söndag 3 oktober 2021

Mitt juliga besök på IKEA

 Hej Mina Julvänner!

Ibland hör man folk prata om att de blir så deprimerade när sommaren är slut och höstmörkret sänker sig över oss tillsammans med höstrusket. Då tänker jag alltid att om de var julälskare skulle de inte ha det problemet😉😁. Som en äkta julälskare blir hela hösten en välkommen startsträcka till årets bästa tid, och allt som vissa ser som deprimerande blir istället något att se fram emot. Mörkret innebär t ex att vi kan börja dekorera med ljusslingor och tända ljus inomhus. Höstrusket är ett tecken på att snart kommer det mysig snö och vacker frost. Kylan får oss att mysa i varma jackor och mössor och ta fram gosiga filtar till soffan. Alla små hösttecken välkomnas med värme eftersom det leder till JULEN!! 

Själv har jag dessutom flera saker jag ser extra mycket fram emot varje höst. Dagarna då Allers Julmagasin och Amelia Jul dyker upp på tidningshyllan, dagen då Yves Rochers julkatalog dimper ner i brevlådan, och dagen då jag för första gången hittar Pågens saffransgifflar i affären. Och sedan, förstås, när IKEA öppnar sin julavdelning! Och i år behövde jag inte vänta så länge på den högtidsstunden.
Vissa år har det känts som om mitt IKEA har varit sist i hela Sverige att plocka fram julsakerna. Och vissa år har jag varit besviken på deras juliga färgval (blå?!, orange?!) eller på själva design-temat som inte har varit det minsta juligt - enligt mig - eller traditionellt... Så trots att jag hade sett några pressbilder på andra julbloggar och Instagram - fast jag brukar försöka undvika att se alltför många bilder för jag vill att det ska bli en överraskning i affären - så var jag riktigt spänd och peppad när jag vandrade iväg i det regniga höstrusket i fredags till vårat IKEA för att njuta av den nyöppnade julavdelningen.


Och jag blev INTE besviken detta år! De hade gjort julavdelningen riktigt mysig med jättefina julstilleben med deras produkter, och små uppbyggda julmiljöer som jag fann ovanligt inspirerande. Det kändes verkligen som om en äkta julälskare hade organiserat och dekorerat allting i år. Ibland är julsakerna bara liksom uppslängda, men i år var det gjort med riktig julkänsla. Man såg att det inte var helt klart eftersom några hyllor gapade tomma och julgranarna var inte klädda än, men med tanke på att de öppnade så tidigt i år så förlåter jag dem OCH det betyder ju förstås att jag har en mycket giltig anledning till att gå dit igen för flera julspaningar😉😂🎄🎄🎄!

Detta är vad jag möttes av när jag kom gående...


Först kikade jag på julpappret och etiketter mm. Jag tycker att vissa papper var fina (de röda och traditionella) men så fanns det så klart också vissa som inte föll mig i smaken. 


Och en del julpapper som jag gillade fanns bara i ett set med tre där jag inte gillade de andra två. Jag får väl hoppas att de inte har fått in alla varianter än...


De hade jättefina rektangulära förvaringspåsar till plastjulgranen och juldekorationer, men jag hade önskat att de hade haft 'vanliga' Ikea påsar i det mönstret också. 


På en gång kände jag att det doftade ljuvligt på julavdelningen, och det berodde på dessa doftljus som spred en underbar doft av granskog! Jag ÄLSKAR juliga doftljus och i år hade de verkligen träffat rätt med två av mina favoritvarianter; grandoft och pepparkaka. 


Grandoften fanns både som värmeljus och ett lite större ljus, och den här gången köpte jag bara värmeljusen men jag ska nog köpa några större ljus också framöver. Jag kan inte fira jul utan juldoftande doftljus...!

Självklart hade de konstgjorda julväxter och julblommor.


Jag tycker det kan vara supersmidigt med konstgjorda julblommor. Äkta julstjärnor överlever inte många dagar hemma hos mig så de fungerar tex bäst som konstgjorda, och min lilla gran som jag har i sovrummet är en konstgjord superfin liten gran som jag köpte på IKEA för många år sedan. Egentligen är det bara stora granen i vardagsrummet och hyacinterna som jag absolut vill ska vara äkta och väldoftande varje jul. 


