söndag 17 oktober 2021

Snölängtan och juliga smygdekorationer

Hej Mina Julvänner!

Nu är det mitt i oktober och bara 70 dagar kvar till jul 😲! Hur sjutton hände det?! Trots att jag tycker jag börjar planera för julen tidigare och tidigare varje år så blir det ändå stressigt när hösten kommer och alla mina julplaner och julförberedelser ska knytas samman. Så av förklarliga skäl så börjar det snurra mycket juliga tankar i skallen nu.

Först och främst måste jag säga att jag börjar längta efter SNÖ!!! Det skulle vara så underbart (och välbehövligt) att få se och känna lite vitt fluff och få den där extra julpeppen och julenergin som jag alltid fylls av när jag får uppleva snö. Den största anledningen till att jag längtar efter snö är nog att vädret har skiftat nu och kylan har kommit, hurra! Fram med vinterjackan och mössan och min nya halskrage som jag har virkat, för att inte tala om att min minsta pälskling kan börja ha sina tröjor som jag så kärleksfullt har stickat till honom. Och JA, han gillar också dem😁🐕! Idag gick vi en långpromenad i den kylslagna höstsolen, och för första gången fick jag se frost på marken...


..vilket självklart måste förevigas. Ett tag var det snöflingor på väderleksprognosen den kommande veckan (ja, jag är inne på appen och spanar varje dag🙈) men de har försvunnit för närvarande😢. Men jag hoppas på, och ser fram emot, att min morgonpigga syrra ringer och väcker mig någon morgon och talar om att NU SNÖAR DET! Det är den enda gången under året som morgontrötta jag inte har något emot att väckas i ottan😉.

Ni som har följt mig ett tag vet att jag gillar att smyga igång julen i våran lilla julvrå i GOTT om tid innan julen, och i år är inget undantag. För att orka och hinna få fram mitt julpynt mm så gillar jag att sprida ut processen och göra lite i taget när jag känner för det. Dessutom blir det ju mycket mysigare att julstöka och pyssla med julklappar, julkort och julbak mm om det är lite julfint här hemma. Jag har ju ingen annan att ta hänsyn till heller, vilket i detta fall är en stor fördel😉. Sedan är jag ju upptagen med att förbereda ätbara saker till Adventsfikat i slutet på november när andra tar fram sina adventsljusstakar mm. Och under december brukar jag sitta och handarbeta som en galning för att få klart de sista julklapparna så då har jag heller inte så mycket tid för julpyntning. Och i år ska jag ju dessutom stå för julfirandet med pappa så det blir extra mycket tid i köket i december...

Så summan av den ekvationen är (förstås😉) att små juliga inslag redan har börjat dyka upp här hemma. Ljusslingan i vardagsrumsfönstret är redan på plats...


...och på vardagsrumsväggen har jag på kvällarna börjat tända en vit julstjärna (som jag måste erkänna faktiskt har hängt där otänd hela året). Så mysigt!


Jag har varit nere i källaren och rotat fram alla mina julbrickor som nu är på plats i köket.


Och på tavellisterna har mina älskade julböcker blivit uppradade. 


När jag ska tända mina juliga doftljus så använder jag den här fina juldekorerade burken som syrran har gjort.


På undersidan av burken sitter plånet.


Jag håller dessutom på att virka en julgardin till mitt lilla köksfönster efter DETTA mönster.


Årets juliga dekoreringsprojekt är ju att göra något åt mina gamla julgardiner som jag är sååå trött på, och jag tror det kommer bli jättefint i fönstret med denna julröda gardin och så en röd adventsstjärna😍! Nu återstår bara problemet med julgardinerna till vardagsrumsfönstret...

På tal om Adventsfikat så har jag faktiskt börjat förbereda lite till det. När jag och systerdottern var förbi ÖoB häromveckan så hade de nötter till utförsäljning så jag passade på att baka lite glutenfria nötkakor till julens alla fika-tillfällen. Nötter är annars sådant som alltid kostar mycket pengar när jag ska julbaka så det kändes extra bra att kunna lägga en låda med dessa nötchokladkakor i frysen redan nu!


Visst ser de härligt vintriga ut?!

Nästa steg är att lokalisera den där påsen med juliga ljuslyktor och extra ljusslingor nere i källarförrådet. Det blev ju lite rörigt där nere när vi fick översvämning för ett tag sedan... Och sedan vill jag få upp röda gardiner i sovrummet... och en röd julfilt till sängen... Och ta fram de julröda blomkrukorna... Ja ni märker ju, det är nog tur att jag startar i god tid😉😁. 

Julkramar🎄🤶🎄,

Annie

2 kommentarer:

  1. Jag har också börjat smyga fram lite grejer. Vi fick snö i helgen, men nu har det mesta töat bort. Det får gärna komma mer och stanna kvar

    SvaraRadera
  2. Så mysigt med små juliga tecken i din lägenhet! Visst är det bonusen med att bo själv, ingen att ta hänsyn till och man kan pynta hur tidigt (och ha kvar det så länge) man vill! Och jag vill också ha snö, men det verkar som vi fått lite snöblandat idag för första gången!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!