måndag 5 september 2022

Julaftonsmorgon med pälsklingarna 2021

 Hej Mina Julvänner!

Varje jul så tänker jag att nästa julafton ska jag se till att jag får sova ordentligt natten innan julafton så att jag inte är så trött på julaftonsmorgonen...men än så länge har det inte fungerat. Det känns så himla fånigt att en 50-årig kvinna inte ska kunna sova ordentligt för att hon är så uppspelt att det är jul...men så är det😂🙈.

Så när julaftonsmorgonen kom var jag ganska trött när jag vaknade till skenet av min lilla sovrumsjulgran. Jag brukar ha den lysande nästan hela nätterna runt juldagarna eftersom det är så mysigt att somna och vakna i skenet av julgransljus. Efter en liten gosstund med hundarna klev jag upp ur sängen och kontrollerade att det fortfarande var vitt utanför fönstret. 


HURRAA! En vit jul!
Sedan blev det en snabb hundpromenad på julaftonsmorgonen innan jag gick in i vardagsrummet (där hundarna INTE hade fått gå in ännu på grund av väldoftande paket under granen).


Jag tände min pepparkakslykta som jag blev så nöjd med på förra årets pepparkaksbak med syrran. Det blir definitivt en ny väldoftande lykta i år också.


Jag tände alla andra mysiga julbelysningar i vardagsrummet också så att julstämningen skulle vara på topp inför min och hundarnas gemensamma julklappsöppning.


Julgranen lyste så grann med den nya vita och glittriga julgransstjärna på plats i toppen av granen och alla våra julklappar utlagda under granen.


Ute i hallen satt hundarna och väntade ivrigt. Min minsting fick inviga sin nya jultröja som jag fyndade till reapris dagarna innan jul. Snacka om den sötaste fyrbenta tomten i stan!


Operation Stirra På Matte så att man får komma in i vardagsrummet och söka reda på alla godsaker!


Sedan var det dags för bästa, underbaraste julkaoset😂. Hundarna vill gärna rycka och slita i alla paket under granen på en gång så det gäller att styra upp det hela och se till att allt går rätt till och rätt paket kommer till rätt hund.


Den här krabaten är väldigt bra på att riva sönder julpappret i MÅNGA småbitar!


Är den där till mig också???


Om ni bara visste vad mycket gott som kan gömma sig i toapappersrullar!!!

Min beagle vill mest bara springa runt och undersöka ALLA paket på en gång och har inte ro att äta upp innehållet förrän ALLT är inspekterat och uppslitet.


Dock kan det vara lite svårt att springa runt med stora julklappar😂😍.


Paket efter paket öppnades och undersöktes.

 

Kanske blev det en liten smakbit innan man tittade efter nästa paket.


Ni som har hängt här länge har kanske lärt er att min minsting går under smeknamnet Paketgalningen. Han vill helst av allt bara öppna paket och slita i papper mm och inget paket är för svåröppnat för honom. Jag älskar att titta på hur han använder sina tassar och munnen för att öppna paketen. Här slet han i julklappspapperna med sådan kraft att den stora påsen med hundkex gick sönder och matte snabbt fick rycka in innan det blev hundkex över hela vardagsrumsgolvet. 


Men favoritjulklappen för paketgalningen förra året var nog den pipande snögubben.


Om det finns något min pälskling älskar mer än sin matte så är det nog pipleksaker😂.


När hundarna har slitit upp alla sina paket och stökat ner hela vardagsrumsgolvet med julpappersbitar och kollat in vilka godsaker de har fått och hittat något gott att tugga på, så var det dags för mig att öppna och njuta av mina fina julklappar från mina kära vänner. Då hade jag inte tid att ta foton😊


När alla julklappar var öppnade och jag hade städat upp på golvet och hundarna hade ätit sig mätta på allt godis de hade fått så slog jag mig ner i soffan för att titta på min älskade gamla tecknade julfilm Fred Flintas Jul.


Paketgalningen hoppade upp i soffan tillsammans med nya bästisen Snögubben och lade sig bredvid mig.


Sedan somnade han gott efter all paketöppning.



Min beagle hade dock inte ro att ligga ner utan gick runt och luktade och smakade på alla nya smarriga julklappstuggis mm som låg kvar på golvet. 


Men till slut var även han redo för en liten tupplur bland julfiltar och julkuddar😍.


Vid det laget hade Paketgalningen bäddat ner sig ordentligt.


Själv höll jag på med en julig virkning och beundrade en otroligt söt stickande tomte (!) som jag fick i julklapp.


Jag älskar så klart allt med julaftonen, men morgonstunden med mina hundar när de är helt galna av överflödet av godsaker och tuggisar är verkligen speciell. Det är ju dem jag umgås med hela dagarna och det är de som får mig ur sängen på morgonen och tröstar mig när jag mår dåligt...och att se dem ha kul och slita upp paket mm får mig att skratta och må sååå bra! Även om jag har mycket godsaker till dem själv så är det också hjärtevärmande att se hur fina julklappar hundarna får av mina vänner. Och att själv kunna sätta mig vid julgranen och ha mysiga julklappar att öppna på julaftonsmorgonen gör att jag känner mig rik och inte så ensam...trots att det inte blev egna barn och en egen familj i mitt liv...

Framåt 12-tiden på julaftonen var det sedan dags för oss att promenera över till syrran och svågern för att fortsätta julfirandte men det berättar jag mer om i nästa inlägg😁🎄🎅🎁!

Varma Julhälsningar,

Annie

4 kommentarer:

  1. Alltså hur duktig på att öppna paket?! Jösses! Och så glad! Sötisar! :)

    SvaraRadera
  2. Så himla mysig och så mycket julstämning i dina foton <3 <3 här är en till som brukar ha svårt att sova innan julafton. Fast jag blir nästan speedad istället för trött när jag vaknar. Tröttheten kommer senare under dagen/kvällen.

    SvaraRadera
  3. Vilken underbart mysig julaftonsmorgon du hade! Det verkligen tindrar jul om dina bilder! <3 Så härligt att du fick en vit jul också.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!