söndag 12 november 2017

Hur går det med jul-öset egentligen?!

Hej mina julvänner!

Nu börjar det närma sig den bästa tiden på året hörrni! Det är bara tre veckor kvar till Adventsfikat och sedan ytterligare tre veckor till Julaftonen...🎄🎅🎄! Helt ofattbart!

Den här veckan har varit lite upp och ner för mig. Jag har haft problem med magen vilket har påverkat mitt humör negativt, samtidigt som jag också försöker att inte stressa ihjäl mig den här tiden på året (vilket jag ju har gjort förr om åren) och istället försöka finna tid att ta det lugnt i stunden och njuta av vintersport, julfilmer och juliga handarbeten. Det är inte en lätt ekvation, och varje år den här tiden önskar jag att dygnet hade dubbelt så många timmar...!

Så hur är då egentligen julstatusen här i Våran Lilla Julvrå???

Ja, novembervädret har inte varit mycket att hurra för kan jag meddela😒. Medan en del av er har rapporterat om snö, så har det vissa perioder öst ner med regn här. Igår var en sådan fruktansvärt deprimerande dag när man hörde regnet slå mot fönsterrutorna hela dagen... Idag har det i alla fall varit lite sol och temperaturen har varit runt noll så marken har varit täckt av lite frost men ingen snö i sikte tyvärr. Jag har börjat följa väderprognosen för att kanske få syn på en snöflinga och enligt den så ska det komma snö tisdagen 21:a... Gissa fyra stycken (jag + hundarna) som håller tummarna!!!

Inomhus har jag börjat ta fram jultextilier, fast jag har varit lite i valet och kvalet HUR mycket jul jag ska fram. Det har känts lite för tidigt för tomtetextilierna...men nu börjat det närma sig med en sådan ryslig fart at jag faktiskt tror att jag ska ta fram de flesta textilierna som jag vill ha till jul; det är ju idiotiskt att stå och två gånger hänga upp två olika varianter på julgardiner när jag verkligen vill spara tid framåt julen.

Fönstret i köket börjar i alla fall få sin julskrud med de röda fönsterlöparna och röda julkrukor.


Jag trodde verkligen inte mina pålitliga julkaktusar skulle blomma i år eftersom de har fått såå dåligt med uppmärksamhet, men när jag fixade i ordning bland krukorna så var det så glädjande att se att några av dem trots allt har fått knoppar!!!
Dessutom har jag kunnat njuta av några väldoftande hyacinter som jag köpte på IKEA för någon vecka sedan.


Jag har ställt dem riktigt nära min plats i soffan så att jag kan njuta av den underbara doften så mycket som möjligt!

Jag har bakat lite mer till Adventsfikat vilket också innebar att min gamla mandelkvarn återigen har fått arbeta. Den är oumbärlig så här i julbakstider.


Jag har ingen aning om hur gammal den är och den börjar tyvärr gå sönder men jag hoppas ändå den håller länge till; det är så svårt att få tag på bra mandelkvarnar och jag behöver en bra kvarn när jag bakar biskvierna mm.
Jag prövade dessutom ett nytt recept på gluten/laktosfria kakor vilka faktiskt blev riktigt lyckade😊.


Det är ju roligt att testa några nya recept varje år😊. Faktum är att jag nästan är klar med den glutenfria/laktosfria avdelningen på Adventsfikat! Jag ska bara göra några Drömrullar (chokladrulltårta med smörkräm) och kanske en spännande nyhet så är jag i princip klar sedan med den delen av godsaker.

Den här kommande veckan ska jag börja med huvuddelen av Adventsfikat. Jag har planer på att i alla fall göra saffranslängder med vit choklad, pepparnötter och non-stop kakor. Sedan får vi se om jag har plats i frysen för några andra kakor.
Dock har jag lärt mig - återigen - att det inte är riskfritt att julbaka här hemma. En fyrbent tjuv var i farten i fredags kväll...

Visst ser han riktigt skyldig ut?! Och magen var jättestor...

...och drog ner en mjuk pepparkaka inlindad i kökshandukar från köksbänken som han och brorsorna sedan kalasade på medan jag var i badrummet en stund! Jag hade planerat att njuta av kakan den här helgen och som tur var hade de lämnat en liten bit till mig...😉!


Skämt åsido, jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta, och jag har aldrig sett min sötnos med en sådan stor mage! Tack och lov verkar han ha överlevt pepparkakschocken, och jag har fått en bra påminnelse om hur mycket han når här hemma och hur noga jag måste vara när jag ställer undan mat och bakning...!

Slutligen har jag virkat vidare på min julfilt och jag hoppas att jag har virkat tillräckligt med rutor nu.


 I helgen har jag suttit och virkat ihop rutorna - med sällskap som ni ser - och filten börjar blir RIKTIGT stor nu och otymplig att hålla på med. Den stora frågan just nu är hur den kommande kanten på filten ska se ut; vill ju att det ska bli fint när jag har hållit på så länge med den...

Nej, nu ska jag virka lite mer på filten, koka lite tomtegröt och titta på en mysig julfilm...perfekt avslutning på helgen medan jag funderar på julfilten, julbak och julinredning mm😊.

Julhälsningar,

Annie
🎄🎅🎄

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!