lördag 10 september 2022

Ibland behöver man mjuk pepparkaka, handarbete och julfilmer

 Hej Mina Julvänner!

Jag håller sakta på att sammanställa nästa inlägg om förra årets jul - det är ganska långt😂🙈 - men idag vaknade jag med en sådan där trött, halvdeppig känsla som man ibland inte riktigt vet exakt varför man har. Kanske är det klimakteriet och hormonerna återigen, eller så är det det jobbiga i mitt liv som just nu känns extra mycket.

Vad det än var så kände jag att en lugn helg i soffan var det jag behövde, och julfilmer var det jag behövde titta på. Men först svängde jag ihop en mustig mjuk pepparkaka...


....med filmjölk, mörk sirap, lingonsylt och kryddor.


Och medan den ljuvliga pepparkaksdoften spred sig här hemma när kakan gräddades i ugnen så bäddade jag ner mig i soffan under min gosigaste filt och satte på första julfilmen och plockade upp min sockstickning.


Självklart hade jag sällskap i soffan av en söt gammal paketgalning som höll på att tappa huvudet...som man ju gör ibland😂.


Den bruna mjuka kakan kom ut ur ugnen, och trots att den hade säckat ihop lite i mitten, så var jag såå otålig i min väntan på att den skulle svalna tillräckligt mycket för en smakbit.


Och jag blev INTE besviken! Så saftig och god och mustig och precis så välbekant tröstande som jag behövde. Nu har jag fryst in några bitar men har en stor bit kvar framme som jag kan fortsätta njuta av imorgon. Den håller nämligen utmärkt i flera dagar vilket passar mitt enmanshushåll utmärkt.


Nu är det kväll och vi har gått eftermiddagspromenaden och hundarna har fått sitt eftermiddagstuggis och nu ligger de och sover bredvid mig i soffan.


Själv ska jag fortsätta att trösta mig med mysiga julfilmer och mysigt handarbete resten av kvällen.
Hoppas att ni har en bra helg och - till skillnad från mig- har någorlunda ro i själen.

Varma Julhälsningar,

Annie

4 kommentarer:

  1. Kan riktigt känna myset ända hit! Och doften från kakan… Mums!

    SvaraRadera
  2. Julens magiska värld kan verkligen vara som en tröstande tillflyktsort när det är jobbigt! <3 Så gott det ser ut med mjuk pepparkaka, det är bland det godaste jag vet.

    SvaraRadera
  3. Krya på dig <3 så gott med mjuk pepparkaka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det! Väldigt nöjd med receptet jag har använt de senaste gångerna!

      Radera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!