Ibland kan konstgjorda julväxter vara ganska dyra men i år tyckte jag att de hade riktigt bra priser på grankransarna mm.


Och när vi nu talar om julväxter så måste jag bara nämna den här julgransfoten!


Jag borde verkligen slå till på den! Jag har en jättefin gammal järngranfot som är tung och superstadig...men det 'lilla' problemet är att den inte är särskilt praktisk. Stammen på granen måste vara riktigt smal för annars får den inte plats i julgransfoten, och julgransfoten rymmer inte mycket vatten heller så man får hålla stenkoll på hur mycket granen dricker. Julgransfoten på IKEA var ganska stadig och stor så den skulle absolut fungera...även om den kanske inte är lika tjusig som min... Nåväl, jag får fundera på detta.

Julgransdekorationerna kändes väldigt traditionella i år vilket jag gillar. 


De här små konstgjorda julstjärnorna i trepack som man kan sätta fast i granen etc var ganska fina (även om de verkligen såg 'fejk' ut).


Men stylat på rätt sätt kan det nog bli jättefint!


På tal om stylat, så hade de byggt upp små ombonade julmys-miljöer som jag verkligen gillade


Speciellt den här föll mig i smaken...


...där jag fastnade för de här jättefina små juldekorationerna på bordet.


För ni som undrar är det så här som årets chokladkalender från IKEA ser ut.


Lite mysbelysning...som jag inte blev så imponerad av.


Inget särskilt med julstjärnorna heller i år...


Försökte fota ljusslingorna men det var ett ganska hopplöst uppdrag😜🙈.


Många fina juleljus i traditionellt rött och vitt.


Själv tyckte jag att de här små ljusfaten med en gran och en räv var riktigt gulliga.


Och för någon som använder blockljus till sin adventsljusstake är ju dessa nummerljus perfekta!


Hyllan för de som vill dekorera och bygga med pepparkakor. 


Den övervägande julfärgen i årets juldekorationer mm kändes ändå som grönt. Jag har till och med för mig att jag såg någon grönklädd tomte någonstans.


Ja men där är han ju...!


Mera gröna julpynt och dekorationer.


Jag tycker det är fint med grönt till jul i viss mängd, men det är inte MIN främsta julfärg (som så klart är röd). Men tillsammans med rött så det ju en jättefin julkombo. 

Det märks verkligen att Nissedörrarna är en av de heta jultrenderna och nu har till och med IKEA hoppat på det tåget.


Den här vackra kransen av guldbjällror var jättefin!


Riktigt rejäla julklappssäckar finns på IKEA.


Till och med ett julspel med små klossar kunde man hitta. (Har faktiskt ingen aning om vad det till höger var för något...) 


Jag är jättenöjd med mitt besök på IKEAs julavdelning och så klart fick några saker följa med mig hem.
Traditionellt julpapper i gammaldags stil och billiga etiketter (9 kr för 50st) och vitt papperssnöre.


Och så lite doftljus och bakformar till årets julbak.


Jag är glatt överraskad av årets julavdelning på IKEA, och jag hoppas att de har dekorerat lika fint på alla andra IKEA varuhus också. Och ännu nöjdare är jag att jag i år inte behövde vänta alltför länge på denna högtidsstund som det ju innebär att få chans att kika på deras julutbud. Jag ser redan fram emot att gå dit igen och titta om de har fått in något mera. Det skulle t ex finnas ett naturfärgat julpapper med julhjärtan på som jag gillar...och så hoppas jag att de får in lite juligt silkespapper...

Annars är ju nästa stora julhändelse, nu när vi ÄNTLIGEN är inne i oktober, att Allers Julmagasin ska komma ut nu i veckan! Vem bryr sig om lite höstrusk i dessa tider?!

Varma Julkramar💝🎄🤶!

Annie

1 kommentar:

  1. Men visst är det så, att alla tecken på mörker och höst är ju för oss julälskare bara fler tecken på att vi går mot den bästa tiden!! Så härligt med julspaning på IKEA, och roligt att den kom tidigt i år hos dig! En hel del fina grejer på dina bilder där.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!