite väl tidigt än...även för mig!

Förresten, har jag visat den här roliga tavlan som jag har haft på väggen i köket i några år???


Det är ett vykort från företaget GLADA KOSSAN som har en massa glada och humoristiska
(ko)produkter som kan passa som julklappar. Det här kortet tyckte jag passade perfekt i mitt kök så jag juldekorerade en gammal ram och satte upp det på väggen i köket.

Just nu har ÖoB erbjudande på saffran (3 paket för 30kr) så syrran handlade några paket åt mig så att jag ska kunna börja saffransbaket. Än väntar jag någon vecka för jag vill helst inte ha bakverken mer än en månad i frysen men jag är så sugen på att sätta igång! Faktum är att jag inte kan minnas att jag har varit så sugen förut...! Hoppas den lusten håller i sig hela vägen fram till jul!

Varma Julhälsningar,

Annie

4 kommentarer:

  1. Oj så mysigt att redan ha börjat pynta så smått! Det är underbart hur lite kan göra så mycket för att förhöja stämningen och att julkänslan ska infinna sig. Så fint du gjort! Min kokvrå verkar vara ännu mindre än din, haha. Så nostalgiskt med brickband! Det skulle jag vilja skaffa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag drömmer om att ha ett riktigt stort kök någon gång...som det är nu får halva vardagsrummet agera kök när jag bakar som mest innan jul...:)

      Radera
  2. Så fint, så rolig tavla! Och vad läckert med decoupaget, ska själv börja med det snart :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Decoupage är en rolig teknik som de flesta kan hantera även om man inte är så pysslig. Speciellt lampskärmar kan bli väldigt fina tycker jag:) Ska bli kul att se vad du gör framöver!

      Radera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!