tisdag 8 december 2015

Julkänslan tillbaka och Julgranen på plats - i nät:)

Hej underbara julvänner!

Nu börjar julkänslan äntligen komma tillbaka, och det är verkligen på tiden! Idag har det varit fokus på att få hem en julgran, och som vanligt så köpte jag min gran från Blomsterlandet. Jag har en metallgranfot i gammaldags snirklig stil som är jättefin, men den kräver en granstam som är lite smalare. Det upptäckte jag och svågern den julen när han fick stå och såga ... och såga... och såga av bitar från en tjock granstam medan svetten lackade på honom, stackar'n:))

Det gör det lite svårare när jag väl ska välja ut en julgran, men i år så lyckades vi  (jag och syrran) hitta en riktigt fin gran som fick följa med mig hem.


Nu ber jag bara till högre makter att den ska komma igång och dricka vatten som den ska, vilket är anledningen till att nätet fortfarande är kvar på granen. Om den inte har börjat dricka imorgon så får syrran hjälpa mig att såga en ny snittyta. Annars vet jag hur det hela kommer att sluta... en brun stackare till skelettgran med gigantiska pynt och en miljon barr på golvet när julaftonen är här. Det vill jag gärna undvika, så håll tummarna! Men det är i alla fall inget fel på doften; jag sitter i soffan brevid granen just nu och det doftar ALLDELES  (L)JU(V)LIGT! Det är inte många dofter som slår färsk gran!

Förresten, såg ni julgransmattan den står på?


Den är gjord av min bortgångna farmor och därför används den med kärlek varje år. Trots att den egentligen är för stor för min lilla julvrå och det finns mycket 'finare' mattor att köpa nu för tiden. Men så är det ju ofta med våra mest kära julpynt; gamla och slitna men fyllda med kärlek och minnen:)

Jag kom mig också för att fixa en julig ljusbricka till mitt matbord.


Inget särskilt; bara några eget dekorerade blockljus, vitmålade kottar och svampar:) Men det ser trevligt ut i mörkret:)


Dessutom fyndade jag lite hyacinter på Willys. Jag köpte en kruka med blå hyacinter i förhoppning att de kommer att dofta mycket och en kruka med vita hyacinter eftersom de är mest juliga i färgen.

                                    

Även här använde jag kottar som dekoration i krukan. Kottarna har jag målat vita och sedan haft på glitter:) Man kan ju alltid låtsas att det är snö på kottarna i väntan på den riktiga varan...

Det var allt för idag, och jag hoppas att jag kan återkomma imorgon med mera julförberedelser. Det känns verkligen underbart att återigen känna lite julmagi!

Julkram!

Annie

2 kommentarer:

  1. Ville bara säga att din blogg får mig att känna julglädje varje dag! Bästa julbloggen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men vad gullig du är! Vad glad jag blir att min lilla blogg kan ge dig en sådan julglädje:)

      Radera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!