torsdag 10 augusti 2023

Barndomens mjuka pepparkaka

 Nog finns det väl en regel som säger att när det har blivit augusti och regnet öser ner så måste man bege sig till köket och baka en god kaka??? I mitt liv finns i alla fall den regeln😋...

Ja, jag är tillbaka här i julbloggsvärlden igen... Inte trodde jag att jag skulle vara en sådan julbloggare som helt plötsligt slutar att blogga mitt i julsäsongen, men så blev det tyvärr förra året. Och ingen är mer ledsen för det än jag, eftersom anledningen till det var att min älskade paketgalning, min finaste Patch, blev jättedålig och dog den 6 december 2022😭💔🌈.

PATCH...Så älskad, sååå saknad❤️

Och som om det inte räckte, som om inte den förlusten var tillräckligt smärtsam, så dog min underbara livsnjutare och glädjespridare, min finaste Rocky, drygt 2,5 månader senare, den 24 februari i år😭😭😭. 

Min älskade Solstråle Rocky som lyste upp mitt liv i 11 år❤️


Som ni kanske förstår så tog min jul i princip slut den 6 december förra året, och det senaste halvåret har varit en av de tuffaste perioderna i mitt liv. Sorgen över att ha förlorat mina två bästa vänner finns fortfarande kvar som ett stort hål i min själ och i mitt hjärta, och med tanke på att mycket av detta pågick över julen så har det gjort ont att tänka på julen överhuvudtaget. Jag har undrat om jag ens VILL julblogga etc utan min paketgalning vid min sida; han som älskade att slita upp sina egna julklappar - och alla andras också för den delen - och som älskade julen lika mycket som jag❤️. Och goa Rocky som levde som om varje underbar dag var den sista, och som alltid fick mig att skratta hur dåligt jag än mådde😭💔...


Dessutom visste jag att det skulle vara jobbigt att julblogga och glänta på dörren till alla underbara julminnen med mina allra bästa vänner... Men jag behöver nog det, och dessutom tror jag nog att Patch skulle säga åt mig att 'du MÅSTE fortsätta njuta av julen, matte! Det är ju våran bästa tid på året🤗🎁🎄❣️'

Så jag ska försöka att börja julblogga igen, men ni får ha överseende med mig om det blir lite tårar här och där under hösten. Tack och lov har jag i alla fall - tack vare underbara människor i min närhet - en ny fyrbent följeslagare här hemma som heter Neville och som kommer hålla mig sällskap här på soffan framöver🥰.


Nåväl, tillbaka till min regel om regniga augustidagar och bakning😊. 

Häromdagen - när det vräkte ner regn från himlen och jag fick tända ljus och lampor här hemma för att det helt plötsligt var så mörkt inomhus - blev jag så sugen på att känna doften och smaken av mjuk pepparkaka så jag letade fram ett riktigt gammalt recept som jag har fått av mamma, och som dessutom var den mjuka pepparkaka som mamma brukade baka när jag och min syster växte upp. Jag minns fortfarande hur jag brukade rulla små bollar av den mjuka julkakan och kalasa på. Det blir en ganska liten kaka, och dessutom innehåller den bara ett ägg, vilket jag gillar i dessa tider när ägg är hårdvaluta. Här kommer orginalreceptet (med mina moderna justeringar inom paranteser).


MAMMAS MJUKA PEPPARKAKA

1 ägg

2 dl gul farin (1 dl brun farin + 1 dl socker)

3 dl vetemjöl

2 tsk bakpulver

50-75 g smält smör (jag tog hälften flytande margarin och hälften olja)

1,5 dl filmjölk eller sur grädde (jag hade ingetdera hemma så jag hällde upp 1 msk citronsaft i ett mått och fyllde på med mjölk så att det blev 1,5 dl. Efter 5-10  minuter hade det blivit som typ fil.)

2 tsk kanel

2 tsk ingefära

(Jag hade dessutom i 1 msk hemmagjord lingonsylt för att jag gillar den mustighet och syra som lingonsylt ger mjuka papparkakor.)

