torsdag 10 december 2020

Trevligt julklappsspel men väldigt tunga dagar...

 Hej Mina Fina Julvänner💝.

Här i Våran Lilla Julvrå har den senaste veckan varit riktigt tung och jag har helt tappat fotfästet, julstämningen och julinspirationen. Jag är ju som ni kanske vet långtidssjukskriven för bland annat depression, ångest och PTSD, och i korta drag kan man väl säga att helt plötsligt blev det en massa strul runt min medicinering tillsammans med oförstående läkare vilket ledde till att panikångesten och oron tog över hela mitt liv och matlusten försvann och jag har inte kunnat fokusera på något annat. Idag var jag tvungen att med mammas stöd träffa ännu en ny läkare och det gick inte så jättebra och det har blivit många tårar under dagen. 

Det känns fortfarande väldigt tungt nu när jag skriver detta, men nu vill jag bara FÖRSÖKA glömma bort det här ett tag och få en chans att njuta av julen så som den blir tillsammans med min familj och mina goa hundar. Och det innebär ju också att komma igång med mina julbloggsinlägg igen innan det är för sent. Förra lördagen hade vi det årliga julklappsspelet hemma hos mamma och planen var förstås att blogga om det dagen efter, men så blev det alltså inte... Så jag får berätta om det nu istället. Innan jag visar bilder så måste jag be om ursäkt för kvaliteten på vissa av dem. Jag hade ångest redan då och verkar ha haft svårt att fokusera ordentligt och hålla handen stilla medan jag tog korten...

Så en gång i tiden började vi med den här traditionen att ha julklappsspel hemma hos mamma i början på december eftersom vi inte firade jul hemma hos henne annars. Det brukade vara jul tillsammans med pappa hemma hos mig och så julafton hemma hos syrran. Det visade sig dock bli så lyckat och trevligt med julklappsspelet att det snabbt blev en uppskattad tradition som alla syskonbarn fortfarande vill vara med på, trots att de numera räknas som vuxna. Dock är det fortfarande bara vi i den äldre generationen som bidrar med julklappar än så länge😉. 

Jag brukar alltid börja med att gå runt och fota mammas juldekorationer, men, som sagt, det syns i år att jag var lite darrig på handen.

Mamma hade fått en jättesöt lykta av min systerdotter i årets 
paketkalender.


I den gamla kökslampan hängde garntomtarna som har hängt med sedan
våran barndom.


Den virkade ljusbollen som jag gav mamma i julklapp ett år
sprider fortfarande ett fint sken.


Hörnskåpet börjar få lite juldekorationer (och en broderad jultavla väntar på
att bli upphängd).

Mamma har broderat många jultavlor som hon hänger upp på julen...


...och här är några stycken😍. Vi gillar verkligen samma typ av tomtar och julmotiv; kan jag ha ärvt den smaken mån'tro??



Förra året köpte mamma två meterhöga konstgjorda julgranar, och en står i hallen... 


...och en står i vardagsrummet på en kista.


I år beställde mamma en liten virkad tomte som hon kunde ställa vid julgranen i vardagsrummet så jag utgick från det HÄR virkmönstret och gjorde dessutom vissa förändringar. Jag blev riktigt nöjd faktiskt🎅😊.


Min fyrbenta pipleksaksgalning var förstås tvungen att undersöka om den här nya leksaken också pep...😁??


För att återgå till lördagens julklappspel så fixade mamma i ordning texmex i köket medan den manliga delen av familjen satt i vardagsrummet och fipplade med sina telefoner.


Min matgalna beagle satt däremot redo vid köksbordet och hoppades på en stor portion av texmex😂.


På bordet hade mamma dukat med sin gamla finservis i glas... 


...och de juliga bordsinläggen som har hängt med i MÅNGA år.


Efter en som vanligt god texmex-middag så var det dags att duka av och lägga upp alla julklapparna, och i år var det fler julklappar än någonsin. 


Det var nog omkring 50 stycken (!!!) så vi kunde snabbt komma överens om en minimumnivå på 3 julklappar var (istället för 2 julklappar som vi har haft tidigare år).


Det var nästan svårt att se varandra med den stora vallen av julklappar i mitten på bordet😂


Självklart ville hundarna vara med.



Den här juliga påsen med en stor härlig jultomte blev snabbt den mest eftertraktade julklappen att lägga händerna på. (När vi sedan fick se att den innehöll en burk med billiga pepparkakor var den inte fullt så attraktiv😁).

Ett tag hade jag en ansenlig hög med julklappar...


...men det varade inte så länge...trots att jag hade lite extra hjälp😍.


Så här såg allas högar ut innan vi slet upp julpapprena...


 ...för att nyfiket granska vad vi hade lagt beslag på.


Sedan blev det en sista omgång när vi fick försöka lägga beslag på det vi VERKLIGEN var intresserade av. Det var ovanligt många bra grejor som jag var intresserad av i år, men jag hade som vanligt ingen tur med tärningen. Om jag minns rätt så kom jag i alla fall hem med en skumtomte, en toalettborste+toapapper, tvättmedel, doftblock och post-it notes. Men det viktigaste är ju att vi hade några trevliga timmar tillsammans hemma hos mamma med mycket skratt och mycket julstämning. Tack vare att vi hade så många julklappar så tror jag också att alla ändå var rätt nöjda med sin julklappsskörd; även de kräsna syskonbarnen. Som inte har rätt att klaga eftersom de inte bidrar med julklappar😉😜.

Nu ska jag ägna en stund åt Nobelprogrammen. Tråkigt att det inte är någon kunglig fest, men jag tycker det är väldigt intressanta pristagare i år, så jag uppskattar att lära mig mer om dem och deras forskningsämnen. Och det personliga (digitala) talet från kungen till pristagarna var väldigt fint.

Slutligen vill jag passa på att påminna om Våran Lilla Julvrås Jullotteri som stänger i morgon midnatt. 


Så är du intresserad av att vinna ett par handstickade ullvantar så har du 24 timmar på dig att anmäla ditt intresse (se förra inlägget)!

Hoppas att ni mår bra och kan njuta av era julförberedelser💝🎄.

Annie

2 kommentarer:

  1. Usch förstår du inte känt dej på topp.
    Det slår verkligen undan benen för en när man inte känner sej lyssnad på eller trodd på av en läkare.
    Det är ju ändå där man mest av allt förväntar sej förståelse.
    Jag hoppas du hittar en läkare som lyssnar och förstår.
    Vad mysigt min mamma har det hemma hos sej, och så fin och unik ljudbollen du gjort är, aldrig sett något liknande innan.
    Kul med julklappsspelet så här redan innan julafton och som ett roligt inslag för att umgås i juletider.
    Känns som det blir mer som ett roligt sällskapsspel och inte allt för allvarligt och allt för mycket besvikelse om man råkar komma hem med ett gäng toarullar och inget annat hihi.
    //Anna.S


    SvaraRadera
  2. Så tråkigt att höra att det är tungt för dig just nu. Tänker på dig! <3 Vilka oerhört mysiga bilder du bjuder på, jag tycker inte alls de är av sämre kvalité. Det känns verkligen som om man var med er. Jag älskar verkligen den nostalgiska kökslampan din mamma har, och vilka underbara jultavlor hon broderat! <3 Så tråkigt att nobelbanketten uteblev i år, för mig är det en älskad tradition att titta på. Hoppas du mår bättre snart! <3

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!