lördag 12 oktober 2019

Besviken IKEA-besökare...

Hej Mina Julvänner!

Igår skulle julavdelningen på 'mitt' IKEA öppnas och jag såg verkligen fram emot att åka dit och kika tillsammans med syrran. Jag har försökt undvika att se alltför många pressbilder på deras julvaror så att det skulle bli lite nyhetens behag när jag äntligen fick gå och titta själv. Där jag bor finns det inte så mycket julmarknader att gå på och det är dåligt med fina julmiljöer att gå runt och mysa i, så att gå och titta på IKEAs nya julsaker brukar vara en höjdpunkt på hösten. 

Tyvärr så blev jag inte så begeistrad som jag hade hoppats på😞. De hade valt att ställa de flesta julsakerna på en stor yta vid självplockslagret framför en gigantisk fönsterdel, och med solen gassande in genom fönstren så blev det inte direkt någon mysig julkänsla; det var knappt så att man såg att julstjärnorna/julslingorna lös. Dessutom var det inte iordningställt ordentligt och det kändes som om det var en del som saknades. Och så var det en hel del pynt i blåa färger som inte ALLS är juligt i mina ögon...
Det kändes också som om jag hade sett det mesta förut. Ta till exempel julstjärnorna etc...


Det var ingenting nytt som lockade där.
 
Det fanns några fina ledljusdekorationer i glas men det var så ljust att man knappt såg att de lyste och då är det svårt att få den där riktiga julkänslan.


Det enda som jag VERKLIGEN gillade var deras konstgjorda julblommor! Jag har själv gått över mer och mer till konstgjorda julblommor (förutom väldoftande hyacinter och någon enstaka amaryllis) eftersom konstgjorda blommor håller så bra och är så pass välgjorda nuförtiden. Och IKEA har i några år haft ganska fina julblommor och i år var de superfina😍. De hade dessutom bra variation. Det fanns jättefina julbuketter...


...och små konstgjorda julgrupper i både vitt och rött...







...samt konstgjorda julstjärnor och amarylliskvistar och granris.
Så fint och hade jag haft tillräckligt med pengar hade jag kunna köpt alltihop😊.

De hade återigen en adventskalender där det ingick presentkort på sammanlagt 100 kronor.


Jag hade hoppats på lite prisvärda, väldoftande doftljus men det var det dåligt med. De hade ett litet äppelformat doftljus med mysig doft av äppel och kanel, men det tyckte jag var ganska dyrt. Och värmeljus som doftade gott av pepparkaka, men jag tycker inte man får så mycket doft av små värmeljus...

Jag tyckte julpapprena var sådär. Jag köpte ett enfärgat rött papper och ett brunt papper med små granar på som jag tyckte var ganska fint...för att vara IKEA. Annars var det inte riktigt min  -traditionella, gammaldags - julsmak.


Det var dåligt med vanliga paketsnören, men jag köpte en rulle med vitt pappersband som jag tycker är fint att slå in paket med.

Sammanfattningsvis är jag just nu inte alls imponerad av årets Julkollektion från IKEA - bortsett från julblommorna - och jag kan bara hoppas att intrycket blir lite bättre om/när jag gör ett återbesök om några veckor...

Julkramar,

Annie🎄🤶🎄

2 kommentarer:

  1. Jag tycker inte att IKEA brukar ha så mycket juligt jag gillar, men nåt brukar alltid finnas. I år har jag inte varit där än, måste ta mig dit snart!

    SvaraRadera
  2. Nä, det där var inte så mycket som var i min stil heller.. väldigt sterilt allting när det är så vitt och ljust också. Men håller med om att julblommorna var jättefina! Jag har själv konstgjorda växter i mina krukor, men skulle verkligen vilja har några konstgjorda julväxter också.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!