Gör så här: Vispa ägg och farin pösigt. Tillsätt kryddorna. Blanda mjöl och jäsmedel och rör ner det i smeten tillsammans med fett och fil/grädde. (Tillsätt lingonsylt om du vill). Häll smeten i en smord och brödad form som rymmer 1,2 - 1,5 liter. Grädda i 175 grader i c:a 45 minuter tills stickan/tandpetaren är torr när du sticker den i kakans tjockaste del.

Låt svalna...och njut😋❣️

Och njöt av den gjorde vi båda två😋😅. Ett dygn senare hade Neville och jag med gemensamt nöje slukat hela kakan. Jag har nämligen upptäckt att min nya kompis är väldigt förtjust i fikabröd😁🙈. Här hade jag tänkt lägga in en filmsnutt på en stor och söt boxer som högljutt slafsar i sig mjuk pepparkaka med stor entusiasm... men eftersom jag inte kunde lista ut hur jag överför filmen hit så får ni försöka föreställa er det själva🤣🥰.

Nu ska jag återgå till stickningen igen - jag har funnit stickningen extra läkande detta år - och jag hoppas att allt är bra med er som återigen har hittat in hit i min lilla julvrå❤️.

Julkram,

Annie


11 kommentarer:

  1. Jaaa, så roligt att du julbloggar <3 Nu blev min dag väldigt mycket bättre :)

    SvaraRadera
  2. Så trevligt att ha dej tillbaka här. Full förståelse för att du inte orkade fortsätta blogga förra året. Roligt att få stifta bekantskap med Neville. Ser fram emot att läsa och se både julförberedelser, handarbete, Neville och minnen av Rocky, Patch och Tyson. Kram Anna (minlillapysselplats)

    SvaraRadera
  3. Men vilken hemsk period. Jag hoppas du kan få tröst av jultider snarare än påminnas om all förlust. Mysigt med en ny vän som kan hålla din hand. 🧑‍🎄😊 kram Caroline

    SvaraRadera
  4. Så fint att höra från dig igen❤️!
    Stor kram och hoppas att du kan hitta glädje i julförberedelserna igen❤️!

    SvaraRadera
  5. Underbart att du publicerar ett inlägg igen, blev så glad när jag såg det! Finns ju ingen som är så bra på att förmedla julkänsla som du ❤️🌟 Men vilken fruktansvärd förlust av båda dina följeslagare förra vinter/julsäsongen, förstår verkligen varför du varit helt nere 😔💔 Men liten tröst att vi får stifta bekantskap med en ny fyrbent kompanjon, som du förhoppningsvis får dela många jular med. Ser mycket fram emot att följa dig den här säsongen också. ☃️🌟

    SvaraRadera
  6. Vad glad jag blir över att du kände för att göra ett inlägg <3 så mycket julstämning och kärlek i bilderna på dina julhundar, de finns alltid med dig i hjärtat <3
    Din regel med mjuk pepparkaka tycker jag låter som en väldigt bra regel och vad bra att Neville har ett julintresse även han, att äta julkakor <3

    SvaraRadera
  7. Så fint skrivit om dina vänner! Helt förståeligt att det blev ett avbrott i december och att det varit tufft sedan dess. Men härligt för oss att få se mysiga inlägg från dig igen.

    SvaraRadera
  8. Kan bara instämma med övriga att jag är så glad att se din blogg vakna till liv igen. Bloggar inte själv men älskar att följa julbloggar. Under årens gång är det många som har fallit bort därför känns det extra roligt att du vill fortsätta att sprida julglädje.

    Så ledsen för din förlust💕alltid jobbigt när en kär familjemedlem försvinner.

    SvaraRadera
  9. Så kul att du sakta men säkert börjar hitta lite lycka med julen igen ❤️ och nu är det inte långt kvar tills vi kan börja spåna julsaker i butikerna 🎄🎁
    /Systerdottern

    SvaraRadera
  10. Så fint att se att du är tillbaka igen. Hoppas att du kommer att kunna hitta lite julglädje igen det här året <3

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!