torsdag 10 oktober 2024

TACK OCH LOV FÖR JULMYS!

Just nu vräker regnet ner för andra dagen på rad, och då känns det extra trevligt att tänka tillbaka på söndagen som gick då jag julmyste ordenligt för första gången den här julsäsongen. 
Jag fick nämligen så många fina reaktioner på mitt förra inlägg att julkänslan fick sig en ordentlig uppsving och plötsligt blev jag riktigt sugen på att sitta uppkrypen i soffan och titta på julfilmer och bara julmysa🎅🎄🕯.

 

Sagt och gjort, på söndagsmorgonen gick jag som vanligt en rejäl promenad med Baloo och när vi kom hem tände jag ett juligt doftljus från Yankee Candle och plockade fram ett broderi som jag försöker få färdigt den här hösten (känns dock som ett omöjligt uppdrag eftersom det är så många handarbeten som pockar på min uppmärksamhet den här tiden på året🙈😁).


Sedan tittade jag på den film som alltid inleder min julfilmssäsong: Meet Me in St Louis.

Jag har aldrig haft en hund som är så intresserad av att titta på tv som Baloo är 😃

Det är egentligen inte en julfilm, utan mer en amerikansk gammal musikal med juligt inslag, men jag gillar musiken och Judy Garland sjunger den fina julsången Have Yourself a Merry Little Christmas. 


Och så har jag ju en förkärlek till de gamla stämningsfulla amerikanska julfilmerna📽 🎞 🎼🤩...


När den filmen var slut så hade jag i alla fall broderat lite fler höstlöv på träden och det var dags att plocka fram ett annat, lite mer juligt broderi.


Det här broderiet har jag hållit på med i flera år och det börjar verkligen bli dags att få klar det till årets jul!


Vid det här laget började jag också bli sugen på något (juligt) gott att äta så jag plockade fram lite pepparkakor med saffranssmak (vilket jag inte kände så mycket av...), pepparkaksnötter och supergod saffransfudge (recept från Clara Lidströms bok Underbara Vinter) som jag hade gjort dagen innan.

Nästa julfilm jag valde att titta på spelade jag in förra året men såg den aldrig eftersom jag inte var säker på hur den skulle mäta sig med originalet, nämligen Sagan om Karl-Bertil Jonssons Julafton. Varje jul tittar jag på den underbara tecknade orginalsagan och det är en av mina jultraditioner, så jag hade lite svårt att se hur man skulle kunna göra en film som matchade den genuina känslan i originalet. Men jag måste säga att jag blev väldigt glatt överraskad!


Jag älskade att filmen höll sig så mycket till originalet när det gäller karaktärernas utseende och i deras dialoger och att man hade lagt till ytterligare en passande 'storyline' för att fylla ut filmen. Men framför allt älskade jag att man hade levandegjort de underbara gammaldags miljöerna från originalet på ett sådant fint sätt.
Så nu har jag fått ännu en julfilm som jag kommer att vilja se varje julsäsong, och jag kommer definitivt att titta på den flera gånger redan den här julen.

När filmen var slut var det dags för Baloo att ha en lekstund i hundgården med sin kompis Greta, och tack och lov var det en fin höstdag UTAN regn.


Till middag var jag ju bara tvungen att koka säsongens första omgång med tomtegröt...


...och servera den i en av mina fina jultallrikar från Fyrklövern. Tomtegröten smakar alltid bäst serverad på en riktig jultallrik😋❣️


Sedan tog jag fram det tredje broderiet för dagen... 


...och satte på en av mina absoluta julfilmsfavoriter....


...It's a Wonderful Life. Jag ser den ett antal gånger varje år och jag blir lika varm i själen varje gång❤️.

Sedan var det läggdags och jag konstaterade att jag hade haft en jättemysig söndag i min egna lilla julbubbla. Och just därför tänker jag göra om det redan den här kommande söndagen🤗🤗🤗. Man kan ju bara inte få för mycket julmys, eller hur!?

Varma Julhälsningar,

Annie

1 kommentar:

  1. Så mysig söndag! Och vilken bra idé att fortsätta med juliga söndagar, och det är snart Novent 👍🥰 Tror att jag ska kopiera ditt koncept nu, tänk vilket mys det kan bli istället för söndagsångest 😅

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!