lördag 17 december 2016

Redo för Lilla Julafton med pappa!

Hej mina julvänner!

Nu sitter jag här sent på fredag kvällen för att skriva några rader... Har lite dåligt samvete att jag har varit så dålig på att julblogga i år, men det har varit en kämpig höst. Dessutom tog nästan min förkylning knäcken (haha!) på mig den senaste veckan. Jag har varit SÅÅÅÅ trött och urlakad och inte haft en endaste gnutta av julkänsla, trots att jag och syrran och syskonbarnen gjorde pepparkakshus (eller rättare sagt satte ihop pepparkakshus) på Lucia...


 ...och att det snöade en del i början på veckan.

 
Jag mådde så dåligt och hade ingen lust till någonting.
TACK OCH LOV började jag må bättre i mitten på veckan när förkylningen började släppa, och nu har jag fått tillbaka lite av julpirret och julgnistan och ser återigen fram emot att fira jul. Jag är så lättad, för det var inte muntert där ett tag vill jag lova...
 
Så igår och idag har jag hållit på med julmatsförberedelser, eftersom vi ska fira lilla julafton med pappa och hans fru Monika i morgon. I vanlig ordning tränger vi ihop oss här i Våran Lilla Julvrå och jag ser verkligen fram emot det. Idag har jag haft fullt upp med att steka revbensspjäll, göra potatisgratäng, diska, steka plättar (till tonåringar som inte vill ha julmat), griljera skinka, städa mm mm. Jag har också gjort klart det mesta julgodiset, förutom marängfudge (måste köpa en sockertermometer!) och chokladkolan som ligger i frysen för att stelna lite extra. Den är så god men just det receptet baseras på mjölk och den kolan är såå svår att få bra konsistens på!
 
Imorgon ska syrran komma tidigare för att hjälpa mig fixa i ordning allt, och efteråt kommer mamma vara kvar och hjälpa mig diska. Det är verkligen skönt att få lite extra hjälp även om jag skulle ha fixat det själv om jag måste.
 
Så nu är (nästan) allt på plats för julfirande i Våran Lilla Julvrå:
Nötskålen med nötknäckaren till pappa, julklappar under granen, såptorkade golv, fruktkorgen med clementiner, amaryllisen som just har börjat blomma, färdiggriljerad skinka i kylen, hyacinter i sovrummet (mamma klarar inte av doften), glöggen som står och drar på spisen...
 

...och tomten som mamma sydde när jag och syrran var små och som hon nu har gett till mig:) Det är ingen jul utan honom!

Julkram!

Annie

4 kommentarer:

  1. God Jul till dig och hundarna! Nu är det julafton ����⛄

    SvaraRadera
  2. God Jul! Hoppas du får en härlig julafton!

    SvaraRadera
  3. Tusen tack för den fina julklappen du gjort till mig, så roligt att få hemmagjorda saker <3
    Jag hoppas att du mår bra, saknar dina inlägg.

    SvaraRadera
  4. Önskar dig ett fint slut på 2016 och ett Gott Nytt År 2017 med glädje, lycka och nya utmaningar.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!