fredag 1 januari 2016

Nyårsspel och snölängtan..!

Hej julvänner!

Ja, så var det då ett nytt år igen...
Igår kväll testade vi något nytt under vårat nyårsfirande; vi körde ett nyårsspel! Vi hade egentligen tänkt att spela julklappsspelet på Annandag jul, men vi kände allihopa att det var ju faktiskt lite väl tätt inpå julaftonen. Då kom jag på att vi kunde ju spela julklappsspel på nyårsaftonen istället. Vi (jag, mamma och syrrans familj) brukar inte ha något storslaget nyårsfirande; lite god mat, god dessert och en trevlig film, så det fanns utrymme för att testa något nytt på nyårsaftonen:)

Och trevligt blev det. Vi åt köttspett och potatisgratäng och till efterrätt hade jag gjort hallonparfait och chokladkladdkaka (för de tonåringar som inte ville ha parfaiten). Sedan radade vi upp nyårsklapparna...


...med förväntansfulla tonåringar runt omkring bordet:) Det gick faktiskt ganska bra för mig och jag kunde rada upp ett förvånadsvärt antal nyårsklappar framför mig...


...och jag fick slutligen bland annat ett antal paket pappersnäsdukar, jättefina handgjorda bokmärken och en liten handgjord bok så jag var nöjd:)
De första timmarna på det nya året spenderade jag gråtande i syrrans soffa medan jag tittade på filmen Ghost! Det var ett antal år sedan jag såg den otroligt underbara filmen och jag hade glömt hur mycket man grinar när man tittar på den..!

Idag ser det ut så här...


...på mitt vardagsrumsbord. Ja, ni gissar rätt; jag har börjat tagit ner juldekorationer. Det är VÄLDIGT tidigt för att vara mig och det känns lite konstigt på sätt och vis. Dock har jag en längtan efter snö - här har vi fortfarande inte snö...! - och därför vill jag ta fram lite vita vintertextilier inomhus för att få fram en snöig känsla. Dessutom har jag inte känt mig fullt så deprimerad under nyåret, vilket gör det enklare för mig att ta itu med det här. Tidigare år har jag ofta velat hålla kvar julkänslan så länge som möjligt, men det behovet har jag inte i år. Sedan har min gran börjat barra ordentligt nu, lagom till helgerna är över. Jag kan verkligen höra hur vissa barr ramlar av och jag kan se en markant ökande dos med granbarr på golvet... Så det börjar bli dags att säga adjö till en av de finaste granar jag någonsin har haft...! Och väldigt gott har den doftat hela julen lång också:)

Men nog är det ändå med lite sorg i hjärtat som jag går runt och plockar ner julen... och passande nog så har även min julnedräknare här på julbloggen börjat om också: 357 dagar till nästa julafton...
Men än är det inte helt slut på det juliga; jag har fortfarande lussebullar och vörtbröd i frysen som jag ska njuta av de närmaste veckorna, och adventsljusstakarna får nog vara kvar i fönstrena några veckor till för att sprida lite ljus i det trista grådaskmörkret som råder så länge vi inte har någon snö...

God fortsättning på 2016!

Annie 

3 kommentarer:

  1. God fortsättning till dig oxå! Låter som du hade en härlig nyårsafton! :) Här får julsakerna vara kvar till tjugondedag knut i alla fall :)

    SvaraRadera
  2. God fortsättning, vad kul med uppdatering i din julblogg. Det känns så tomt och vemodigt nu när alla julbloggare avslutar säsongen.

    SvaraRadera
  3. Jag fasar för att maken snart kommer vilja plocka undan julen..,

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar:)
Julkram!