söndag 23 oktober 2022

Mina julbroderier

 Hej mina julvänner!

Nu tycker jag det har varit alldeles för lite handarbeten här på julbloggen den sista tiden😁🤪! Handarbete är ju en jättestor del av mitt liv och jag handarbetar flera timmar så gott som varje dag. Det finns numera till och med möjlighet att beställa handgjorda vantar, mössor, sockor och dukar mm av mig via  @varanlillatomteverkstad. 

Beroende på lust och årstid mm så alternerar jag mellan stickning, virkning och broderier, och idag tänkte jag visa favoriterna bland mina julbroderier. Jag är en person som har MÅNGA handarbetsprojekt igång samtidigt eftersom jag behöver omväxling, och jag har SÅ KLART ett antal julbroderier på gång eftersom jag älskar julen och dessutom får en sådan mysig julkänsla inombords när jag broderar juliga motiv. (Om ni vill ha exakta detaljer  - märke, designer etc - på något särskilt broderi i detta inlägg så nämn det i kommentarsfältet.)


Först och främst har vi denna gulliga jultavla som är det broderi som har fått mest tid de senaste månaderna:



Det här motivet broderade jag på i våras.


Jag var sugen på att ha en jultavla med en tomte i sin flygande släde, och den här tavlan kommer nog bli jättefin när den är klar.


Denna mysiga julby har jag nog visat förut här på julbloggen. 


Det känns som om jag har broderat på denna tavla i evigheter, men nu börjar jag äntligen närma mig slutet efter drygt 200 timmars arbete...! Dock är det en hel del vita stygn som ska broderas och det är lite segt. Det hade varit trevligt om jag hade hunnit bli klar med det här projektet till denna jul, men jag tror nog att det är mer realistiskt att satsa på nästa jul...


Det här projektet är nog mer en vintertavla än en jultavla, men eftersom snö är julstämning för mig så får den vara med här. Jag började brodera på denna i våras och har inte kommit så långt än...


...men så här ska den se ut när jag blir klar...någon gång🙈🤪.



Sedan har jag några julbroderier som jag verkligen gillar och verkligen HOPPAS att jag blir klar med någon gång, men de har fått vila ett tag. 
Då tänker jag framför allt på denna STORA jultavla från England. Jag började sy på den för över 10 år sedan, men just nu undrar jag hur sjutton jag ska kunna få den klar...🙄😬😩... Den kommer kräva hundratals timmar att sy klar och just nu känns det ganska oöverkomligt...


...speciellt med tanke på hur långt jag har kommit...🙈. Men en dag kanske🤞...



Sedan har vi den här julälvan. För ett antal år sedan så tyckte jag om att brodera älvor men tyvärr har jag ledsnat på den typen av motiv...och denna älva har fått vila de senaste åren.


Men jag är ganska säker på att jag kommer att göra klar den en dag. Och då kommer den bli så här fin🤩!



Och så har jag den här juliga långköraren som får mig att undra hur jag EGENTLIGEN tänkte en gång i tiden🤔.


Det är ju en jättefin tomte tillsammans med härliga vintergröna detaljer...men problemet är ju att jag måste brodera samma motiv FYRA gånger... och jag blir uttråkad efter EN gång😳🙈!


Ja, den ekvationen går ju inte alls ihop som ni förstår, och numera skulle jag aldrig ge mig på ett sådant här projekt. Men duken är verkligen jättefin så jag hoppas att jag kan finna lust och inspiration att sy klart den någon gång.


Nu verkar det ju som om jag aldrig gör klar några broderier, men så riktigt så illa är det inte😉😁. I år har jag faktiskt gjort klart hela TRE julbroderier🤗🤗🤗! Dock har jag inte monterat dem i passande ramar etc än, men jag hoppas kunna hänga upp någon av dem i jul i alla fall.

Först och främst har vi denna amerikanska design som jag är riktigt nöjd med. Med tanke på att den bara broderas med 6 färger och motiven är ganska enkla, så är tavlan ändå väldigt julig och detaljrik.



Och så har vi den här söta lilla tavlan med snömotiv.



Jag har också blivit klar med denna snöglob men jag har ännu inte bestämt hur jag ska rama in den.



Det sista brodriet jag vill visa er är detta underbara julmotiv som jag har sytt på till och från de senaste åren och har speciella planer för. Min förhoppning var att jag äntligen skulle få klar det till årets jul, men sedan kom det på villovägar här hemma och jag var så ledsen och frustrerad😩😔.


Men så fick jag helt plötsligt för mig i går att jag skulle kolla bakom soffan...och där låg broderiet🤗🤩🤗!!! Jag blev SÅÅ lycklig och nu vill jag göra klart det innan det försvinner igen😩🙄.  Så imorgon när jag ska fira Jul i oktober så ska jag fortsätta brodera på det medan jag tittar på julfilmer; det ska bli så mysigt💝🎅🎄❣️

Och om ni funderar så kan jag tala om att jag har minst lika många julbroderier liggande som jag endera inte har börjat på, eller inte kommit så långt med att det är värt att visa er🤪🙈😁❣️ Är man jul- och handarbetsgalen så är man!!!

Julkramar,

Annie

2 kommentarer:

  1. På 90-talet hade min mor och jag som tradition att julbrodera tillsammans på lördagarna. Vi började i slutet av augusti och höll på till mitten av december ungefär. Framåt slutet av september lyssnade vi på julmusik när vi handarbetade och i november började vi med lussekatter och pepparkakor till fikat.

    Mor broderade långstygn och jag korsstygn. 😊 Hennes tavlor tog jag hand om när hon dog, så jag har många julbroderier på väggarna till jul. Plus att jag har en bonad som min mormor har broderat i stjälkstygn (tror jag det är).

    SvaraRadera
  2. Så fantastiskt fint med julborderier. Vilket tålamod du måste ha :)

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!