tisdag 27 september 2016

Julpyssel och andra juliga äventyr:)

Hej mina julvänner!

De senaste dagarna har jag hållit på med en hel del juliga saker (som ni kanske har sett om ni följer mig på Instagram!).

I lördags bestämde jag mig för att jag skulle ta tag i julpysslet som jag vill göra det här året. För två år sedan så gjorde jag ju egna julklappsetiketter och det var både roligt och uppskattat (se förra inlägget). Det är för mig det ultimata julpysslet; inte för svårt och tar inte lång tid men man kan vara kreativ och personlig:) Tyvärr var jag för stressad förra året för att orka göra juletiketter, men i år ska jag ju inte stressa och njuta av allt istället och då ville jag göra etiketter igen:)

Så jag tog fram en massa papper och annat material som jag har samlat på mig från Panduro men även från Syfestivalen i Stockholm som jag och syrran brukar besöka varje höst (om en månad är det dags igen!!!!). Sedan satte jag igång. Först klippte jag ut färdigprintade jättefina etiketter som jag sedan svärtade kanterna på och stämplade en julhälsning.


Det kändes nästan som fusk, så enkelt var det! Men jag struntar i det för de blev SÅÅÅÅ fina! Precis så fina som jag skulle vilja kunna göra dem själv, haha:) Och det bästa är att jag har flera ark kvar med dessa etiketter!


Sedan klippte jag ut bilder i etikettstorlek från ett annat papper och dekorerade dem med lite olika saker...

 
 ...bland annat spets och glittrande foam stickers.


Som ni märker så har jag verkligen snöat in mig på vintage-stilen som jag älskar! Men jag är så kritisk när jag själv gör saker; det ser aldrig lika bra ut som de man ser på pinterest etc. Men jag kör på ändå och har roligt med det lilla jag kan göra:) (Mitt självförtroende är större när det gäller virkning och broderier...)

Sedan tog jag också itu med den hög av färdiggjorda julklappar jag hade liggande. Eftersom jag lägger ner en del tid på etiketter så har jag kommit fram till att jag borde ha enkla julpapper eftersom etiketterna hamnar i fokus då.

Den här broderade etiketten hade jag liggande sedan tidigare och den funkade jättebra med det röda papperet. Och istället för att ta presentband så blev det ett snöre i matchande färg...


Det känns som om jag kanske kommer att pröva en lite annorlunda stil i år på min julklappsinslagning. Jag har alltid älskat gammaldags julklappspapper med julfärger och jultomtar men det var ganska kul att testa en annan stil. Jag har ju sett den här typen av inslagning ÖVERALLT i FLERA ÅR, men som vanligt tar det ett långt tag för mig att haka på nya trender...haha:)


Så här en hög av julklappar som jag fick inslagna och avbockade på listan i helgen:) Skönt att vara igång på riktigt!


Igår åkte mamma och jag och två av mina hundar till skogen för att plocka lite lingon. Jag blev nämligen sugen på att fylla på frysen inför hösten så att jag kan baka med lingon och göra lingonglögg:)
Det var härligt väder och hundarna hade det jättemysigt bland lingonbuskarna!


Solstrålen kom till och med på att han gillade lingon så han gick runt och smaskade på bär:)


Vi fick ihop ungefär 6 liter...


...så idag håller jag på att - för första gången - torka lingon i ugnen, och så ska jag koka en omgång med lingonglögg och göra lite sylt. Resten är infryst för att bli mera glögg och bakverk framöver:).

Jag har även hållt på med en hel del juliga handarbeten, men det får jag ta i ett annat inlägg:) Jag börjar få så mycket idéer till julig inlägg nu så det är väl ett gott tecken på att jag har kommit igång ordentligt med julandet:)))

Julkram!

Annie

2 kommentarer:

  1. Så härligt med lite färdiginslagna julklappar, det börjar onekligen närma sig, snart oktober :)

    SvaraRadera
  2. Oj du är verkligen flitig som hinner så mycket och jättefina etiketter =)

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!