torsdag 14 september 2017

Julinspirerad virkning

Hej mina julvänner😊!

Den här tiden på året blir jag alltid sugen på att hålla på med handarbeten i juliga färger, och eftersom jag har varit inne i en virkperiod de senaste åren så har jag börjat ett antal julinspirerade virkprojekt den senaste tiden.

Först och främst håller jag på med ett virkat överkast till min dubbelsäng.


Till den här filten använder jag en underbar men lättvirkad ruta som heter VICTORIAN LATTICE SQUARE. Eftersom jag använder ett ganska tjockt garn så är tanken att jag ska kunna bli klar med filten innan Adventsfikat, men vi får väl se. För ett antal år sedan började jag virka på en annan julfilt med snöflingor, men den är lite mer komplicerad med mindre motiv och mer garnändar att fästa så jag har tappat suget att hålla på med den för tillfället. Den filten får bli klar någon annan jul...

Eftersom jag inte klarar av att hålla mig till ett projekt åt gången så har jag även börjat på en virkad julkudde.


Kudden är baserad på det underbara mönstret IN BLOOM och är jätterolig att virka, om än lite klurigt😉. Jag har gjort några andra varianter av den här kudden tidigare så jag tyckte det var hög tid att jag även gjorde en julig variant att dekorera soffan med under julen.

Här är ytterligare en julvirkning men den här gången har jag blandat i lite grönt också🎄🎄🎄.


Det här ljuvliga mönstret heter SWEET CAROLINE och är också väldigt roligt att virka! Jag har inte riktigt bestämt mig vad jag ska göra med den här virkningen än; den är bara så otroligt rolig att hålla på med😊.

Sedan är det faktiskt så att jag har några hemliga projekt på gång också, som kommer att dyka upp här på bloggen senare i höst. Så därför kommer här bara några fina detaljer av dessa virkade skapelser så länge... 



Jag försöker verkligen att handarbeta så mycket jag kan just nu, för jag vet att längre fram kommer jag att ha fullt upp med julbak och andra juliga förberedelser. Dock är min förhoppning att jag ska lyckas sprida ut alla juliga sysslor tillräckligt mycket under hösten/vintern så att jag ska hinna virka lite varje dag. Det behöver jag verkligen för att kunna koppla av och njuta av nuet.

Nu ska jag virka vidare på min mysiga julfilt💖!

Varma Julhälsningar,

Annie

6 kommentarer:

  1. Så snyggt, härliga juliga färger på dina alster :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag får alltid så mysiga julkänslor när jag handarbetar på något julinspirerat:)

      Radera
  2. Vilka härliga virkade julsaker du kommer att få, så fina!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag försöker hinna virka så mycket som möjligt den kommande månaden, för sedan blir det så mycket annat juligt som pockar på uppmärksamheten...

      Radera
  3. Oj så händig och duktig du är! Överkastet kommer ju bli hur fint som helst! Jättefina färger och riktigt vackert handarbete. Jag var ganska dålig på att sticka och virka som barn och det blev aldrig att jag tog upp det i vuxen ålder. Däremot brukade jag brodera en del korsstygn när jag var yngre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle bli galen om jag inte kunde göra något med mina händer när jag tittar på tv:) Och känslan när man är klar med något man själv har gjort - och man dessutom är nöjd! - är underbar!

      Radera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!