fredag 6 december 2019

Juliga dagar att se fram emot!!!

Hej Mina Julvänner!

Det känns nästan svårt att förstå att årets bästa månad har börjat! Man går och längtar och längtar och helt plötsligt är december månad här och det känns nästan overkligt. Är det verkligen sant?! Är det verkligen sant att snart är det julafton då jag får sitta och mysa i soffan hemma hos syrran och titta på Kalle och öppna julklappar med min kära familj?! Och det hjälper ju inte att dagarna i december månad går så himla fort; tycker ni inte det? Man hinner liksom inte riktigt med att ta in allt det underbara... Som väldoftande hyacinter till exempel...


Det måste vara en av de mest ljuvliga dofter som finns...

Jag tänkte att jag skulle berätta lite om allt det juligt underbara som väntar i våran familj under de närmaste veckorna, och allt underbart som jag ser fram emot!

Imorgon, lördag, är det dags för det årliga julklappsspelet hos mamma! Det är kvällen när vi samlas hemma hos mamma och äter texmex och slåss om en STOR hög med julklappar.


Det brukar bli mycket gott att äta, många skratt, och flera timmars supertrevligt umgänge som verkligen gör en glad att vara en del i våran familj. Och en chans att få lite extra julklappar med sig hem!

På måndag den 9:e ska granen flyttas från källaren och sättas på plats i vardagsrummet. Sedan är det bara att hålla tummarna att den dricker vatten ok. Faktum är att jag idag var till Blomsterlandet och köpte årets rödgran...som för övrigt luktade sååå gott!

Lite svårt att ta kort på granen i affären, men nu är den i min källare!!!

I år valde jag en ganska stor och vid gran eftersom jag inte kommer att ha några gäster hemma över julen som trängs i vardagsrummet, och inte har jag några stora hundbäddar heller. Så gott om plats för en riktigt maffig julgran för en gångs skull🎄!

På tisdag, Nobeldagen, ska jag ladda upp med lite godsaker och titta på Nobelfesten samtidigt som jag klär julgranen. En supermysig kväll som jag alltid ser fram emot!

På fredag, Luciadagen, ska syrran och jag pepparkakspyssla. I år är risken ganska stor att det bara blir syrran och jag - tidigare år har syskonbarnen varit med - men det ser vi egenligen inte som något problem. Nu får syrran äntligen chans att dekorera sitt pepparkakshus efter konstens alla regler, och vi ska också testa att göra pepparkakskransar som jag har varit sugen på att göra efter att ha sett dem i julpysseltidningar. Säkerligen avslutar vi också dagen med någon trevlig julfilm och lite julfika.

På lördagen den 14:e ska vi fira min äldsta systersons födelsedag, och eftersom han nyligen har flyttat hemifrån och ska vara värd för sitt eget firande för första gången så är det något vi alla ser fram emot med skräckblandad förtjusning😁.

Sedan blir det några lugna dagar när jag kan göra julgodis och julmaten som jag ska bidra med till årets lilla julafton med pappa. Jag ska göra inlagd strömming, köttbullar, laxmousse och skinkan. Dessutom ska syrran komma hem till mig någon kväll och titta på julfilm och njuta av grandoft, och någon dag ska jag och hundarna till en kompis och umgås några timmar.

På torsdagen 19:e börjar syrrans julledighet och då ska vi åka runt i affärer och fixa de sista julklapparna. Det ska bli jättemysigt att julhandla tillsammans med syrran; det blir alltid mycket julstämning och mycket prat och skratt❤. Vi ska även sammanstråla med mamma den dagen och göra en storhandling på Lidl inför julhelgen.

Lördagen den 21:a december är det lilla julafton med pappa och hans fru Monika. Vi brukar ju fira hos mig, men i år finns inte orken/lusten så mamma erbjöd sig att ha julfirandet hos henne. Tack och lov kommer mina föräldrar fortfarande bra överens så det fungerar bra att göra så. Och jag är för en gångs skull glad att slippa all städning och alla förberedelser här hemma inför julfirandet.
Det är härligt att ha ett speciellt julfirande med pappa; det känns nästan som om vi har två olika julaftonar att njuta av. Och det blir mysigt att ha en julafton hos mamma eftersom hon är duktig på att skapa en mysig julmiljö som så klart påminner om barndomens underbara jular.

Underbara filmen White Christmas med Bing Crosby och Danny Kaye.

Måndagen den 23 december är för oss i våran familj nästan lika viktig som julaftonen. Vi träffas allihopa - fast i år kan tyvärr inte min äldsta systerson inte vara med eftersom han ska jobba - hemma hos syrran och tittar på julfilm. I många år var det Polarexpressen som gällde, men förra året ville alla - utom jag - testa en annan film så det blev Christmas Chronicles. Men i år ville alla gå tillbaka till Polarexpressen så jag är nöjd😁😉. Jag bjuder på julfika som alltid brukar bli Leila Lindholms morotskaka och något glutenfritt. Sedan brukar vi äta något icke-juligt typ pizza till middag innan mamma åker hem och jag och syrran sätter på filmen White Christmas och nynnar med i alla härliga sånger och njuter av Bing Crosbys ljuva stämma. Sedan går jag och hundarna hemåt och njuter av att det är jul igen!

Som sagt, årets mysigaste dagar ligger framför mig och det ska bli såå härligt!!! Dagar som börjar i morgon med julklappsspelet; hoppas turen är med mig i år och jag får åka hem i morgon kväll med en stor säck julklappar😉!

Och förresten, glöm inte att ta chansen att vara med i årets JULLOTTERI där ni kan vinna handstickade ullvantar i juliga mönster!


Julkramar,

Annie🎄🤶🎁

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!