fredag 27 november 2015

Lägesrapport - 2 dagar kvar till Adventsfikat!

Hej mina julvänner!

Igår blev ingen bra dag för mig. Jag fick lite tråkiga nyheter som fick mig att tappa sugen helt på mina förberedelser, och när jag väl hade tagit mig i kragen för att ta itu med gårdagens punkter - struvor och biskvier - så fick jag besök av en kompis vilket innebar ännu mer tid som föll bort. Till slut satte jag igång ordentligt runt 18-tiden med struvorna...


...vilket gick bra men tog ganska lång tid... Men vid 21-tiden hade jag en burk full med söta, knapriga struvor:)


Sedan hade jag gett mig sjutton på att jag skulle fullfölja planeringen trots allt, så då var det bara att ta tag i ALLA nybakade biskviebottnar...


...som skulle ha smörkräm på sig och bli doppade i mörk choklad. Detta innebar att jag fortfarande stod och doppade biskvier i choklad runt midnatt..! Men klara blev de innan jag gick och lade mig!

Dagens planering: städning, chokladbollar, pepparkaksknäcke, kolakakor, pajdeg.

Så här gick det:
Kolakakorna svängde jag ihop fort - det är en av favoritkakorna bland mina nära och kära så jag vet inte hur många satser jag har gjort av dem genom åren..:) Chokladbollarna och pajdegen var också lätt åtgärdat. Tack och lov kom min underbara syster förbi och hjälpte mig att städa och diska så att jag kunde hålla på att baka:=)

Jag bakade ett glutenfritt fröknäcke som de glutenintoleranta kan äta - jag har tre stycken i familjen som är glutenintoleranta. Först hade jag tänkt använda ett recept som jag hade sedan tidigare, men jag hade inte alla ingredienser hemma. Då tittade jag på internet och hittade ett annat recept ( HÄR ) som jag använde istället. Jag tog lite mer solroskärnor och kryddade med kanel och det blev supergott! Jag kommer nog att göra mer av det till julbordet:)

När syrran hade städat klart tog vi en brejk och åkte och handlade och på köpcentrumet hade de massor av fina juldekorationer. Jag blev förtjust i det här lilla tomtestugan de hade byggt upp med granar dekorerade med pepparkakor:) Supergulligt:) Visst är det härligt med alla fina juldekorationer överallt?! Och varje gång jag går ut med hundarna så kommer det upp fler och fler adventsdekorationer i fönstrena - jag kan gå omkring lääänge och titta på alla fina - och olika - julfönster:) För att inte tala om hur många som har mysiga slingor på sina balkonger; det verkar VERKLIGEN vara årets grej där jag bor:)


Nåväl, väl hemma igen så bakade jag Nigella Lawsons chokladbrownies och gjorde en omgång mintkyssar till. Och sedan duttade jag på choklad på alla kyssarna:)


De är inte de vackraste kyssar jag har sett, och utseendet kan inte på långa vägar mäta sig med Leif Mannerströms egna - haha:) - men de smakar himla gott:) De riktigt smälter i munnen! Nuförtiden äter jag inte choklad så jag funderar på om jag kanske ska göra lite mintkyssar UTAN choklad till jul som jag också kan äta.

Julkram!

Annie


 

2 kommentarer:

  1. Men Gud vad duktig du är! Hur kan en människa baka allt det där?

    SvaraRadera
  2. Du är så duktig! Själv har jag inte bakat någonting ännu och det blir nog inte så mycket detta året. Men saltlakritskola med choklad och havssalt är något jag bara måste hinna med att göra. Mintkyssar är något som jag alltid skriver upp att jag vill testa men av någon anledning så blir det aldrig av ;).

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!