onsdag 16 december 2015

Otrolig Tacksamhet och Julfunderingar...

Hej mina julvänner:)

Den senaste tiden har jag funderat mycket på VARFÖR jag har SÅÅ mycket jag vill göra innan varje julafton, och VARFÖR jag inte kan begränsa mig till tre julgodissorter ...och EN julklapp var till alla...och INTE baka en massa julkakor...och ALLTID envisas med att göra allt som jag kan SJÄLV till julbordet.. ja, ni förstår kanske vad jag menar...???
VARFÖR??
Och om jag ska lyssna på mina nära och kära så verkar det som om de skulle vara nöjda om de fick ett par julklappar var (fast nog gillar de ändå att få tio stycken?!), och skulle inte ha något emot att bara ha knäck och kola på gottebordet (men nog är det väl lite trevligt att ha tio sorter att välja på, och några speciella gluten-och laktosfria varianter till mamma??), och inte ha något emot om jag köpte allt till julbordet (men nog gillar visst några laxmoussen och mina revbenspjäll och inlagda stekta strömmingen?)´. Inte för att något av det kommer att hända, men ändå...?!

Jag tror att mycket av min långa lista av julmåsten har nog med att göra att jag har spenderat många jular delvis helt själv, lååååångt ifrån min familj och alla svenska jultraditioner. Jag har försökt att återskapa en svensk jul varje år med lussebullar och köttbullar och svenskt hårt julbröd mm, men det har aldrig riktigt blivit som jag egentligen velat. Nog för att jag har haft det trevligt många gånger och jag har INTE suttit och gråtit i min ensamhet, men inte har det varit som jag drömt om direkt.

Så nu när jag är tillbaka i Sverige med min familj och mina vänner och jag har allt svenskt tillgängligt igen och omges av alla svenska jultraditioner så vill jag bara göra ALLT juligt och uppleva ALLT juligt! Kan jag fixa det så vill jag göra det! Och kan jag glädja mina nära och kära och sprida lite julglädje till dem som betyder så mycket för mig, så vill jag göra det! Tyvärr har jag ju inga tomtenissar som kan hjälpa mig så då blir det mycket för en ensam person att klara av!
Tro't eller ej, men jag har faktiskt tagit bort vissa saker...tror jag...så jag har försökt att dra ner på det nu när jag faktiskt har varit i Sverige i tio år, men det är inte lätt. Jag rycks liksom med och helt plötsligt måste jag bara göra ALLT!
Sedan är det ju förstås så att jag är den som är julgeneralen i våran familj - alla gillar julen men det är jag som gillar att baka, och jag som gillar att göra julgodis, och jag som vill/orkar göra julmaten. Så ska det bli som jag vill så får jag liksom göra allt själv...

Julfika med saffanskladdkaka och glögg och julfilm hos min kompis idag:)

MEN...

Häromdagen stötte jag på en annan kompis och frågade henne om hon hade några planer för julen..?
Hon berättade att hon inte visste hur det skulle bli. Hon hade inte råd att handla några direkta julklappar till sina tonårsöner, och inte fanns det pengar till att fixa stor jullunch. Antagligen skulle hon fika med sina söner på förmiddagen och sedan hoppas hon att de skulle vara hos deras pappa - hennes ex - på julaftonseftermiddagen. Tidigare om åren så hade hon också varit med då men senaste gången hade hennes ex - deras pappa - pratat i telefonen hela julmiddagen och hon kände att 'aldrig mera'! Hon skulle väl vara med sin nya partner men nya partnern var inte mycket för att fira julen och brukade åka till någon bekant som satt i rullstol, så det kanske hon och partnern skulle göra... Först hade de pratat om att träffa hans syster men de kommer inte överens så då sade min vän ifrån att det vore väl inte så kul på julafton att umgås med någon man inte kommer överens med?! Sedan sade min vän att ett år hade hon spenderat del av julafton med en granne som suttit ensam - trots att grannen har flera vuxna döttrar. (Nog kan man väl anstränga sig LITE för sina ensamma föräldrar en gång om året kan jag tycka???)

Efter vårat samtal kände jag en sådan OTROLIG TACKSAMHET för allt det mysiga jag gör under julen med min familj, och för att vi har en massa mysiga jultraditioner som ALLTID ÄR LIKADANA varje år så att man vet hur julmysigt det kommer att bli:) Jag behöver inte fundera på hur min jul ska bli, för jag vet att den blir mysig och spenderas med dem jag tycker om:) Sedan funderade jag också på om jag skulle kunna ha en sådan jul som henne, men jag tror inte det. Jag älskar jultraditioner och har skapat en hel del med min familj det senaste årtiondet, och det är alla härliga jultraditioner som gör det så mysigt:) Och de jultraditionerna vill jag alltid ha! Till och med när jag bodde utomlands så tittade jag på ett inspelat avsnitt av Kalle Ankas Julafton och det gjorde jag så nära klockan tre som jag kunde:) Och jag bakade alltid lussebullar och åt jullunch på julaftonen - trots att det landet firade jul på juldagen:). Jag skulle nog skapa mina egna mysiga traditioner var jag än var och hur mitt liv än var. Jag tror också att man skapar mycket av julmyset själv; det kommer inte bara på beställning.

Summan av kardemumman är nog att jag egentligen gärna stressar runt och gör alla mina tjugo godissorter och allt annat som hör till våran jul enligt mig, för jag vet att jag (förhoppningsvis om inget väldigt oförutsett händer) kommer att ha en UNDERBAR JUL i slutändan:)))
Och ligga helt slutkörd på soffan på juldagen, haha!

Julkram!

Annie

5 kommentarer:

  1. Jag kan inte låta bli att göra en hel massa =)

    SvaraRadera
  2. Det finns så mycket man vill hinna göra kring jul, även om jag inte är den där pyssliga sorten som bakar och gör fina pepparkakshus etc är det ändå lätt att det blir en full "att göra lista". Backar man några steg och tänker efter på vad som egentligen är viktigt så är det ju att få vara med sina nära och kära och jag känner mig så lyckligt lottad som har dem nära :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det uppskattar jag också mest av allt, efter att ha varit så långt ifrån dem under så många år...!

      Radera
  3. Visst är det så att det är väldigt trevligt och gott med alla olika saker ( läs laxmousse, hallon parfait, morotskaka och julgodis) som du gör, men vi tycker att DU är viktigare. Så om du inte mår bra i ditt pysslande och blir för stressad så är det viktigare för oss att du mår bra och gör det du vill än att det finns 20 olika julgodis att välja på. Love you!

    SvaraRadera
  4. Håll med Carina. mamma

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!