torsdag 24 oktober 2024

ADVENTSFIKA 2023

Jag måste erkänna att jag har blandade känslor när det gäller förra årets Adventsfika. Det var jättetrevligt och lika mysigt som vanligt, MEN det var också den sista normala dagen jag hade med fina boxern Neville (vilket jag inte visste då men som jag vet nu...). På kvällen efter Adventsfikat hämtade hans ägare honom för en kommande operation och sedan slutade ju det hela med att han blev kvar där och jag fick fira jul utan hund ( se DETTA inlägg). Men efter mycket funderande hit och dit så har jag bestämt mig för att ändå berätta om Adventsfikat (vad jag kommer ihåg; det känns som om det var JÄTTELÄNGE sedan) och visa bilderna jag tog. Neville hade det jättemysigt, och det var ju inte hans fel att allt förändrades sedan💔. Men ont i hjärtat gör det ändå att titta på bilderna och veta att jag inte fick möjligheten att dela hela julen med honom💔.

 
Nåväl, första advent 2023 började med en snöig promenad. Tack och lov hade vi snö i princip hela vintern förra året; jag har tyvärr svårt att se det upprepas i år.


När vi kom hem fick Neville en tjusig julrosett runt halsen...


...och sedan passade han på att spana ut genom sovrumsfönstret medan jag förberedde det sista och tog de årliga bilderna på juldekorationerna i våran lilla julvrå.


Förra julen dök det dessutom upp en oväntad juldekoration på ett väldigt oväntat sätt😁. På bilden nedanför ser ni en stor Adventskalender stående till höger på hyllan. Den är gjord av trä med 24 lådor och inuti finns dessutom en dekorationsbelysning som lyser upp varje enskild låda. 


Helt plötsligt följde den med ett paket med en klädbeställning från Ellos😯! Snacka om att jag blev förvånad när det låg en stor oidentifierat låda i paketet, och ännu mer (glatt) överraskad när lådan innehöll en rejäl adventskalender att fylla med diverse saker😲! Den fanns inte med på fraktsedeln så jag antar att någon hade packat fel... för jag antar att de inte hade infört någon ny julregel att skicka med gratis gåvor i alla beställningar🤣. Jag får hoppas att ingen från Ellos läser detta😁🙈... för när jag hade återhämtat mig från denna oväntade men trevliga leverans låtsades jag som ingenting och gav den till systerdottern som fyllde den med lite av mina favoritgodsaker innan hon gav tillbaka den till mig. Och sedan njöt jag av den hela december och var väldigt nöjd eftersom jag inte hade någon annan kalender.


En annan juldekoration som jag var väldigt nöjd med var denna julgrupp som jag gjorde med konstgjorda amaryllisblommor. Originalidén kommer helt och hållet från min kreativa syrra som har en liknande julgrupp, och för ovanlighetens skull lyckades jag kopiera idén riktigt bra😉😁🤩. Nu hoppas jag bara att den har överlevt sommaren i källarförrådet.


Lilla julgranen i sovrummet var på plats tillsammans med alla paket från våran paketkalender. Jag har redan konstaterat att jag inte kommer att kunna ha paket liggande framme så här i år...🙄.


Neville passade på att njuta av att ha soffan för sig själv...


...medan jag fortsatte att ta kort i vardagsrummet.


Och självfallet var min älskade flock med på ett hörn💝.


För en gångs skull var jag inspirerad nog att ordna en liten julklappsutdelning; något som inte hänt så ofta de senaste åren.


På toaletten hade jag radat upp diverse julfigurer ovanpå badrumsskåpet.

I köket hade jag gjort i ordning fruktsallad som var uppdelad i olika skålar så att man kunde göra sin egen perfekta blandning. 


Jag hade bjudit in föräldrarna till min systerson Simons flickvän Noelle. Hennes mamma är från USA så hon tog med sig en äkta amerikansk Pumkin pie, vilket var mycket intressant att provsmaka. (Några månader senare gjorde dock det unga kärleksparet slut så det blir nog inga fler amerikanska pajer till framtida Adventsfikan...)


Numera serverar jag alltid ost, kex och fröknäcke på Adventsfikat...


...tillsammans med kryddiga små köttbullar, de smarriga cocktailkorvarna och hemmagjord glögg. Jag hade även gjort små pajer med två olika fyllningar.


Eftersom det är så kul att göra julgodis hade jag gjort en del till Adventsfikat, inklusive saffransfudge, knäck och rischoklad.


Och för den som var sugen på fikabröd fanns det bl.a. saffranssskorpor, lussebullar med apelsin, biskvier, chokladmuffins, struvor och mjuk pepparkaka.


När gästerna hade kommit var Neville väldigt nöjd med att sitta mitt i smeten tillsammans med 'grabbarna' i soffan.



Och när det var fullt i soffan försökte han flörta med alla för att få provsmaka lite godsaker.


Och det gick ju inte att bli arg på en sådan söt tiggare🐾😍.


Efter att gästerna hade åkt hem och Neville hade blivit upphämtad så kom som vanligt min kompis Petra förbi en sväng. Men då blev jag fullt upptagen med att prata och äta gott så det blev inga fler kort tagna den kvällen...förutom på änglaspelet som pinglade så mysigt i bakgrunden medan vi pratade.


 Jag är så glad att jag investerade i ett nytt änglaspel häromåret; det är något så rogivande med att lyssna på pinglandet och se änglarna snurra runt, runt... Och jag längtar redan efter att ta fram det i år igen men nu måste jag hitta ett bra och högt ställe att ställa det på, långt ifrån Baloos nos och svans🙄.

Till skillnad från tidigare år så var det här INTE slutet på mitt Adventsfika 2023, men mer om det i nästa inlägg😊.

Varma Julhälsningar,

Annie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!