fredag 23 september 2016

Lägesrapport...cirka 90 dagar kvar till jul!

Hej mina julvänner!

Det blir inte så mycket skrivet här just nu eftersom jag egentligen inte har längtat så där fasligt mycket efter julen - som jag har gjort vissa andra jular... Det har liksom varit fullt upp med annat den senaste månaden. Min minsta pälskling har t ex besökt veterinären för att ta bort TRE (!) trasiga framtänder. Fråga mig inte vad som har hänt för det vet jag inte... Men det jag vet är att det har varit jobbigt för honom. Han var helt omtöcknad när jag hämtade honom efter operationen i måndags, och han får inte tugga på tuggben eller äta något hårt överhuvudtaget förrän nästa vecka.

Sedan är det ju så att förutom att vara jul- och hundgalen, så är jag också ett sportfreak så jag har haft fullt upp de senaste månaderna med att titta på Olympiska Spelen, Paralympics och World Cup i ishockey. Det har varit underbart måste jag säga för normalt sett så är den här tiden på året så tråkig, men i år har det varit massor av bra sport att titta på så jag har bara njutit av det:)

Samtidigt har förstås julen varit närvarande hela tiden. Jag håller på och gör julklappar och virkar julsaker till mig själv som...


...det här projektet som ska bli en julkudde och juliga grytlappar som den här...


...och mycket annat som jag inte kan visa här eftersom det ska/kan bli julklappar och en del familjemedlemmar tittar in här ibland:)

Jag har också varit väldigt sugen på saffran, så jag har bakat saffransskorpor (det var faktiskt en kompis som önskade sig dem) och jättegoda saffransmuffins med vit choklad...


Jag har även varit ganska aktiv på Instagram (@varanlillajulvra) där jag har lagt upp bilder på (nästan) allt julrelaterat som har dykt upp i mitt liv. Jag har sett några favoritjulfilmer och lyssnat på julmusik och ätit lite Annas pepparkakor. Jag har också ätit risgrynsgröt till middag ett antal gånger - sååå gott! - och längtat JÄTTEMYCKET efter GB Sandwich pepparkaka!

Allmänt sett känner jag mig ganska tillfreds med hur saker och ting ser ut just nu när det gäller julen. Det är faktiskt ganska skönt att inte längta som en galning; livet är mycket lättare om man kan känna sig tillfreds i stunden istället för att hela tiden längta till något annat. Jag känner dock lite stress över hur MÅNGA julklappar jag vill göra klart till alla, men jag försöker göra klart dem allteftersom och blir inte allt klart så är det inte hela världen. Jag missade att ge pappa en av hans julklappar förra året - megajulfiasko enligt mig, haha - men han verkade nöjd med de andra sakerna han fick så antagligen kommer inte någon att märka om vissa julklappar inte blir klara i år heller...:)

Jag har en del färdiga julklappar som väntar på att bli inslagna så jag får se om det blir av i helgen. Skulle också vilja göra egna julklappsetiketter. Gjorde ju det förrförra julen...


...och det var riktigt roligt! Lagom avancerat och snabbt julpyssel för mig!
Jag hoppas också att jag kan komma ut i skogen med mamma (eftersom hon har bil!) en stund för att plocka lite lingon. Har ett recept på lingonglögg på färska lingon som jag gjorde förra året så det skulle vara trevligt att ha ett antal liter lingon i frysen så att jag kan göra lite egen glögg - nästan gratis - när jag känner för det under de närmaste månaderna:)

Slutligen undrar jag om jag är den enda som längtar till att det blir kallare och man kan sätta på sig polotröjor och mössor och krypa ner under en gosig filt i soffan?! Idag kändes det faktiskt lite ruggigt när jag var ute med hundarna så jag satte på mig en tunn mössa - det är ju ändå slutet av september, eller hur?? - men jag kände mig en aning knäpp...:) Det hjälpte ju förstås inte att mössan jag hittade inte direkt var diskret utan snarare skrikande limegrönt, haha!
Nej, nu längtar jag efter kyla och täckjackor och vantar och tjocka mössor...!

Julkramar!

Annie

3 kommentarer:

  1. Stackars lilla vovven, hoppas att han känner sig bättre! Din grytlapp är verkligen julig och fin!
    Förstår precis vad du menar med jullängtan, jag längtar också mindre i år och det känns rätt skönt. Visst längtar jag men i en mer lagom och normal dos.

    SvaraRadera
  2. Stackars vovve, hoppas att han blir bra snabbt. Du gör så fina saker, här blir det inte så mycket juliga saker just nu, men påbörjat ytterligare en filt som ska bli en present till min pappa :)

    SvaraRadera
  3. Saknar också Sandwich pepparkaka =D

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!