tisdag 15 december 2015

Julstress!

Hej underbara julvänner!

Hur är det hos er just nu? Känner ni er avslappnade och njuter av säsongen i lugn och ro i soffan med en mugg glögg på soffbordet och en julfilm på tvn?
Eller känner ni er som mig...med en meterlång lista på julsaker ni vill hinna med och en känsla av att tiden rinner iväg med en faslig fart och att dagarna som är kvar till julafton är alldeles för korta...!

Jag riktigt känner hur julstressen vibrerar inom mig och hur mycket jag vill hinna med... Och varje december är det likadant...trots att jag tycker att jag startar mina julförberedelser tidigare och tidigare för varje år som går!

I går och idag har jag gjort en massa saker. Jag har börjat med julgodiset och hittills har jag gjort chokladfudge, vit fudge, saffransfudge, citronkola och ischoklad. Jag vet åtminstone fem sorter till som jag vill göra innan jul.
Jag har jobbat på att försöka göra klart alla mina julklappar varav de mesta är handgjorda och  just nu undrar jag varför jag inte startade med alla dessa julklappar redan i januari...??!!
Men jag försöker trösta mig med syrrans goda råd jag fick en gång: Ingen annan vet vilka julklappar jag egentligen har planerat, så ingen kommer att veta om jag inte får allt gjort i tid.
Jag har all julmat som ska göras till söndag, men det mesta kommer att vara färskt vilket betyder att fredag och lördag kommer jag att få jobba dygnet runt... Tack och lov kommer syrran förbi och hjälper mig med lite grovstädning inför söndagens lilla julafton:)
Jag har gjort lingonglögg inför en träff med en kompis imorgon, och jag har gjort lite hembakade julklappar till hennes familj.

Men idag känner jag i alla fall att jag har kommit en bit på vägen:)
Nu har jag bara 'några' saker kvar... göra knäck, tjinuskikola, vit tryffel, rischoklad, revbensspjäll, laxmousse, inlagd sill, inlagd stekt strömming, potatisgratäng, skinka, kalkon, laxmousse, hallonglass, plättar, göra mer glögg, baka morotskaka, ett antal julklappar som jag vill få klara + inslagning, byta till tomtegardiner i köket, mm mm mm mm...

Imorgon har jag en träff med min kompis på eftermiddagen och en träff med tvättstugan på kvällen så jag misstänker att jag inte kommer att ha tid att beta av så mycket mera på min never-ending jullista...

Men julgodiset jag har gjort hittills har i alla fall blivit riktigt lyckat:)

Julkram!

Annie


2 kommentarer:

  1. Tyvärr alldeles för mycket kvar som jag skulle vilja göra och alldeles för lite tid kvar. Men jag vägrar att känna mig stressad, jag tänker fortsätta att njuta av att det snart är jul :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag försöker att njuta också jag också trots att jag är stressad. Det finns ju en underbar anledning till att jag vill göra alla dessa saker..:)

      Radera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!